924 trim?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Enervit
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2005-11-29 13:04:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

#16 Post by Enervit »

Tjena. Ni som verkar ha lite koll på det här har ni några synpunkter eller kommentarer
till denna länk: http://www.blocket.se/view/7048598.htm om det verkligen fungerar så är det helt okej. Jag mailade säljaren och frågade hur det fungerar och fick då följande svar: Hej
Det är en thyristor som du kopplar in istället för luftemp mätaren på
insuget , och då modifierar man signalen till styrboxen som ändrar tändning
och bränsle tillförsel vilket ökar effekten med ca 10-20 hkr.
Det är tämligen enkelt att montera och passar i princip alla bilar med
elektronisk bränsleinsprutning dock INTE turbo och diesel.

Vad tror ni själv är jag liiiiite skeptisk.
"Den som har mest prylar när han dör vinner"

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#17 Post by daijo »

Är också skeptisk. 924:ans insprutning är väl helt mekanisk?
Daniel Hjort
PCS #9653

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#18 Post by daijo »

Kan svara nej på min fråga, den är inte helt mekanisk men fattar ändå inte hur det här funkar....
Daniel Hjort
PCS #9653

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by headline »

daijo wrote:Kan svara nej på min fråga, den är inte helt mekanisk men fattar ändå inte hur det här funkar....
Beror ju på om man menar 924S eller inte vad gäller om det är elektronisk insprutning eller inte.

daijo - Vad skulle det vara som är elektroniskt med k-jet?


Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#20 Post by Millen »

Får man installera IC och besikta?
Porsche 944 Turbo -87

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#21 Post by daijo »

headline wrote:daijo - Vad skulle det vara som är elektroniskt med k-jet?


Elektroniskt är väl en rejäl överdrift men kallstarten regleras väl iaf elektriskt samt lamdasystemet (fast det kanske inte finns på våra europeiska bilar)? Så det är inte HELT mekaniskt men inte heller elektroniskt i mening av mikrocontrollers å sånt :-)
Daniel Hjort
PCS #9653

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#22 Post by headline »

daijo wrote:
headline wrote:daijo - Vad skulle det vara som är elektroniskt med k-jet?


Elektroniskt är väl en rejäl överdrift men kallstarten regleras väl iaf elektriskt samt lamdasystemet (fast det kanske inte finns på våra europeiska bilar)? Så det är inte HELT mekaniskt men inte heller elektroniskt i mening av mikrocontrollers å sånt :-)
Tjenare!

Kallstarten regleras av ett elektriskt värmeelement som gör att tomgången höjs när bilen är kall. Tillsatsluftslid har jag för mig är det svenska ordet. Mekanisk grunka som påverkas av elvärme alltså. Anledningen till att den är eluppvärmd är att motorn skulle gå länge på tomgång om den inte värmdes upp. När motorn blivit varm av sig själv behövs ingen elvärme fär att hålla tomgången på normal nivå.

Bara så vi inte förvillar någon om att k-jet skulle vara "electronic" menar jag! :D

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#23 Post by Ionizer »

Tillsatsluftslid är en sak och värmeelementet i styrtrycksregulatorn en annan.

Kallstarten i ett standard K-jet system är ganska omfattande.

Termotidkontakten sitter i kylsystemet och styr en extra spridare i insuget som ger extra startbränsle.

Tillsatsluftsliden är en luftventil som ska stänga sig nån minut efter start om jag inte mins fel.

Styrtrycksregulatorn sitter i regel på motorblocket och påverkas av motortemperaturen, dessutom har den en inbyggd elslinga som värmer en bimetall medans bilen är igång. Bimetallen påverkar styrtrycket som i sin tur påverkar hur mycket luftmängdskivan lyfter sig och med det hur mycket bränsle som ska sprutas in.

Men att det skulle finnas nån temperatursensor som man kan komma åt att byta mot en thyristor har jag inte sett. Vill man justera bränslemängden är det lättare att justera styrtrycket på regulatorn.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#24 Post by headline »

Ionizer wrote:Tillsatsluftslid är en sak och värmeelementet i styrtrycksregulatorn en annan.

Kallstarten i ett standard K-jet system är ganska omfattande.

Termotidkontakten sitter i kylsystemet och styr en extra spridare i insuget som ger extra startbränsle.

Tillsatsluftsliden är en luftventil som ska stänga sig nån minut efter start om jag inte mins fel.

Styrtrycksregulatorn sitter i regel på motorblocket och påverkas av motortemperaturen, dessutom har den en inbyggd elslinga som värmer en bimetall medans bilen är igång. Bimetallen påverkar styrtrycket som i sin tur påverkar hur mycket luftmängdskivan lyfter sig och med det hur mycket bränsle som ska sprutas in.

Men att det skulle finnas nån temperatursensor som man kan komma åt att byta mot en thyristor har jag inte sett. Vill man justera bränslemängden är det lättare att justera styrtrycket på regulatorn.
Tjenare!

Håller med dig helt och hållet! Hela systemet är komplicerat och innefattar mer än luftsliden.

Ville mest få fram att det inte finns några microntrollers eller liknande.

Men visst finns det värmeelement i luiftsliden oxå, typ spiralfjäder som vrider en platta som stänger luftflödet när den blir varm. Edit: kollade i Boschboken och auxilary-air valve:en har värmeelement. Är öppen som längst i 8 minuter. (kuriosa)

Lev väl!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users