924 N/A -85 Välldigt svårstartad... ibland.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#16 Post by notetoself »

patand wrote:Jättetack för beskrivningen Mattias!

Knepigaste verkar vara att bygla bränslerelät, det sitter ju så förbannat dumt till där nere vid förarens fötter... ligga på rygg inklämd under ratten är inget roligt... men vad gör man inte för att frugans bils ska må bättre... :)

Kanske finns det någon enklare punkt att komma åt att tvångsköra pumpen? Förresten varför kan man inte bara slå på tändningen?
Trust me on this one, har man gjort det 32789238 ggr så behöver man
inte ens titta! =) Men seriöst så är det inte så bökigt. Så himla långt
inne sitter det inte.

Visst kan du slå på tändningen, då kan du ju lyssna på radion samtidigt.
Saken är att reläet inte slår till förräns det får pulserna från tändspolen.
Samma gäller omvänt, den slutar gå om motorn slutar tända. Detta
är en säkerhetsfunktion om du krockar eller likanande.

Tidigare saabar (bla) har inte denna funktion, utan startar pumpen
med tändningen som du är inne på. Vesäntligheten av denna funktion
är ett ständigt diskutionsämne.

I slutändan är det ju upp till dig själv.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#17 Post by Amoz »

Wow, första meddelandet från mig =)
Är det någon som provat "Hot Start Problem Fix" enligt länk från 944_Driver? (http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem)
http://www.924.org/techsection/hot_star ... em_fix.htm

Alltså att göra en egen "jordningsknapp" till kallstartsventilen? Jag har samma problem med min 924:a.
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
924DaNNe
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-04-25 18:28:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlshamn
Contact:

#18 Post by 924DaNNe »

Amoz wrote:Wow, första meddelandet från mig =)
Är det någon som provat "Hot Start Problem Fix" enligt länk från 944_Driver? (http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem)
http://www.924.org/techsection/hot_star ... em_fix.htm

Alltså att göra en egen "jordningsknapp" till kallstartsventilen? Jag har samma problem med min 924:a.
Ja har provat.. de verkade inte som om de va problemet på min iaf, Har fått tips om vakum bubbla i bränsle rören, va tror ni om det?
Mvh /Danne
Porsche 924 -85

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#19 Post by notetoself »

924DaNNe wrote:
Ja har provat.. de verkade inte som om de va problemet på min iaf, Har fått tips om vakum bubbla i bränsle rören, va tror ni om det?
Med största säkerhet inte det som är felet. Man behöver aldrig bry sig om
luftning av bränslesystemet. Det är ett rätt bra flås så det är lugnt.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
924DaNNe
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-04-25 18:28:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlshamn
Contact:

fuel accumulators?

#20 Post by 924DaNNe »

Nån som vet var "fuel accumulator" sitter och det svenska ordet för den?
Mvh /Danne
Porsche 924 -85

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#21 Post by Amoz »

På min svenska heter det Bränsle accumulator, och på min 924 sitter den i närheten av bränslepumpen.
Ser ut som ett stort bränslefilter.

Fick tips om att det kan vara den som läcker, så systemet tappar trycket. Skall kolla trycket vid nästa mekartillfälle..

Hoppas du hittar den.. /J!
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#22 Post by Amoz »

944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

Finns det att köpa i sverige till bra pris? Mekonomen, Porsche center? kanske är det en VW del?

Såg förresten att den delen var för 924 79-82... kanske inte finns någon motsvarande del på en -85:a? Eller är det bara att USA inte tog in några 924:or efter 82?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#24 Post by Amoz »

Får klura lite på det, letar..
Mailade Sandéns om en annan sak, men ej fått svar.
På killen jag pratade med igår verkar det som den går att dela på, och byta membran, men jag är osäker.
Just nu står bilen i ett 24-bilars garage, där lyset släcks efter 5 minuter, men skall åka och hämta motorfästen nu, så jag skall krypa under och kolla hur det ser ut iallafall..
Återkommer när jag vet något, men någon annan kanske vet?
/J!
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
924DaNNe
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-04-25 18:28:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlshamn
Contact:

#25 Post by 924DaNNe »

Har hittat den nu och fått bort den också, har kollat med mekonomen och Rydbergsmotor, och det finns två olika till 924 en dyr ca:1400:- (0438170024) och en billig (0438170007) ca:500:- mekonomen priser, självklart så har man den dyra :cry: men men... finns det nått sätt att testa den på? man vill ju inte köpa en i onödan.
Last edited by 924DaNNe on 2004-09-02 12:54:53, edited 1 time in total.
Mvh /Danne
Porsche 924 -85

User avatar
924DaNNe
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-04-25 18:28:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlshamn
Contact:

#26 Post by 924DaNNe »

Amoz wrote: Fick tips om att det kan vara den som läcker, så systemet tappar trycket. Skall kolla trycket vid nästa mekartillfälle..

Hoppas du hittar den.. /J!
Verkar inte som den har läckt iaf, men ja kollade i verkstadshandboken och där stod det att nått "diaphragm" kunde vara trasigt,och då va de bara o byta.
Mvh /Danne
Porsche 924 -85

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#27 Post by notetoself »

924DaNNe wrote: men... finns det nått sätt att testa den på? man vill ju inte köpa en i onödan.
Gör en sedvanlig provtryckning. Du ju en 5-barspump i bilen så ta
accumulatorn.

Sätt någon form av Trör på ena anslutningen.
Sätt en manometer på Tröret.
Sätt en lämplig ventil (kulventil?) på var anslutning.
Använd lämplig pump och full upp acc:en samtidigt som du luftar i
andra anslutningen. När du är av med luften; Stäng inkommande
ventil och läs av manometern exakt.

Låt stå en timme och kolla om trycket är kvar.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
924DaNNe
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-04-25 18:28:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlshamn
Contact:

#28 Post by 924DaNNe »

Turbo-Puh wrote:
924DaNNe wrote: men... finns det nått sätt att testa den på? man vill ju inte köpa en i onödan.
Gör en sedvanlig provtryckning. Du ju en 5-barspump i bilen så ta
accumulatorn.

Sätt någon form av Trör på ena anslutningen.
Sätt en manometer på Tröret.
Sätt en lämplig ventil (kulventil?) på var anslutning.
Använd lämplig pump och full upp acc:en samtidigt som du luftar i
andra anslutningen. När du är av med luften; Stäng inkommande
ventil och läs av manometern exakt.

Låt stå en timme och kolla om trycket är kvar.

/x
Ahh självklart! så kan man ju göra! har sniffat för mycket bensin nu så ja e helt snurrig :D
Mvh /Danne
Porsche 924 -85

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#29 Post by Amoz »

diaphragm= membran, gummikupa..

Skall prova med att rengöra spridarna, kan ju vara de som läcker.
Eftersom min bil går på 2-3 cyl. första tiden efter man fått igång motorn, verkar den ju vara sur enligt killen på Meca. Han kan fixa en soppapump för ca 1550:-, ifall jag behöver..
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
924DaNNe
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-04-25 18:28:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlshamn
Contact:

#30 Post by 924DaNNe »

Har fortfarande inte fått min 924 N/A att starta riktigt :evil: har provat: Kallstartventil (Bygla), spridare, Bränsle accumulator, bränsletryck = OK.
Känns nästan som den får förmycket soppa, den smäller och ryker ur luftburken när man försöker starta den (ibland).
Börjar bli välldigt trött på den... igen...
Mvh /Danne
Porsche 924 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users