Du mäter på backen, höjer upp å justerar, sänker ner och mäter, osvEddie Varvstopp wrote:Mätningen kan man nog reda ut om man är lite noggrann och dina tips är kalasbra. Vad jag är orolig för är bakvagnen och själva justeringen. Det är den de flesta går bet på. Och givetvis har jag specialverktyget.safe wrote: .massa bra tips ...
En annan relaterad fråga är om höjdjusteringen på svärden påverkar vinklarna?
Hjulvinklar med sänkt chassis
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Ok, då gäller det att man tar god tid på sig . Jag tror jag vågar att ge mig på det
Som en sidnot så är min räser exemplarisk för däckfirmor, skruvarna har rört på sig frekvent och sen är det inte mycket som är gummiledat. Har dock en erfarenhet där hjulfirman inte kunde ställa bakvagnen . Efter en timme gav de upp och de sa att de antagligen behövde mer tid. Men å andra sidan behövde jag inte betala något vilket jag tyckte var bra hanterat av dem.
Som en sidnot så är min räser exemplarisk för däckfirmor, skruvarna har rört på sig frekvent och sen är det inte mycket som är gummiledat. Har dock en erfarenhet där hjulfirman inte kunde ställa bakvagnen . Efter en timme gav de upp och de sa att de antagligen behövde mer tid. Men å andra sidan behövde jag inte betala något vilket jag tyckte var bra hanterat av dem.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Om man lyfter bilen så rulla den fram och tillbaka och gunga på den ordentligt innan mätning.
Det är iofs alltid bra att rulla på bilen innan mätningom inte hjulen står på glidplattor, vilket man kanske inte har hemma....
Det är iofs alltid bra att rulla på bilen innan mätningom inte hjulen står på glidplattor, vilket man kanske inte har hemma....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Tycker det är svårt det där, krävs ofta en del för att bilen ska sätta sig ordentligt. Blir tidsödande att iterera sig fram. Finns ju olika trick man kan ta till dock.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Jag kör med den här setupen:
Rätskivor på pallbockar med snören mellan. Mäter mot hjulnaven för att få det i rätt läge och sedan är det bara att mäta toe med tumstock mot fälgkanten och snöret.
Camber mäter jag med ett digitalt vinkelpass.
Har även glidplattor om jag vill kolla caster, vilket inte är så ofta, max caster brukar vara det jag vill ha.
Rätskivor på pallbockar med snören mellan. Mäter mot hjulnaven för att få det i rätt läge och sedan är det bara att mäta toe med tumstock mot fälgkanten och snöret.
Camber mäter jag med ett digitalt vinkelpass.
Har även glidplattor om jag vill kolla caster, vilket inte är så ofta, max caster brukar vara det jag vill ha.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Vad säger ni, ska de få en ny chans?
Jag påpekade problemet med toevinklarna och de sade kom tillbaka så provar vi igen.
Jag har skickat dem infon kring bakvagnen: https://rennlist.com/forums/racing-and- ... p-car.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Och frågat om de läst ock förstått.
Svaret jag fått är i korthet: "Svårt att veta ifall vi kan komma till önskat resultat (läs toe), det beror på hur sliten justerbrickan är".
Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga sådana?!
Jag påpekade problemet med toevinklarna och de sade kom tillbaka så provar vi igen.
Jag har skickat dem infon kring bakvagnen: https://rennlist.com/forums/racing-and- ... p-car.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Och frågat om de läst ock förstått.
Svaret jag fått är i korthet: "Svårt att veta ifall vi kan komma till önskat resultat (läs toe), det beror på hur sliten justerbrickan är".
Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga sådana?!
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Hej,
Någon som kan bekräfta?
Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!
Någon som kan bekräfta?
Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Han menar säkert excenter skruven.Nahpets wrote:Hej,
Någon som kan bekräfta?
Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Hjulvinklar med sänkt chassis
Jag själv lämnar alltid in bilen till tyresö gummi, Hasse som jobbar där är väldigt duktig på framvagnsinställningar och har jobbat med det i säkert 30 år. Jag vet att det är många som håller på med rally, dragracing och banracing lämnar in sina bilar där.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Hej,
Tyresö kan vara ett bra alternativ om de också göra bakvagnsinställningar? Det är där det brukar fallera.
Angående Skanstulls däck. På ovanstående diskussion med tappade hjulinställningar och tappade bakvagnsdelar så låter det mer som slarv än okunskap. Någon som pratat med dem om det?
/Staffan
Tyresö kan vara ett bra alternativ om de också göra bakvagnsinställningar? Det är där det brukar fallera.
Angående Skanstulls däck. På ovanstående diskussion med tappade hjulinställningar och tappade bakvagnsdelar så låter det mer som slarv än okunskap. Någon som pratat med dem om det?
/Staffan
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Ja, dom gör 4 hjulsinställningar.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Skulle det på något vis vara bättre?mojo158 wrote: låter det mer som slarv än okunskap.
På min bil så tappade jag hjulinställningen, då kände jag på skruvarna de satt halvhårt, kunde med enkelhet dra dem alla hårdare med en blocknyckel, satt väl med kanske max 50 Nm om jag ska gissa, behövde inte ta i mycket för att dra dem ca 90 grader.
Jag gick tillbaka till dem, förklarade inställningarna har rubbats, skruvarna var inte dragna ordentligt. Det är M12 10.9 det ska dras hårt (~100 Nm).
Jag hade kört 1 banmöte och lite gata. Då var det förklaringar som att: "ja, men kör man bana så ändras det och man måste efterdra när man kört....". Vad hjälper det att efterdra när det redan rubbats? Dessutom konstigt att det under mina 10 år med bilen på bana så har aldrig inställningarna rubbats.
De gjorde om inställningen i alla fall, inte gratis men till reducerat pris i alla fall. Då åkte jag direkt till mitt garage och drog alla skruvar som ALLA var för lösa igen. Så det hjälpte inte att påtala att de drog dem för löst förra gången.
Alla som skruvat med en bil vet väl hur det känns när man drar en skruv lite lagom tajt med en vanlig blocknyckel? M8 med en 13 nyckel eller M12 med en 19, när det "stumnar till" är man ofta nära rätt moment för en vanlig 8.8. Men här var det inte så och dessa skuvar ska dras hårdare än så, man behöver ta i rejält!
Så om han som gjorde jobbet var slarvig, okunnig eller mekaniskt obegåvad, det vet jag inte och inte spelar det någon större roll, resultatet var det samma.
Kompisen körde längre efter inställningen och där så lossnade camber eller toe excentern och trillade bort. Det är ju kul för den kostar ju typ 700 spänn att köpa ny också, utöver att man gjort en värdelös hjulinställning...
Men det är klart, de kan ju ställa in bakvagnen (på en 911a) i alla fall, om man kan köra hem försiktigt och dra åt skruvarna till rätt moment efteråt... Men då borde man får rabatt på jobbet....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Jag föredrar ett ställe där man kan boka en tid och vara med under hjulinställningen för att kunna påverka värden och i många fall visa hur man gör.
Även ställen som inte kan dessa bilar utan bara kör Svensson-bilar kan göra en inställning om man är med och visar, kanske ha med sig verktyg som man vet att man kommer åt med, det kan ju vara trångt och knepigt.
Det viktigaste är att det är någon som har ett intresse för sitt jobb.
Även ställen som inte kan dessa bilar utan bara kör Svensson-bilar kan göra en inställning om man är med och visar, kanske ha med sig verktyg som man vet att man kommer åt med, det kan ju vara trångt och knepigt.
Det viktigaste är att det är någon som har ett intresse för sitt jobb.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Hej,
Min tanke var att slarv är lättare att åtgärda än att verkligen lära sig något nytt, men då krävs också att man är beredd att lyssna och åtgärda. Så tycks dock inte vara fallet.
/Staffan
Min tanke var att slarv är lättare att åtgärda än att verkligen lära sig något nytt, men då krävs också att man är beredd att lyssna och åtgärda. Så tycks dock inte vara fallet.
/Staffan
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Hjulvinklar med sänkt chassis
Kan denna bli så pass sliten att det inte går att justera?safe wrote:Han menar säkert excenter skruven.Nahpets wrote:Hej,
Någon som kan bekräfta?
Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!
Det är nämligen så denne resonerade: att beroende på hur sliten den är går det mer eller mindre bra att justera...?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users