Page 1 of 1

Funderingar om Lågtrycksturbo....

Posted: 2008-01-06 12:02:17
by bergodalvana
Hur mycket kan man trimma en vanlig N/A innan bilprovningen börjar bråka?

Har funderat på lågtrycksturbo som ett alternativ, hur mycket kan man ladda på Orginalmotorn?

Posted: 2008-01-06 12:32:34
by Karl Birgander
Ser dom inte trimmet på din 163 hk maskin, så lär dom inte säga något.

En turbo syns och lär inte gå igenom utan bra mycket mer arbete, om ens då.

Posted: 2008-01-06 12:44:10
by bergodalvana
Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?

Posted: 2008-01-06 12:47:20
by Spånet
bergodalvana wrote:Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn :wink: :D

Posted: 2008-01-06 13:01:45
by Bodens Svarta 944 S2
Spånet skrev:
Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn
Hur svårt är det att få den regbesiktigad... Krävs det nåt speciellt..
Typ bromsprov, avgasvärden etc.. Eller ?

Posted: 2008-01-06 13:37:24
by Spånet
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Spånet skrev:
Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn
Hur svårt är det att få den regbesiktigad... Krävs det nåt speciellt..
Typ bromsprov, avgasvärden etc.. Eller ?
Är tyvärr inte helt kunnig i BP regbes :oops: , det bästa är att ringa dom och kolla.

Ska regga min bur snart och har hört att det är riktigt tjurigt.

Posted: 2008-01-06 15:14:41
by Maxx
Man får inte ändra någonting vad gäller motorn. Punkt. Så är reglerna i princip. Allting ska vara orginal för att vara godkänt. Enda undantaget är bilar från -75 och tidigare som inte har något avgasreningskrav och därmed får ha en ombyggd motor. Vad gäller våra bilar är det kört.

Däremot kan man bygga om bil så mycket att den räknas som "ombyggt fordon" och genom detta får möjlighet att regga om bilen med en annan motor (som dock fortfarande måste vara i sitt orginalutförande!).

Sen vad som slinker igenom besiktningen trots att det inte är lagligt är en annan sak. :wink:

bergodalvana wrote:Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
Det är ombyggnaden i sig som är problemet. Har med krav på avgasreningen att göra.

Spånet wrote:Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn :wink: :D
En regbesiktning hjälper inte. I alla fall inte om det är för att motorn är ombyggd. Om den däremot är utbytt är det en annan sak. Men då måste man byta mer på bilen för att kunna regga den som "ombyggt fordon".

Posted: 2008-01-06 16:31:30
by jerker67
och nu för tiden kan man väl tacka Qvarnis för att besiktningen blivit ännu mycket hårdare...

Posted: 2008-01-06 19:58:26
by gegge
Icke katbilar får byta till katmotor i orginalskick av valfritt fabrikat. Dock max 10% mer hästar och 20% mer vrid. Kan även regga som ombyggt fordon med 204 hk per ton. Men då måste bromsar och hela drivlinan bytas med.

Posted: 2008-01-22 21:23:52
by Mr-Mago
på med en kompressor å vid besiktningen så plockar man av remen å gimicken! :)

Posted: 2008-01-22 22:12:01
by Maxx
Mr-Mago wrote:på med en kompressor å vid besiktningen så plockar man av remen å gimicken! :)
Inte lagligt även om folk påstår att de får igenom kompressormatade bilar genom att bara ta bort remmen. Iom att motorn (läs insuget) är ändrat så är motorn inte längre laglig och ska heller inte längre gå att få godkänd vid besiktningen.

Nu är det säkert många som kommer att protestera och påstå att det vet om bilar med kompressor som klarat sig genom en besiktning. Det är möjligt att det är så, men det finns de som fått igenom en hel del annat som inte heller är lagligt. Jag tycker inte att detta är ett forum som behöver lägga ribban där Zatzy har den vad gäller "tips" på vad om är ok enligt lag. Därmed menar jag inte att man ska låta bli t ex kompressorbyggen, bara att man ska vara medveten om vad som faktiskt gäller.