Page 1 of 9

944na + E85 = Sant, 0,92L/Mil Nu med SNYGGA dekaler!

Posted: 2007-07-04 21:10:22
by Andreas G
Jag har tidigare etanolkonverterat mina bruxisar och nu var det dags för 944an, 85b.
Den fungerar klockrent, riktigt bra!
Bilen startar med en gång, prestandan är bra om inte till och med bättre och dessutom låter den lite råare.

Jag fixade en uppsättning 940 lätttrycksturbo-spridare (billigt), och köpte ett E85 chip från Adde Fekzen.
Och så för att sköjja till det satt jag i ett Msd Digital-6 Plus med en MSD Street Blaster Coil.

Återigen, fantastiskt fint, miljövänligare i många led + att bilen luktar mycket bättre!

-Behöver jag skriva att jag rekommenderar det?

Mvh Andreas
:#944burn:

Posted: 2007-07-04 21:16:03
by Mats Jacobsson
Har du bytt några slangar?

Posted: 2007-07-04 21:16:40
by Pehr Johnsson
Va kul! :D :D Vad kostade prylarna för konvertering?

Posted: 2007-07-04 21:27:03
by Andreas G
Inga slangar har bytts, har aldrig gjort det på de tidigare konvbilarna heller! De är körda i flera år och aldrig några sådana problem. Bara bytt lampor och torkarblad...!

Pris för grejerna: Spridare, gratis från kompis, billiga på skroten samt gott om dem. Chip 1500:- Msd 363$ + frakt o moms, E85 7,99/L

Posted: 2007-07-05 08:16:46
by YocaL
Skulle det räcka med större spridare och chip till min bil tro?

Posted: 2007-07-05 10:02:13
by Patman
Det är sant! Den luktar bättre, ungefär som.........hmm.Pommes frites! Hahaha

Posted: 2007-07-05 10:11:44
by Pehr Johnsson
Patman wrote:Det är sant! Den luktar bättre, ungefär som.........hmm.Pommes frites! Hahaha
Du tänker inte möjligvis på bilar som går på rapsolja?

Posted: 2007-07-05 11:49:52
by Andreas G
YocaL wrote:Skulle det räcka med större spridare och chip till min bil tro?
Absolut!
Patman wrote:Det är sant! Den luktar bättre, ungefär som.........hmm.Pommes frites! Hahaha
- Du är bara avis!!! :wink: Det kanske är din lott att ligga bakom, eller är det bara för att nosa på etanoldoften :twisted:

Posted: 2007-07-05 11:56:03
by patand
YocaL wrote:och chip till min bil
Andreas G wrote:det kanske blir svårt utan chip.
Nu pratar ni förbi varandra här tror jag... :roll:

Posted: 2007-07-05 17:14:46
by Andreas G
patand wrote:
YocaL wrote:och chip till min bil
Andreas G wrote:det kanske blir svårt utan chip.
Nu pratar ni förbi varandra här tror jag... :roll:
My bad, my bad!
Tack för att du uppmärksammade mitt misstag.

Mvh,
Andreas

Posted: 2007-07-05 17:22:16
by Pehr Johnsson
Yocal: Du får väl höra med Fekzen om han har något chip för E85 till S2.

Posted: 2007-07-05 18:48:30
by Göran_J
E85, särskillt om det är blandat med bensin(E22 är den värsta blandningen) är mer frätande än bensin så man behöver akta aluminium, gummi och elektronik. Bäst är om allt som kommer i kontakt med bränslet är i rostfritt stål.

Etanol slår lättare gnistor och man har högre krav på jordning i etanolbilar. Akta er vid tankningen! :)

Posted: 2007-07-05 20:07:31
by Andreas G
Göran_J wrote:E85, särskillt om det är blandat med bensin(E22 är den värsta blandningen) är mer frätande än bensin så man behöver akta aluminium, gummi och elektronik. Bäst är om allt som kommer i kontakt med bränslet är i rostfritt stål.

Etanol slår lättare gnistor och man har högre krav på jordning i etanolbilar. Akta er vid tankningen! :)
-_-
Etanolen slår gnistor???
Var fyller du på ditt bränsle då man skall vara försiktig med elektroniken??

Det låter som du baserar delar av dina påståenden på någon petrokemisk lobbyverksamhet snarare än egen erfarenhet.

-Vidare har jag även hört att hela bilen tar stryk om man tankar E85, framför allt lampor och vindrutetorkare...

Andreas

Posted: 2007-07-06 07:50:47
by Göran_J
Andreas G wrote:Var fyller du på ditt bränsle då man skall vara försiktig med elektroniken??
Vanligtvis i bränsletanken där det finns en bränslemodul(med pump och nivåvisning som kräver elektronik).

Vid tankning så skummar bränslet och när det då blandas med mer syre så kan det slå gnistor.
Gnista kan även uppkomma pga statisk elektricitet.

I etanolbilar så bygger man in en flammspärr i påfyllningsröret då ånga från E85 är explosiv vid normala utomhustemperaturer till skillnad från bensin och diesel. E85 ger även bränder som är svårare att släcka.

Posted: 2007-07-06 08:59:31
by patand
Göran_J wrote:explosiv vid normala utomhustemperaturer till skillnad från bensin och diesel.
Stämmer väl inte vad det gäller bensin iaf. Det ger definitivt ånga som är explosiv vid normal utomhustemperatur bara man tillför en gnista. Diesel däremot kan jag nog hålla med om är mer svårantändligt. Eller har jag fel nu?

Flyttar förresten denna tråd till teknik & trim nu... tycker den passar där. :)