Page 1 of 3

924 N/A -85 Välldigt svårstartad... ibland.

Posted: 2004-08-03 21:11:09
by 924DaNNe
Som sagt: Min 924 N/A -85 kan vara välldigt svårstartad ibland, När den är kall och har stått ett tag så startat den hur fint som helst men om man kör en lite runda o stänger av den så kan den va helt hopplös att få igång.
Sen tuggar den i gång på två cylindrar ett tag innan den går igång riktigt.

Bensin pumparna går bra och de är soppa fram te spridarna, men däremot så verkar det vara lite dålig gnista... har funderat på om de kan va tändspolen eller nån dålig jordning, eller vad tror ni?

Ska börja mecka med det i morrn så de hade vatt fint me lite tips.

Tack på förhand!
Mvh /Danne

Posted: 2004-08-03 23:21:24
by 944_Driver
Låter lite som det där varmstartproblemet som kan uppstå pga nån termokontakt som styr kallstartspridaren. Jag tror felet och en lösning finns beskrivet på www.924.org Leta lite där.

//Magnus

Posted: 2004-08-03 23:26:11
by 944_Driver
jag leta lite själv, kunde inte avstå ;)
http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem

Posted: 2004-08-04 11:24:30
by 924DaNNe
944_Driver wrote:jag leta lite själv, kunde inte avstå ;)
http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem
Ahh va bra de låter ju precis som det! :)
Tackar så mycket för hjälpen!

Posted: 2004-08-05 10:55:11
by patand
Vi har exakt samma problem på våran... blir nog till att byta munstycken... eller vet någon hur man avgör vilket av de som behöver bytas?

Posted: 2004-08-05 11:53:32
by notetoself
patand wrote:Vi har exakt samma problem på våran... blir nog till att byta munstycken... eller vet någon hur man avgör vilket av de som behöver bytas?
Vad för munstycken pratar du om?

/x

Posted: 2004-08-08 23:27:17
by patand
Turbo-Puh wrote:
patand wrote:Vi har exakt samma problem på våran... blir nog till att byta munstycken... eller vet någon hur man avgör vilket av de som behöver bytas?
Vad för munstycken pratar du om?

/x
Sorry... var nog lite otydlig... insprutningsmunstyckena menade jag... alltså spridarna... :)

Posted: 2004-08-09 06:26:07
by notetoself
patand wrote:
Turbo-Puh wrote: Vad för munstycken pratar du om?

/x
Sorry... var nog lite otydlig... insprutningsmunstyckena menade jag... alltså spridarna... :)
Aha. De kostar ca 480 kr STYCK. Jag tyckte dock ej att detta var ett
alternativ, trots att mina var helt täta, så jag lämnade in dem på
renovering. Kostade 500 kr för alla fyra.

Bara ett tips.

/x

Posted: 2004-08-10 00:05:28
by patand
Turbo-Puh wrote:Aha. De kostar ca 480 kr STYCK. Jag tyckte dock ej att detta var ett alternativ, trots att mina var helt täta, så jag lämnade in dem på renovering. Kostade 500 kr för alla fyra.

Bara ett tips.

/x
Var kan man få renoverat då? Låter ju definitivt som ett alternativ...

Posted: 2004-08-19 19:50:02
by notetoself
patand wrote:
Turbo-Puh wrote:Aha. De kostar ca 480 kr STYCK. Jag tyckte dock ej att detta var ett alternativ, trots att mina var helt täta, så jag lämnade in dem på renovering. Kostade 500 kr för alla fyra.

Bara ett tips.

/x
Var kan man få renoverat då? Låter ju definitivt som ett alternativ...
Mina fixade dom på Bilåtervinningen i Trollhättan...

/x

Posted: 2004-08-20 07:01:46
by patand
Turbo-Puh wrote:Mina fixade dom på Bilåtervinningen i Trollhättan...

/x
Råkade fråga igen i en annan tråd... men såg nu att du svarat här Turbo-Puh... man får väl höra sig för på någon verkstad hemikring. Var får man tag i packningarna till spridarna, de lär man väl iaf behöva byta om man skruvar bort spridarna?

Posted: 2004-08-20 07:04:42
by notetoself
De sitter inte skruvade, bara att dra rakt ut.
Mina har iaf hållt för åtskilliga i och urdragningar.

931:an har skruvade btw...

/x

Posted: 2004-08-20 07:07:04
by patand
Turbo-Puh wrote:De sitter inte skruvade, bara att dra rakt ut.
Mina har iaf hållt för åtskilliga i och urdragningar.

931:an har skruvade btw...

/x
Är det sant! Inte skruvade?!? Gisses, jag som trodde det var lite större jobb... där ser man... kan man på något vis SE om en spridare är kass, vet att man kan använda fyra burkar för att kolla att det kommer samma mängd osv, men går det att se direkt om en spridare är dålig med blotta ögat?

Detta verkar ju så pass enkelt att jag nog ska göra det ASAP. Bara man får 1 timme över för garageverksamhet...

Posted: 2004-08-20 07:24:59
by notetoself
Absolut! Visst kan det. Iaf skapligt.

Gör såhär:

Skruva loss plast och gummi kring insug / kjet.
Bygla bränslereläet, helst med en brytare så du
kan köra när du vill.

Plocka ur spridarna och sätt dem i lämplig burk
alt flaska. Gärna med mätskala.

Lägg en liten skruvmejsel som håller upp plattan
EN ANING. Inte massor.

Kör pumpen och se så att du får fin dimma. INGA
STRÅLAR... ur spridarna alltså.

Kör sedan ett tag tills du har 1 dl från någon.
Den som då har minst får inte mindre än 80%
av mätvärdet... (1 dl är rätt lagom eftersom det
är svårt att mäta skillnaderna med mindre typ).

Orsaken till att du ska lägga en liten skruvmejsel
som håller upp plattan är för att det ska vara
skapligt likt när du startar bilen.

Du kan ju även testa att göra samma sak fast
du lyfter plattan högre, men då är det väldans
svårt att se spridningsbilden...

Spridningsbilden är ju viktigare ju mindre flöde
du har kan man säga.

/x

Posted: 2004-08-20 07:31:35
by patand
Jättetack för beskrivningen Mattias!

Knepigaste verkar vara att bygla bränslerelät, det sitter ju så förbannat dumt till där nere vid förarens fötter... ligga på rygg inklämd under ratten är inget roligt... men vad gör man inte för att frugans bils ska må bättre... :)

Kanske finns det någon enklare punkt att komma åt att tvångsköra pumpen? Förresten varför kan man inte bara slå på tändningen?