Oljetryckmätaren står på fullt så fort tändningen är på...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Oljetryckmätaren står på fullt så fort tändningen är på...

#1 Post by Corleone »

Vad kan det vara för fel:

Givaren är relativt ny

Kan det vara instrumentet i panelen?

Däremot slocknar oljetryckslampan när jag startar.

Vad jag förstår så har givaren 2 funktioner (jag har skrotat den gamla och tittat in i den). Dels så tänder den varningslampan vid för lågt oljetryck vilket den ena anslutningen är till, den andra är till den "reostat" som sköter oljetrycksmätaren.

Någon som har ett bra synligt kopplingsschema?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#2 Post by Isse »

Jag skulle gissa på kortis. Antar att du får samma resultat om du bara bryggar kontakten, alltså om du bara har två trådar till den eller ev bara en tråd och själva kontakten gjordar mot blocket. Men Driver_944 är grym på sånt så han kan nog svara mer utförligt ;)
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#3 Post by Corleone »

Isse wrote:Jag skulle gissa på kortis. Antar att du får samma resultat om du bara bryggar kontakten, alltså om du bara har två trådar till den eller ev bara en tråd och själva kontakten gjordar mot blocket. Men Driver_944 är grym på sånt så han kan nog svara mer utförligt ;)
Ok, tack!

Vart har vi Driver_944?

Hallå!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by sweanders »

Mätaren peggar när det är givarfel.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Tomas »

Troligen kabelbrott på ledningen till givaren (om inte givaren gett upp).
Vid för högt motstånd (eller avbrott) går mätaren i topp.
Om du jordar den svart-vita givarkabeln ska mätaren gå ner till 0.
Motstånd för givaren vid olika oljetryck:
1 bar = 30 ohm
5 bar = 184 ohm
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

Helt rätt förresten att den andra (svarta) kabeln är till lampan. Båda jordar genom givaren.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Corleone wrote:
Isse wrote:Men Driver_944 är grym på sånt så han kan nog svara mer utförligt ;)
Ok, tack!

Vart har vi Driver_944?

Hallå!
Jag bor inte här, bara nästan ibland... ;)
Har inte heller mycket att tillägga. Det vanliga felet är ju att någon förväxlar de två anslutningarna men det bör vi ju kunna utesluta här om felet dök upp utan att du mekat med givaren.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#8 Post by Corleone »

Tack för svar!

Då jag har eftermarknadssprut och dess kabelhärva såär det samma färg på de båda kablarna till oljetrycksgivaren. Det har fungerat tidigare och blivit fel för ett tag sedan men jag kan inte säkert veta att kablarna sitter rätt. Jag ska prova att växla dom först.

Vad gör jag sen?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#9 Post by Berg »

Mäta resistansen på givaren med motorn igång (givaren bortkopplad från bilens kablage). Ska då ligga i det området som Tomas anger.
Koppla ett motstånd med resistans som ligger i givarområdet mellan signalkabeln och jord (givaren bortkopplad) och se om du får utslag på mätaren.

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#10 Post by Berg »

sweanders wrote:Mätaren peggar när det är givarfel.
Vád menas med peggar?

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#11 Post by drifter7508 »

På min S2:a så står oljetryckmätaren alltid nån millimeter under max (5)...
är det alltså fel på min mätare också??
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#13 Post by drifter7508 »

Aj då, låter drygt =P Antar att min är trasig då.
Är det komplicerat att byta givare eller att komma åt den?
Nån som har bra bilder?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by sweanders »

Berg wrote:
sweanders wrote:Mätaren peggar när det är givarfel.
Vád menas med peggar?
Att den pekar rakt upp. Svengelska är underskattat. :)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#15 Post by mijo »

sweanders wrote:
Berg wrote: Vád menas med peggar?
Att den pekar rakt upp. Svengelska är underskattat. :)
Jag har avbrott i min givare och mätaren bottnar så fort jag slår på tändningen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users