newkie wrote:Kan det sitta i nått annat? Kan detta uppstå om satt kammremmen 1 kugg fel eller liknanade? Kan felet uppstå om man kass olja? DVS Billig 5w40 från OK eller liknanade?
Jag har varit med om att det har tagit upp till en halvtimme innan
allt låtit som det skulle igen, ibland får man höja varvtalet lite
för att oljetrycket ska byggas upp ordentligt.
Billig olja är ingen fara - bara du byter den senare.
(Allt detta förutsätter naturligtvis att du har monterat ihop motorn rätt
och utan defekta delar. Annars hjälper naturligtvis ingen varmkörning
i hela världen... )
Om oljetrycket är 4.5 bar antar jag att det iaf rör sig? Börjar ännu högre o sen lägger sig på 4.5?
Att få på packningen fel är nog rätt svårt, men om du inte gjort något annat än att byta toppackning finns inte så många potentiella felkällor för oljetrycket... hmm
gurra wrote:Om oljetrycket är 4.5 bar antar jag att det iaf rör sig? Börjar ännu högre o sen lägger sig på 4.5?
Att få på packningen fel är nog rätt svårt, men om du inte gjort något annat än att byta toppackning finns inte så många potentiella felkällor för oljetrycket... hmm
Kolla så att inte reduceringsventilen i toppen (den lilla kulan) har blivit tät, detta har hänt men hör inte till vanligheterna.
Vilken olja kör du på, tömde du lyftarna innan du satte i dom igen, iså fall kan det ta tid att få den tyst?
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
newkie wrote:Jag körde i nån skitolja från OK, eller hur pass bra den är vet jag inte, dyr var den, OKs 5w40. Tänkte byta igen snart och byta filter på samma gång. "Special Tool" på rennlist sa att det kan ta ett par timmar av körning för att fylla tryckarna om jag har torrförvarat dom.
Oljetrycket börjar på 5 bar och faller ner till 4,5 bar eller kanske mer 4,2 bar. Sen tycker jag att bilen inte kommer upp i temperatur riktigt heller. Ska bilen vid arbetstemperatur vara på halva tempmätaren ungefär?
Om reduceringsventilen är tät borde väll inte kammen få nån olja heller, vilket den har.
Nä självklart, då får ju inget av toppen olja, vad gäller din oljetemp så rekomenderar jag alltid en separat oljetempmätare, men som du säger den brukar ju ligga precis i mellan strecken när den är normalvarm till varm.
Att det kan ta timmar är inte helt osant, jag brukar ställa bilar som håller på sådär på 3000 varv med en pinne på gaspedalen och gå in o jobba, det kan ta en stund men helt plötsligt tystnar den bara, viktigt är att man inte belastar den bara, spelet är ju inte jätte stort för att det låter så! men det kan bli problem om man belastar motorn.
Lycka till
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
newkie wrote:Nu är det så illa så att kammen har skurit på bilen och veven skalade bort tänderna på kamremmen. preliminära bedömningar säger att jag har haft tur i oturen och klarat ventilerna och kolvarna i alla fall. har startat en ny tråd angående detta hoppas ni vill hjälpa mig i den istället.
Vill absolut inte beskylla herr Sandén för nått av det här. Men jag har ju köp en topp av honom, och med tanke på att mina tryckare inte slutade slammra samt att oljetrycket låg högt, känns det som att det måste sitta i olje-reduceringen jag fick med toppen? kan detta vara läget?
JA, detta är felet till 99%
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090