Vad tömmer bilbatteriet?
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Om du misstänker laddningsproblem!
Anslut en V-mäter (av god kvalitet) till batteripolerna, öka varvet, skall vara mellan 12 och 13 volt, ej över 14 volt. Slå på alla elektriska tillbehör så som helljus, kupéfläkt, elbakruta och kontrolera att generatorn uppräthåller en reglerad spänning mellan 13 och 14 volt. om inte spänningen ligger inom dessa värden så kolla upp, slitna borstar, svaga borstfjädrar, spänningsregulator, dioder, skadade släpringar mm.
Men det verkar knappt att du har problem med laddningen i detta skedet!??
(först helt död och sen fungera den igen.) Ett tipps är att du verkligen tittar på jordförbindelsen mellan minuspol och chassi och jordflätan mellan chassi och motor. Nu menar jag inte att du bara ska titta utan verkligen känna efter med verktyg så det sitter som det ska och att det verkligen är bra anslutning, ingen rost eller korision?
Sen så får du väl undersöka pluskablen, anslutning till startmotor mm.....
När inte bilen startar som du beskriver, har du då kontrolerat om du har fullt helljus?
Anslut en V-mäter (av god kvalitet) till batteripolerna, öka varvet, skall vara mellan 12 och 13 volt, ej över 14 volt. Slå på alla elektriska tillbehör så som helljus, kupéfläkt, elbakruta och kontrolera att generatorn uppräthåller en reglerad spänning mellan 13 och 14 volt. om inte spänningen ligger inom dessa värden så kolla upp, slitna borstar, svaga borstfjädrar, spänningsregulator, dioder, skadade släpringar mm.
Men det verkar knappt att du har problem med laddningen i detta skedet!??
(först helt död och sen fungera den igen.) Ett tipps är att du verkligen tittar på jordförbindelsen mellan minuspol och chassi och jordflätan mellan chassi och motor. Nu menar jag inte att du bara ska titta utan verkligen känna efter med verktyg så det sitter som det ska och att det verkligen är bra anslutning, ingen rost eller korision?
Sen så får du väl undersöka pluskablen, anslutning till startmotor mm.....
När inte bilen startar som du beskriver, har du då kontrolerat om du har fullt helljus?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Tack för alla svar.
Imorgon skall jag fara till en mack och förhoppningsvis hittar de vad som är problemet där. Vad gäller att kolla helljusen när den inte startar så är det egentligen bara igår som den inte startade och då var det ju faktiskt tomt i batteriet.
Får se vad de hittar imorgon. Hoppas det visar sig vara nåt jättelätt och billigt ha haa haaa....som om det nånsin skulle hända.
Imorgon skall jag fara till en mack och förhoppningsvis hittar de vad som är problemet där. Vad gäller att kolla helljusen när den inte startar så är det egentligen bara igår som den inte startade och då var det ju faktiskt tomt i batteriet.
Får se vad de hittar imorgon. Hoppas det visar sig vara nåt jättelätt och billigt ha haa haaa....som om det nånsin skulle hända.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om du inte får en lampa att lysa/glöda så har du förmodligen ingen/väldigtZep-924S wrote:Gjorde som Erol föreslog men inte fick jag lampan att lysa. Använde en 25 W:s glödlampa.
liten krypström.
Jag skulle börja med att kontrolera kontakterna på startmotorn så de inte
har dålig kontakt. Då kan du få samma symptom, funkar ibland, ibland inte!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
En tångamperemeter som klarar små strömmar och DC är inte billig. En vanlig multimeter däremot som klarar en sån mätning kostar ca 100kr på rusta. Tänk bara på att ansluta multimetern innan du lyfter på batteripolen, annars kan tillslagsströmmen bränna säkringen (eller mätaren).
Generatorn kan ge över 14V utan att det är nåt fel. En bra bateriladdare ska ge högre spänning när det är kallt, försöker man ladda ett kallt batteri med en biltema laddare så blir det aldrig fullt.
30km och tre starter ger knappast nån laddning till batteriet. Om du bara kör korta bitar så kan det vara en bra ide att lämna bilen med underhållsladdning ibland.
Symptomen skulle kunna vara dålig jordfläta från motorblocket till karossen. Prova att starta bilen och mät med en multimeter mellan motorblocket och karossen. Det ska inte vara mer än högst nån volt, helst mindre.
Startmotorn var tjurig på min 944 också när det var kallt, det var helt enkelt allt gammalt fett i solenoiden som blivit hårt som tjära. Bara att rengöra och smörja.
Generatorn kan ge över 14V utan att det är nåt fel. En bra bateriladdare ska ge högre spänning när det är kallt, försöker man ladda ett kallt batteri med en biltema laddare så blir det aldrig fullt.
30km och tre starter ger knappast nån laddning till batteriet. Om du bara kör korta bitar så kan det vara en bra ide att lämna bilen med underhållsladdning ibland.
Symptomen skulle kunna vara dålig jordfläta från motorblocket till karossen. Prova att starta bilen och mät med en multimeter mellan motorblocket och karossen. Det ska inte vara mer än högst nån volt, helst mindre.
Startmotorn var tjurig på min 944 också när det var kallt, det var helt enkelt allt gammalt fett i solenoiden som blivit hårt som tjära. Bara att rengöra och smörja.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Fick lite mätt idag och den laddar nog som vanligt. Givaren på själva bilbatteriet visade också helt grönt efter ett körpass på ca. 2-3mil. Tack för alla råden. Måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på allt men det kommer nog till använding bara jag får mina "el"-bekanta att orka komma ut och kolla igenom bilen med mig.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
[quote="Erol"]Hade en gammal bil som drog ur batteriet på 12 timmar, visade sig efter
lång felsökning att det sig att det var generatorn (förmodligen kortis), men ändå så laddade generatorn batteriet när man körde!
Enkel sökning:
- Koppla bort sladen till +polen
- Koppla en glödlampa mellan +pol och klämman som skall sitta på polen
- Ryck en säkring i tagen för att se när lampan slocknar.
- Slocknar inte lampan när du rycker säkringarna, så är det nått innan
säkringsboxen som drar tjuvström t.ex generator, startmotor...
Nu har jag fått det att fungera. Jag har dragit bort alla säkringar en efter en och lampan lyste hela tiden förutom vid säkring nr.7 (klocka,radio,interiösljus). Vad kan jag dra för slutsats av detta? Sen hörde jag även ett tickande ljud när jag kopplade klämman vid polen. Det lät som om det kom från fläkten eller någonstans under den. Det klickade också till när jag tog bort klämman. Men kanske det skall klicka till när man kopplar klämman..??
lång felsökning att det sig att det var generatorn (förmodligen kortis), men ändå så laddade generatorn batteriet när man körde!
Enkel sökning:
- Koppla bort sladen till +polen
- Koppla en glödlampa mellan +pol och klämman som skall sitta på polen
- Ryck en säkring i tagen för att se när lampan slocknar.
- Slocknar inte lampan när du rycker säkringarna, så är det nått innan
säkringsboxen som drar tjuvström t.ex generator, startmotor...
Nu har jag fått det att fungera. Jag har dragit bort alla säkringar en efter en och lampan lyste hela tiden förutom vid säkring nr.7 (klocka,radio,interiösljus). Vad kan jag dra för slutsats av detta? Sen hörde jag även ett tickande ljud när jag kopplade klämman vid polen. Det lät som om det kom från fläkten eller någonstans under den. Det klickade också till när jag tog bort klämman. Men kanske det skall klicka till när man kopplar klämman..??
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Skulle börja med att koppla ur radion och se om problemet kvarstår.Zep-924S wrote:Nu har jag fått det att fungera. Jag har dragit bort alla säkringar en efter en och lampan lyste hela tiden förutom vid säkring nr.7 (klocka,radio,interiösljus). Vad kan jag dra för slutsats av detta???
Det är inte helt ovanligt att stereoaparater (av en eller annan orsak) drar
tjuvström.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
- Ryck en säkring i tagen för att se när lampan slocknar.
- Slocknar inte lampan när du rycker säkringarna, så är det nått innan
säkringsboxen som drar tjuvström t.ex generator, startmotor...
/ Erol[/quote]
Vet inte om jag förstått rätt men är det inte så att lampan SKALL slockna när man dra säkringar för att det skall vara OK? För mig lyste det vid alla säkringar förutom vid just radiosäkringen.
- Slocknar inte lampan när du rycker säkringarna, så är det nått innan
säkringsboxen som drar tjuvström t.ex generator, startmotor...
/ Erol[/quote]
Vet inte om jag förstått rätt men är det inte så att lampan SKALL slockna när man dra säkringar för att det skall vara OK? För mig lyste det vid alla säkringar förutom vid just radiosäkringen.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Då har du ju något som dar ström via den säkringen. Testa först att koppla ur stereon och försök igen.Zep-924S wrote:Vet inte om jag förstått rätt men är det inte så att lampan SKALL slockna när man dra säkringar för att det skall vara OK? För mig lyste det vid alla säkringar förutom vid just radiosäkringen.Erol wrote:
- Ryck en säkring i tagen för att se när lampan slocknar.
- Slocknar inte lampan när du rycker säkringarna, så är det nått innan
säkringsboxen som drar tjuvström t.ex generator, startmotor...
/ Erol
Det Erol menade var att om lampan lyser trots att alla säkringarna är utdragna så ligger felet på ett osäkrat ställe tex generator eller startmotor.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
- Dennis
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2005-02-07 21:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Välkommen till forumet Dennis!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Det verkar nog aldrig lysa i handskfacket. Kommer inte på att jag någonsin skulle ha sett att lampan fungerar där.
Det var nog samma problem med det gamla batteriet. Och det borde som sagt nog vara slut för det verkar heller inte ta emot nån laddning.
Annars fungerar bilen bra nu. Har använt den som vanligt i snart två veckor men jag har ännu inte hunnit kolla radion som Pehr Johnsson föreslog. Skall försöka göra det i helgen.
Det var nog samma problem med det gamla batteriet. Och det borde som sagt nog vara slut för det verkar heller inte ta emot nån laddning.
Annars fungerar bilen bra nu. Har använt den som vanligt i snart två veckor men jag har ännu inte hunnit kolla radion som Pehr Johnsson föreslog. Skall försöka göra det i helgen.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Dennis
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2005-02-07 21:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Täby
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users