Flödes test på 944 topp (+ insugs bygge.)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

Flödes test på 944 topp (+ insugs bygge.)

#1 Post by mr.b »

Jag har skaffat en extra motor som kommer att sättas ihop så småningom och i samma veva modifieras en aning. När vi först räknade lite teori så tydde allt på att motorn skulle behöva betydligt större insugsventil för att flöda till 6000+ varv men bänken visade på annat..

Original insug med 45mm ventil flödade 206cfm vid 12mm lyft och hade hade ca 75 m/s flödeshastighet. 206cfm lär vara bra och 75 m/s lär vara dåligt, så vi tog fram lite modellera och började fylla kanalen. Efter att ha fyllt nästan 1/2 av "golvet" flödades det igen. Nu var flödet fortfarande OK, det kom tillockmed någon cfm till och nu var vi uppe i ca 86 m/s vilket är ganska bra för att få en hygglig fyllnadsgrad. (avgas räcker bra som den är) Dvs inget filas, bara lite epoxy och en annan kamaxel med framför allt mera lyft så borde det gå att komma upp i 200+ hästar före 6000rpm, och ett betydligt bättre respons på framför allt lägre varv! Det är ju presis det som fattas ur 944 motorn! Detta då enligt vad datorn säger och med dagens motorsimulerings program lär det ofta stämma bra! Jag som trodde att det skulle behövas flyttade ventiler och svetsade förbränningsrum osv.. Visserligen behövs modifiering av insprut och avgas för att få allt att funkka men det kommer senare. (motorn kommer troligen att vara ett långtids projekt för att sprida ut kostnaderna på längre tid.)

Rekommendationer om kamaxel tillverkar tages gärna emot för det verkar inte finnas så många som har något till 944, spec inte med mera lyft.

Bilder längre ner..
Last edited by mr.b on 2009-12-05 09:54:09, edited 2 times in total.
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#2 Post by mr.b »

lyckades sabba bilderna, försöker på nytt. :oops:

Edit. lyckas inte för tillfället.. se på rejsa om det intresserar! --> http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26155
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Citerar vad 951Master redovisat när han modifierade sin topp för ett par
år sedan, iofs. en turbotopp, men så vitt jag vet är det bara keramiken i
avgaskanalerna som skiljer.

95Master wrote:För att sammanfatta och göra en lång historia kort
börjar jag med att redovisa mätvärdet standard och mätvärdet på det
färdiga resultatet...

Efter 38(!) olika kombinationer av av ventiler, kanaler, sätesvinklar och
ventilvinklar, 15 olika lyft (ej alla redovisade) och totalt cirka 400
flödestester är detta resultatet av allt slit...

Code: Select all

STANDARDVÄRDEN:
------------------------------------------------------------
LYFT      SKALA      VÄRDE I %     VÄRDE I CFM        
(i mm)      (%cfm)        (% av skalan)    (kubik feet meter)   
 
  3                59             62                    37
  6              105             77                    80
  9              140             72                   100
12              140             80                   112
15              140             87                   122
 
 
------------------------------------------------------------
BÄSTA RESULTATET:
------------------------------------------------------------
LYFT      SKALA      VÄRDE I %     VÄRDE I CFM        
(i mm)      (%cfm)        (% av skalan)    (kubik feet meter)   
 
  3               59             76                     45
  6              105            80                     84
  9              140            83                   117
12              140            88                   123
15              140            94                   132
-------------------------------------------------------------

Vad kan man då dra för slutsatser av detta...

Jo i stora drag kan man se i tabellen ett betydligt bättre flödesvärde på
den färdiga TSR toppen,

Vid cirka 9.5mm lyft får vi ungefär samma flöde som man skulle ha med
en kam som lyfter 15mm!!! (maxlyft standard 12mm) med standard kanal
och säte...

Min kamaxel är standard och lyfter 12mm på insug vilket ger mej ett
insugsflöde vid maxlyft på 123CFM.vilket jag är otroligt nöjd med...


Frågor är välkomna...

Mvh...

Jag tar mig även friheten att lägga upp dina bilder, det går inte att länka
till bilder som ligger uppladdade på rejsa....


Image



Image



Image





Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#4 Post by mr.b »

Tack för bilderna. Länkade inte hit från rejsa, men sabbade bilderna iom att jag tog bort en dubbelpost..

Det vi kom till var att det är alldeles för stor kanal för att få acceptabel flödesehastighet för en 2,5 N/A. Flödeshastigheten är betydligt viktigare på en sugmotor än en turbomotor som luften tvingas in i. Obs. hur mycket kanalen minskades utan att original flödet försämrades!!
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

#5 Post by J.J »

Är detta nåt som man skulle kunna prova själv utan flödesbänk? Är principen bara att "strypa luften?

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#6 Post by mr.b »

Visst borde det gå att bara fylla på golvet på kanalen så man får en fin avrundning men för bästa resultat borde man även fylla en bit in i insuget (3-5cm??) så det inte blir en "bula" just i kanalen.
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

#7 Post by J.J »

Några ideér vad man skulle kunna fylla med? epoxy?

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#8 Post by mr.b »

Det lär vara någon typ av epoxy men jag vet inte vad, JB Weld lär också gå att använda. Kör man E85 eller alkohol så lär det behövas någon spec. epoxy.
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#9 Post by mr.b »

Sakta men säkert knåpas det på.

Detta är ett långtids projekt på en extra motor jag skaffade så det stör inte det vanliga körandet. (förutom ekonomiskt!) Flödes testerna och beräkningarna är gjorda av Andre Norrback som figurerar på bla Sävarturbo och enligt honom så borde det här konceptet ge ca 210hp.

Planerna är inte att ta ut max effekt utan mera att få motorn rappare på gasen, Börjat så smått på ett insug som kommer att ha en total längd på ca 350mm från ventil till tratt och ett plenum på ca 3.5 - 4 liter. borde bli betydligt högre gas hastighet än med orig insug som har ca 41mm runners på över 40cm med ett plenum på ca 1.2 liter!

Vevpartiet lättat och väntar på att få ett lättat svänghjul balanserat och monterat. Kommer troligen att köra utan balans axlar..

Skall även kolla om det går att slipa om orig kamaxel och siktar på 250/230@1.27 13+/12mm lyft och 108-110 lobe sep.

Sedan även någon typ av extraktor och avgas och någon typ av prog insprutning mm..

Sönder kapat!
Image

Vad som skall användas av original..
Image

Lite krokar (45x3mm yd)
Image

"Koniska korvar!!" Rören slitsas upp i ändorna och en kil kapas ur och röret prässas ihop så det motsvarar 36mm inner diam mot flänsen oc en kil fylls i på andra ändan så det motsvarar 41mm id där.
Image

Prov mont. får se om det rymms.. de raka rören som är tejpade är bara för visualisering, skall bytas ut mot runners som konar från 41 till 44mm id. (olje påfyllning i vägen så jag måste fundera vad göra med den, skall ju ha ett plenum på det hela ännu!)
Image

Vevparti lättat 3kg, väger nu bara 20... Skall ta lite av svänghjulet också.
Image
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#10 Post by mr.b »

Testat att prässa några trattar, och kommit till att utrymmet för ett ordentligt plenum tar slut...

Någon som vet hur mycket utrymme som behövs mellan tratt och vägg på plenumet? har suttit och sökt på nätet och kommit till att det finns olika åsikter... Somliga säger 0.5ggr diam och andra rekomenderar 1.5-2ggr diam.

Jag kan flytta ut oljefälla/påfyllning ca30mm och få den att rymmas i motorutrmmet och då har jag knappa 30mm utrymme.. Trattarna kunde kanske kortas ca 10mm utan att avstämmningen blir helt åt skogen och då skulle jag få ca 40mm på mig. Som det nu är beräknat har jag en total längd från ventil till trattändan på 350mm.

Alternativet är att skrota original oljefälla/påfyllning och bygga helt nytt det också..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
Koffe
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2007-06-29 17:54:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#11 Post by Koffe »

Finns en färdig lösning på oljepåfyllningen, den ersätts med en mindre skrymande lösning. Tror att det var Olli som höll på att fixa en sådan lösning.
Porsche, det handlar om känslor.

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#12 Post by mr.b »

Juu, jag vet. Olli har bjudig ut dem redan men jag tycker det blir onödigt dyr lyx med AN-anslutningar där det inte egentligen behövs.. jag funderar på alternativa lösningar och hittar jag inte på något vettigt som jag kan göra själv så kanske olli&co får sålt en omgång åt mig..
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by xanlar »

Spännande att följa detta =)
Andreas Larsen

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Frågan är hur mycket luft som egentligen sugs in rakt framifrån genom tratten? Jag tror mycket luft sugs över trattens kant och med rätt utformning kan du släppa in den luften någon annan stans än rakt framför tratten. Har jag rätt här så behöver du inte mycket plats framför tratten.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by safe »

Lufter sugs runt hela, men mest rakt framifrån förståss. Man behöver minst 1 diameter fritt framför.
Men det behöver inte vara hela sanningen, med "rätt" avstånd kan man få resonans fenomen som hjälper till med att fylla cylindern vid olika varvtal.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users