Originaldimension 215/60 -15 finns ej mer - vad väljer ni?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#16 Post by mijo »

Alexander wrote:Jo, däcken gör tydlig skillnad, även om chassiet är standard. Jag har kört standard 944 med både original- och R-däck, och skillnaden är mycket stor, i synnerhet med mina Goodyear 205/60-15...

/Alexander
Självklart är det stor skillnad mot R-däck. Frågan var väl "vanliga" däck 215/60 vs 205/60 t ex. och då tycker jag det kvittar, särskillt med orginalchassi. Dunlop SP Sport finns i diverse varianter på dackonline för knappt 800:- i 205/60-R15 V-klassade. Finns även Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Michelin... och välja på om man tycker det är viktigt vad det står på gummit 8)

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#17 Post by JBlom »

patand wrote:
Tino Carrasco wrote:Mamma mia! Vilken modell har sådana däck på sig? 215/60/15 hade jag på min Mercedes 300 SE -88!
80-tals prestandamodeller... Porsche 944 -84 i detta fallet. 60 profil var ganska lågt på den tiden. :)
Hehe... Precis som min Audi 200 TQ. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Cédric »

toyt proxes t1r finns i 215/45 15, v märkt om du ville ha det. 855kr/st pådackonline.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#19 Post by JBlom »

Här har du lite valmöjligheter för bra peng.

http://www.nordendack.se/index.php/cPat ... 60_15.html
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#20 Post by Alexander »

Tack för svaren. :)
215/45 blir alldeles för lågt, då får jag gå upp till 16".
Och av däcken på Nordendäck är det (återigen) bara Kumho och Hankook som är V-klassade. Inget av dem är däck jag skulle ens TÄNKA mig att ta ut på autobahn... :?

Det får nog bli 205/60-VR15 ändå.

/Alexander

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Alexander wrote:bara Kumho och Hankook som är V-klassade. Inget av dem är däck jag skulle ens TÄNKA mig att ta ut på autobahn... :?
Varför? Både Kuhmo och Hankook säljer ju R-däck så de vet nog hur man får däck att hålla i högre farter. Är det V-klassat så ska det ju hålla med good marginal för toppfarten på din bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#22 Post by Alexander »

Som före detta bilmekaniker och kundmottagare på bl a Mercedes har jag sett tillräckligt många fel och problem med dåliga däck. Spruckna stommar och slitbanor, obalans var 1000:e mil, kraftigt buller när däcket börjar slitas, spårkänslighet och sneddragning osv osv. :?
Lita på mig... :)

Jag kör helst på Michelin, Nokian, Continental (även om dom generellt är bullriga) och Goodyear (som dock ofta har problem med att de blir orunda eller snedslitna).

Hankook, Kumho, Nankang, Debica osv? Nej inte på mina bilar - inte ens på den tiden jag körde 10.000 kronorsbilar! Bra däck är den billigaste livförsäkringen. :)

/Alexander

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#23 Post by Karl Birgander »

Kumho rankar jag ABSOLUT INTE bland de andra märkena du anger...
Kumho är helt ok budget däck och deras r-däck är snabbast på superstage med gatbil.....

Kumho är inte i klass med absoluta toppskicktet, men fullt dugliga däck. Deras SPT modeller är mer än fullt dugliga.

(Jag körde min förra bmw 3-4000 mil på kumhos dåvarande värstingar med fullgott resultat. Det var gata, bana, superstage, konbanor och även en del snabba transportsträckor med högvarvande hastighetsmätare ;) )

Jag litar på mig! :D ;)

Hankook har också högst trevliga "halv-r-däck", fast deras standardmodeller är inte mycket i julgranen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#24 Post by Alexander »

För det första: Jag pratar om standarddäck - inte R-däck!
För det andra: Jag kör INTE på budgetdäck över huvud taget, varken "bra" eller "dåliga" sådana. Det du kallar "Fullt duglig" duger inte till mig! Jag står inte ut med obalans, vibrationer, nervös styrning osv. Att det sen finns däck som är ännu sämre än Kuhmo gör väl inte deras bra?
Och återigen, jag skulle inte köpa ett Kumho i dimensionen 215/60-15 för att kunna köra på autobahn.

Jag tittar på tillverkarnas "lägstanivå"; Michelin, Nokian och Conti gör inga DÅLIGA däck. Det tycker jag visar att de har en helhetssyn på kvalitet som de flesta andra saknar.

/Alexander

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

Detta verkar bli en ny variant på "oljekriget" här på forumet... ;)

Ska vi stoppa där med att diskutera däcksmärken kanske... Alexander har ju fått många förslag på lösning och nu är det upp till honom att välja vad som blir bäst för honom. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#26 Post by Alexander »

Jag tackar för alla förslagen, och det blir nog att välja dimension 205/60-VR15 istället. Mina kommentarer syftar bara till att förklara VARFÖR jag inte vill ta 215/60-VR15, trots att flera föreslagit olika fabrikat av denna storlek! :wink:

Bara det nu blev lite "körväder" också... :)

/Alexander

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#27 Post by Pehr Johnsson »

Alexander wrote:Jag tackar för alla förslagen, och det blir nog att välja dimension 205/60-VR15 istället. Mina kommentarer syftar bara till att förklara VARFÖR jag inte vill ta 215/60-VR15, trots att flera föreslagit olika fabrikat av denna storlek! :wink:

Bara det nu blev lite "körväder" också... :)

/Alexander
Men om du väljer ett smalare däck får du gå upp i profil, annars blir rullomkretsen fel.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#28 Post by mijo »

Pehr Johnsson wrote:Men om du väljer ett smalare däck får du gå upp i profil, annars blir rullomkretsen fel.
Strunt i det, den blir ju snabbare enligt hastighetsmätaren :D

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#29 Post by Pehr Johnsson »

*edit*
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

mijo wrote:
Pehr Johnsson wrote:Men om du väljer ett smalare däck får du gå upp i profil, annars blir rullomkretsen fel.
Strunt i det, den blir ju snabbare enligt hastighetsmätaren :D
Och får bättre acceleration! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users