Page 2 of 2

Posted: 2009-12-05 09:51:30
by mr.b
Som det ser ut nu så kommer jag att skippa original oljeburk för det känns ju inte logiskt att kompromissa med ett nytt insug bara för att kunna ha kvar en orig. del som inte ger något för funktionen.
Så var jag och kladdade med lite modelera på strategiska ställen på originalmotorn för att se hur mycket utrymme det finns att tillgå när huven är stängd. Trattarne måste vinklas ner en aning till för annars kommer det att bli för nära till huven vid 1.cyl, de andra har gott om utymme men jag skall försoka få alla så lika som möjligt.
Angående plenumet så tror jag att jag kommer att bygga själva insuget färdigt med enbart bakplattan av plenumet och provflöda emellan så då får jag kollat hur mycket rum det behövs framför tratten på riktigt. Kan ju inte bygga hur stort plenum som hällst fast det kommer att finnas rum när man skippar orig. olje burk.. idealet på en 2.5 motor borde ju vara ca 3.7 liter och det blir det lätt med en så lång motor som denna!

Posted: 2009-12-05 15:48:49
by Mats Jacobsson
Somewhere I heard the general rule of thumb is you free up 2.2 HP per pound of weight removed from the central rotating mass(Ie crank, rods, flywheel, etc).
1 pund = 0,45359237 kg

Vilket skulle ge ca 3 kg skulle ge 6,6 pund vilket skulle ge ca 14,54 Hk extra

Posted: 2009-12-05 16:09:35
by mr.b
Mats Jacobsson wrote:Somewhere I heard the general rule of thumb is you free up 2.2 HP per pound of weight removed from the central rotating mass(Ie crank, rods, flywheel, etc).
1 pund = 0,45359237 kg

Vilket skulle ge ca 3 kg skulle ge 6,6 pund vilket skulle ge ca 14,54 Hk extra
Mera Hk ger du ju inte att lätta delarna men motorn får ju använda de hästkrafter som annars går åt att få snurr på sakerna till att driva fram bilen istället. Jag kommer även att ta en del av svänghjulet och troligen även skippa balans axlarna. svänghjulet på ca 7kg går inte att ta spec mycket av men det man kan ta sitter ju långt ut så man har mer nytta av det. Det är egentligen tryckplatta + lamell som väger. ca 8.3 och 1.5 kg. balans axlarna är på ca 2x1.5 kg så där bantar man 3kg direkt+ friktionen av remmen..

sedan ligger det redan ett par sparco corsa och väntar på att ersätta de tunga original stolarna och med att även skippa reservhjul med tillbehör och lita på punkka sprej så sparar man ca 45kg totalt. full tank kostar både vikt och pengar..

Det borde kännas betydligt piggare att köra bilen med alla dessa små modifieringar. :#944burn:

Posted: 2009-12-05 16:31:42
by Mats Jacobsson

Posted: 2009-12-05 20:39:01
by Tomas
Att minska vikten på veven ger inte någon effektökning i egentlig mening.
Det fungerar ju på samma sätt som att lätta svänghjulet. En del av motorns effekt går åt till att varva upp motorn (och kan därför inte användas till att driva fram bilen). Ju lättare vevparti ju mindre effekt går åt. Vad som gör att man inte i normal mening kan säga att man vinner xx hk på lättningen är att effektåtgången för att varva upp motorn beror på hur snabbt varvökningen går. På ettans växel varvar motorn upp snabbt och då går mycket effekt åt till detta. På femmans växel går uppvarvningen mycket sakta och vinsten med lättning blir där i princip obefintlig.
Sedan ger ju svänghjulet en mycket större skillnad per lättat kilo än veven gör eftersom den massan sitter på ett mycket större avstånd från rotationscentrum.

Däremot kan lättningen ha den positiva effekten att veven blir mer strömlinjeformad och därför går lättare att rotera genom oljedimman i vevhuset.

Posted: 2009-12-06 22:04:53
by safe
Tomas wrote: Däremot kan lättningen ha den positiva effekten att veven blir mer strömlinjeformad och därför går lättare att rotera genom oljedimman i vevhuset.
Där har du nog den största fördel, fast det ger störst effekt över 6000 varv.

För 911or har jag sett siffror på ca 10hk av att optimera luftflödet i vevhuset.

Re: Flödes test på 944 topp (+ insugs bygge.)

Posted: 2012-04-24 21:28:18
by Mats Jacobsson
Nyfiken på om du kommit vidare i ditt motorbygge?

Re: Flödes test på 944 topp (+ insugs bygge.)

Posted: 2012-05-03 11:43:33
by mr.b
:oops: erhhmmm... Hur skall jag försvara mej... Det har liksom stannat.. Allt finns kvar och kugghjulen snurrar i bakhuvudet men något konkret har inte hänt... Funderat lite på hurudant plenum jag skall göra och började vika ihop ett av alu men kom till att det inte blir snyggt.. Skulle ha sett ut som de flesta turbo insug man ser och det vill jag inte ha.. Senaste planen är att det blir en krage mitt i skarven mellan kroken och trattarna som skall fungera som tätningsyta för någon typ av flex slang.. Själva plenumet funderar jag på att göra av glasfiber så man utnyttja utrymmet som finns att tillgå så bra som möjligt.. Jag har försökt hitta andra som skulle ha gjort så men det verkar inte vara spec. vanligt att bygga plenum i glasfiber.. Är det risk för implodering vid gas släpp eller vad är problemet?? :roll:

(Jag inbillar mig att ett glasfiber plenum skulle låta vackert bara det inte är för stabilt byggt..)

men som sagt.. det har varit lite annat emellan som: MC, trilskande bruksbil, brist på pengar, (lathet), och dyl.. :roll:

men projektet är inte begravt som tur är!

Re: Flödes test på 944 topp (+ insugs bygge.)

Posted: 2022-07-31 11:46:38
by LJAndersson
Hej, väldigt gammalt inlägg. Men jag tittar efter att trimma min 944 n/a. Hur slutade allt? Slutförde du bygget eller skrotades det. Mvh

Re: Flödes test på 944 topp (+ insugs bygge.)

Posted: 2022-08-14 19:26:31
by gegge
Jag följde detta, inspirerades och byggde en motor förra hösten. Hade hoppats på att hinna få den i bilen och upp i en bänk, men tiden rann iväg. Men högre komp, vassare kam och portad topp funkar!