Page 1 of 3

Originaldimension 215/60 -15 finns ej mer - vad väljer ni?

Posted: 2008-03-30 22:09:49
by Alexander
Den däckdimension som legat som originalutrustning på min bil, 215/60 VR15, har i princip försvunnit från marknaden. :x
Kvar finns väl i princip bara några få skräpmärken. Finns det någon som har tips på vilken dimension ni tycker är en harmonisk ersättare (på samma 7x15" fälg.)
På min bil (944 -84) ligger det just nu pilformade Good Year Eagle Ventura i storlek 205/60 -HR15, vilket inte är ett superdäck på den bilen.

/Alexander

Posted: 2008-03-30 22:26:28
by patand
205/65-15 borde funka bra. :)

EDIT: Jag hittar iof faktiskt Pirelli P6, Goodyear, Continental, Falken mfl i 215/60-15 på dackonline.se

Posted: 2008-03-31 09:23:00
by Notch
Som sagt var, kolla dackonline.se om du vill har rätt dimension. Många gummihandlare är för slöa för att beställa hem konstiga dimensioner och är väldigt snabba med att säga "slut".

Posted: 2008-03-31 09:31:35
by Alexander
Visst finns det 215/60 -15, men inte V-klassade! Där finns det bara Goodyear NCT5 och kanske Semperit Top Speed som kan kallas märkesdäck. Annars är det Kenda, Hankook och annat skräp, plus uråldriga Fulda Y2000 - det var ju gammalt för 10 år sen! :shock:

Går det verkligen att köra på 65-profil? Blir det inget inte degigt? Jag tycker det är ganska svajigt med 205/60-HR15.

/Alexander

Posted: 2008-03-31 09:40:55
by patand
Alexander wrote:Visst finns det 215/60 -15, men inte V-klassade! Där finns det bara Goodyear NCT5 och kanske Semperit Top Speed som kan kallas märkesdäck. Annars är det Kenda, Hankook och annat skräp, plus uråldriga Fulda Y2000 - det var ju gammalt för 10 år sen! :shock:

Går det verkligen att köra på 65-profil? Blir det inget inte degigt? Jag tycker det är ganska svajigt med 205/60-HR15.

/Alexander
V-klassat är ju jätteviktigt på en bil som toppar 220km/h... hur ofta ligger du och kör din bil på max hastighet? Bilen är ju inte helbilsgodkänd så du kan lugnt ta en lägre hastighetsklassning. H (210km/h) borde väl funka utmärkt t.ex.

Pirelli P6 är väl ett bra däck? Falken har också funkat bra på mina bilar. Continental är också ett välkänt märke.

65 profil på 205 är inte högre än 60 profil på 215. Dvs borde inte vara svajigare än original.

Posted: 2008-03-31 10:56:42
by Tino Carrasco
Mamma mia! Vilken modell har sådana däck på sig? 215/60/15 hade jag på min Mercedes 300 SE -88!

Posted: 2008-03-31 11:19:47
by patand
Tino Carrasco wrote:Mamma mia! Vilken modell har sådana däck på sig? 215/60/15 hade jag på min Mercedes 300 SE -88!
80-tals prestandamodeller... Porsche 944 -84 i detta fallet. 60 profil var ganska lågt på den tiden. :)

Posted: 2008-03-31 12:07:01
by Alexander
Hastighetsklassningen avgör inte bara max hastighet, utan även köregenskaperna. Om du jämför tex två stycken i övrigt likadana Michelin av samma modell i samma dimension, så har ett V-däck styvare stomme än ett H-däck. Stommen måste vara styvare för att klara hög fart, men gör även däcket styvare och att det svarar bättre vid sidoaccleration, tex i kurvor.
(Och blir stötigare och bullrigare...) :?

65-profildäck brukar vara riktigt sladdriga i stommen, enligt min uppfattning, med undantag av vissa jättedäck för t ex BMW och MB SUV:ar (typ 235/65 -17). :shock:

Men om ni vet ett 60- eller 65-profildäck med bra sidostöd, så får ni gärna rekommendera det! :)

/Alexander

Posted: 2008-03-31 12:16:55
by Karl Birgander
Alexander wrote:Men om ni vet ett 60- eller 65-profildäck med bra sidostöd, så får ni gärna rekommendera det! :)

/Alexander
R-däck! :twisted: :#944burn:

Posted: 2008-03-31 12:32:06
by Pehr Johnsson
Karl Birgander wrote:
Alexander wrote:Men om ni vet ett 60- eller 65-profildäck med bra sidostöd, så får ni gärna rekommendera det! :)

/Alexander
R-däck! :twisted: :#944burn:
ha!! Nu kan även jag iställa mig i kören och skrika R-däck!! (fast jag ska kanske provköra bilen först... :roll: )

Posted: 2008-03-31 14:22:56
by Cédric
Gå ner lite i profil istället..

Posted: 2008-03-31 16:29:11
by Alexander
Jo, R-däck är toppen - på bana! Toyo 888 i storlek 205/50-15 ger MYCKET plats för snökedjor, om man säger så... :wink:

Normaldäck:
225/55-VR15 ger 2 svar i dackonline, ett Michelin från 1990-talet (för 1423kr/st!) och ett Uniroyal...
215/55-VR15 finns ej alls.

Suck.

I-landsproblem... :-)

/Alexander

Posted: 2008-03-31 16:34:11
by Alexander
Jo, R-däck är toppen - på bana! Toyo 888 i storlek 205/50-15 ger MYCKET plats för snökedjor, om man säger så... :wink:

Normaldäck:
225/55-VR15 ger 2 svar i dackonline, ett Michelin från 1990-talet (för 1423kr/st!) och ett Uniroyal...
215/55-VR15 finns ej alls.

Suck.

I-landsproblem... :-)

/Alexander

Posted: 2008-03-31 17:09:16
by mijo
Alexander wrote:Går det verkligen att köra på 65-profil? Blir det inget inte degigt? Jag tycker det är ganska svajigt med 205/60-HR15.
Har du orginalchassi är det inte däcken du känner när det svajar. Bilen är ju så mjuk att man omöjligen kan känna hur däcken jobbar :roll:

Har 205/60-15 på min, Dunlop Sport nånting.

Posted: 2008-03-31 18:45:42
by Alexander
Jo, däcken gör tydlig skillnad, även om chassiet är standard. Jag har kört standard 944 med både original- och R-däck, och skillnaden är mycket stor, i synnerhet med mina Goodyear 205/60-15...

/Alexander