Effekthöjning 944a utan turbo!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Yamathan
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2010-01-16 09:07:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Effekthöjning 944a utan turbo!

#1 Post by Yamathan »

Hej, jag tycker att jag skulle vilja ha ut mer kräm ur min Porsche :wink:

Någon som haft ngt liknande för sig? Tar alla idéer och teorier jag kan få:)

Tack på förhand

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#2 Post by Patrik Börjesson »

Testa Sök funktionen, det har skrivits spaltmeter om detta.

Här har du en tråd att börja med
forum/viewtopic.php?t=19343&highlight=944+trimma

Kortfattat så finns det Chip att köpa, ger inga mängder med effekt, men en höjning blir det defenitvit.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#3 Post by bergodalvana »

Det finns väl nån oskriven lag om att det kostar ca 1000:- / Hästkraft.
Jag hade nog siktat på viktsäkning av bilen och ett nytt sprut typ Megasquirt, det är väl de billigaste alternativet. (under 10 000)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

Som sagt, det är dyrt att få ut mer hästar i en sugmotor, chip/nytt sprut,
kammar avgassystem, portning/plana topp är väl det som ger mest för
pengarna.

Men helt klart så är det chip som vinner hk/kr.

Det är relativt lätt att lätta en 944 ca 70-80 kg och det talas om att lätta
ca 7 kg skulle motsvara att trimma en hk. Så om du kan lätta bilen 70 kg,
kommer det att kännas som om du trimmat ca 10 hk.

Sen finns det fler anledningar till att lätta, bromsarna kommer att hänga
med bättre, samt att det kommer inte kränga lika mycket i kurvorna :wink:


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#5 Post by jerker67 »

Köra med skit lite soppa då blir väl en 7-8 hk :) skämt och sido ett Optimerat Spjällhus och filter kan ge lite tillsammans med ett chip kanske mellan 10-15 hk iaf enligt porscheshop uk.


vi med sugisar får snällt hålla oss i 163 trakten
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]