Behöver hjälp att tänka.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Behöver hjälp att tänka.

#16 Post by Erol »

Det är rätt vanligt att pluskabeln till startmotorn ärgad på 996:orna, vilket kan ge det fenomen du beskriver.

Min svärfar hade likande bekymmer på sin 996:a, det visade sig efter mycket huvudbry att det var startbatteriet var dåligt. Vid en viss spänning så fanns det ingen startström, men alla lampor och centrallåset m.m. fungerade. Batteriet visade bra status även när man testade det med belastingstestare för batterier.

Så har du ett annat batteri att byta med så skulle jag börja med att testa ett annat batteri och göra rent anslutningarna till startmotorn.

Det skulle även kunna vara ärgade jordpunkter, kolla hur de ser ut när du ändå har å gan uppe.

Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3916
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Behöver hjälp att tänka.

#17 Post by [Bobo] »

Erol wrote: 2024-05-25 20:28:31 Det är rätt vanligt att pluskabeln till startmotorn ärgad på 996:orna, vilket kan ge det fenomen du beskriver.

Min svärfar hade likande bekymmer på sin 996:a, det visade sig efter mycket huvudbry att det var startbatteriet var dåligt. Vid en viss spänning så fanns det ingen startström, men alla lampor och centrallåset m.m. fungerade. Batteriet visade bra status även när man testade det med belastingstestare för batterier.

Så har du ett annat batteri att byta med så skulle jag börja med att testa ett annat batteri och göra rent anslutningarna till startmotorn.

Det skulle även kunna vara ärgade jordpunkter, kolla hur de ser ut när du ändå har å gan uppe.

Mvh Jon
Mitt största problem just nu är att jag inte har ångan uppe. :lol:

Men jag tackar ödmjukast och lägger till dina tips på listan (som börjar bli lång) över potentiella felkällor.
Det jävliga är ju att jag inte kommer veta vad som var lösningen om jag gör allt samtidigt och då felet uppstår vääääldigt sällan, så kan jag ju inte gärna testa en lösning och vänta månader på att se om det fungerar.
Med typ 10 alternativ skulle det potentiellt ta ett par år om vi förutsätter att den sista lösningen är den faktiska lösningen...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 479
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Behöver hjälp att tänka.

#18 Post by henca »

Sortera alla möjliga källor till fel efter hur dyra och jobbiga de är att åtgärda. Välj sedan en tröskel som delar in åtgärderan i sådant som du är villig att åtgärda på ren chansning och sådant som är för dyrt eller jobbigt för att åtgärda utan att säkert veta att just det är felet.

Sedan börjar du med det enklaste/billigaste och hoppas att det hjälper (t ex byte av start-relä). Om felet kommer tillbaka efter några månader får du fundera över om nästa punkt fortfarande är tillräckligt enkel och billig för att våga åtgärda på chansning.

Ett fel som kan ge väldigt många olika konstiga felkoder och varningslampor är dåligt batteri. Det hade man kanske kunnat misstänka på en sommarbil där det slarvats med underhållsladdningen under vintern, men om jag förstått det rätt har du kört bilen året runt? Kanske kan du mäta spänningen över batteripolerna med påslagen tändning respektive vid startförsök?

m v h Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3916
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Behöver hjälp att tänka.

#19 Post by [Bobo] »

henca wrote: 2024-05-26 10:41:21 Sortera alla möjliga källor till fel efter hur dyra och jobbiga de är att åtgärda. Välj sedan en tröskel som delar in åtgärderan i sådant som du är villig att åtgärda på ren chansning och sådant som är för dyrt eller jobbigt för att åtgärda utan att säkert veta att just det är felet.

Sedan börjar du med det enklaste/billigaste och hoppas att det hjälper (t ex byte av start-relä). Om felet kommer tillbaka efter några månader får du fundera över om nästa punkt fortfarande är tillräckligt enkel och billig för att våga åtgärda på chansning.

Ett fel som kan ge väldigt många olika konstiga felkoder och varningslampor är dåligt batteri. Det hade man kanske kunnat misstänka på en sommarbil där det slarvats med underhållsladdningen under vintern, men om jag förstått det rätt har du kört bilen året runt? Kanske kan du mäta spänningen över batteripolerna med påslagen tändning respektive vid startförsök?

m v h Henrik
Bra tips.
Får fundera lite på hur jag ska attackera det här.
Inget är ju speciellt dyrt. Iallafall inte med tanke på att det är en 911.
Men jobbigt går ju inte att komma ifrån att vissa saker är.
Speciellt med tanke på att jag har en förmåga att ta sönder saker på vägen och att jag är bra på att ta isär, men sämre på att sätta ihop igen. :lol:

För att komma åt startmotorn måste en hel del grejer monteras bort. Så det skjuter jag gärna på så långt som möjligt.
Reläet och tändningslåset känns spontant enklast. Reläet är ju helt klart lättast att komma åt. Kanske ska börja där...
Det får mala lite känner jag.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]