newkie wrote:Flödet styr ju naturligtvis alltid hur mycket effekt man tar ur det är ju ändå Luftmängd per tidsenhet. Det styr i sin tur hur mycket brännsle som tillsätts. Ökat tryck ger alltid minskat flöde vid konstant lufttillförsell .
Det du säger stämmer helt klart om det inte vore för en liten detalj. Det är inte konstant lufttillförsel. Luft är ett kompressibelt medium vilken gör att vid ett högre tryck får man högre flöde genom motorn. Hudrauliken är därför tyvärr svårtillämpad för bilmotorer. Högre tryck ger högre fylldnadsgrad i cylindrarna, mer syre per cm3, vilket kräver mer bränsle => högre effekt.
Det som oftast bottnar en turbo är inte att den inte orkar bygga upp tryck utan att den inte orkar bygga upp tryck utan att värma luften för mycket. Det är då man behöver byta till större turbo. Varm luft tar ju mer plats => mindre syre per cm3. Det är stor skilldnad, tänk när du kör en sval morgon eller mitt på en sommardag. Effektskilldnaden märks verkligen.
Du har ju rätt i att det är en konstig formulering eftersom vilken turbo som hellst klarar ett bar. det är bara temperaturen som skiljer, men jag antog bara att författaren inte är så insatt. om han inte provar så lär han sig ju aldrig så jag tycker det är jättekul om han sätter igång med detta.
Kul att du är maskinare=) var läste du? själv har jag läst 3 år på programmet på chalmers så har ett par kvar. Känns som det är en del maskinare på forumet