Targa, hur bra är det?
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Targa, hur bra är det?
Hej!
Jag funderar på att skaffa mig en 924 eller 944 som ett komplement till mina andra sommarbilar. Hur användbart är det med targa på dessa modeller? I en sälj-annons på blocket skrev någon att det var jobbigt att åka med targaluckan öppen i hastigheter över 80 km/h, men den personen ville ju sälja en bil som saknade targa så det påståendet kanske skall tas med en nypa salt?
Själv har jag blandade erfarenheter av en 911G targa, men de positiva erfarenheterna överväger. På 911G är targataket lite omständigt att plocka av och montera tillbaka, det kräver att man stannar och kliver ur bilen. Det är inte heller bara trevligt att åka utan tak en solig sommardag, det blir nästan ett måste eftersom taket är svart på både insida och utsida vilket ger bastu-temperatur i kupe'n om man inte tar av taket. Om det börjar regna när targa-taket är av går regnet bara över bilen om man kör i 90 km/h eller fortare, om man kör i 70 km/h eller långsammare blir man blöt. Hur det är med 80 km/h vet jag inte, den hastigheten har vi inte haft så länge på våra vägar och jag brukar undvika att köra med den bilen när det regnar.
En 911G targa är en riktigt trevlig sommarbil som bäst avnjutes en solig sommardag på en lagom kurvig väg i landsvägsfart. Dock funkar det även att köra öppet i motorvägsfart, targabågen och bakrutan ser till att det inte blir obehagligt dragigt ens i högre farter.
Om jag tar med mig dessa erfarenheter till ett köp av en 924 eller 944 targa, är det då något jag borde veta för att inte bli förvånad eller i värsta fall besviken?
m v h Henrik
Jag funderar på att skaffa mig en 924 eller 944 som ett komplement till mina andra sommarbilar. Hur användbart är det med targa på dessa modeller? I en sälj-annons på blocket skrev någon att det var jobbigt att åka med targaluckan öppen i hastigheter över 80 km/h, men den personen ville ju sälja en bil som saknade targa så det påståendet kanske skall tas med en nypa salt?
Själv har jag blandade erfarenheter av en 911G targa, men de positiva erfarenheterna överväger. På 911G är targataket lite omständigt att plocka av och montera tillbaka, det kräver att man stannar och kliver ur bilen. Det är inte heller bara trevligt att åka utan tak en solig sommardag, det blir nästan ett måste eftersom taket är svart på både insida och utsida vilket ger bastu-temperatur i kupe'n om man inte tar av taket. Om det börjar regna när targa-taket är av går regnet bara över bilen om man kör i 90 km/h eller fortare, om man kör i 70 km/h eller långsammare blir man blöt. Hur det är med 80 km/h vet jag inte, den hastigheten har vi inte haft så länge på våra vägar och jag brukar undvika att köra med den bilen när det regnar.
En 911G targa är en riktigt trevlig sommarbil som bäst avnjutes en solig sommardag på en lagom kurvig väg i landsvägsfart. Dock funkar det även att köra öppet i motorvägsfart, targabågen och bakrutan ser till att det inte blir obehagligt dragigt ens i högre farter.
Om jag tar med mig dessa erfarenheter till ett köp av en 924 eller 944 targa, är det då något jag borde veta för att inte bli förvånad eller i värsta fall besviken?
m v h Henrik
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Targa betyder inte samma sak på 911-språk som på 9x4-språk.
På våra bilar borde det heta taklucka istället...
Du kan använda den som en sådan iallafall, alltså bara vika upp den i bakkant. på 944:orna är den ofta elstyrd och kan då öppnas steglöst, men på 924:orna brukar den vara manuell och kan då bara stå på "vid gavel", öppen eller stängd.
Det som gör att det inte bara är en taklucka och sannolikt anledningen till att den kallas targa är att man kan plocka bort luckan och då få ett tämligen stort hål i taket. Detta måste, precis som på 911:an göras från utsidan när bilen står still. Luckan får plats i skuffen och det ska finnas en "påse" till den om originalutrustningen finns kvar.
Jag har aldrig upplevt några större problem med att köra med targaluckan borta. Det finns vindavvisare i framkant som man kan fälla upp för att leda majoriteten av luften över hålet vid autobahnfarter.
Men det väsnas en del, såklart...
Jag har haft targa på flera av mina Porschar och tycker att det är ett ganska schyst tillval. Det enda som sabbar är om man är lång och tänker ha hjälm på sig när man kör. Då kan det bli lite trångt...
Bobo
Ps. Har sagt det förr (väl?!). Klart du ska ha en 9x4!
På våra bilar borde det heta taklucka istället...
Du kan använda den som en sådan iallafall, alltså bara vika upp den i bakkant. på 944:orna är den ofta elstyrd och kan då öppnas steglöst, men på 924:orna brukar den vara manuell och kan då bara stå på "vid gavel", öppen eller stängd.
Det som gör att det inte bara är en taklucka och sannolikt anledningen till att den kallas targa är att man kan plocka bort luckan och då få ett tämligen stort hål i taket. Detta måste, precis som på 911:an göras från utsidan när bilen står still. Luckan får plats i skuffen och det ska finnas en "påse" till den om originalutrustningen finns kvar.
Jag har aldrig upplevt några större problem med att köra med targaluckan borta. Det finns vindavvisare i framkant som man kan fälla upp för att leda majoriteten av luften över hålet vid autobahnfarter.
Men det väsnas en del, såklart...
Jag har haft targa på flera av mina Porschar och tycker att det är ett ganska schyst tillval. Det enda som sabbar är om man är lång och tänker ha hjälm på sig när man kör. Då kan det bli lite trångt...
Bobo
Ps. Har sagt det förr (väl?!). Klart du ska ha en 9x4!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
För mig har targaluckan gjort att jag, på ett helt annat sätt än med min förra icke targa-944, inte längre tycker att bristen på AC är ett problem. Bra väder? Upp med bakkanten. Jättebra väder? Bort med hela luckan. Om jag hade varit en trackdayinriktad förare hade jag nog som Bobo skriver resonerat annorlunda.
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Tack för era svar! Jo jag vet att targa på 9x4 är lite mera "tacklucka", men ser man till ytan på den takbit som plockas loss från en 911G verkar den inte större. Den största targa-skillnaden är nog att det skulle bli helt öppet från dörr till dörr om man vevade ned sidorutorna på en 911G, men så brukade jag ändå aldrig köra, jag brukade alltid ha sidorutorna uppe när jag körde utan tak.
Jag kommer fortsätta leta efter lämpligt 9x4-objekt till sommarbil och med era svar i ryggen är jag åter övertygad om att det är en targa jag skall ha. Jodå, Bobo, du har sagt det förr och jag tror du har rätt
m v h Henrik
Jag kommer fortsätta leta efter lämpligt 9x4-objekt till sommarbil och med era svar i ryggen är jag åter övertygad om att det är en targa jag skall ha. Jodå, Bobo, du har sagt det förr och jag tror du har rätt
m v h Henrik
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Åtminstone på min 924 -77 kunde man öppna i bakkant.
Jag kan betala extra för att slippa taklucka.
Jag kan betala extra för att slippa taklucka.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Targa, hur bra är det?
På en icke-banbil skulle jag vilja ha taklucka (targa finns inte på 924/944/968!), och AC om möjligt, men inte på en banbil då det blir ont om utrymme för hjälm (huvudet) även för mig som bara är 175 cm lång. Men annars är det riktigt trevligt med taklucka!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Jag vet att det finns många (även i 911-världen) som tycker att bilar utan taklucka är mer värda, oftast för att de vill köra på bana. Det passar mig ganska bra om de flesta andra samlas kring och bjuder upp priserna på bilarna utan taklucka, själv söker jag en billig sommarbil utan några banåkarambitioner. .
m v h Henrik
m v h Henrik
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Nja, hela innertaket är lägre på en targa.claves wrote:Men om man tar en bil med taklucka och sen rensat luckan på inredning. Får man då inte takhöjd för hjälm som heter duga. Bara en tanke.
Så man måste nog riva bort hela innertaket om det ska göra någon nytta...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2013-12-26 18:37:17
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Arvidsjaur
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Allt beror på hur lång överkroppen är i förhållande till längden.
Jag är 188 och hatar allt vad taklucka heter i bilar.
Håret skitar ner biltaken i mina bilar....
Men så är överkroppen c:a 1dm längre än "normalt" vad nu det är....
/Janne
Lånade polarens BMWZ3 cab men kör man stolen längst bak, längst ner, och lutar eländet bakåt så mycket det går så träffar luftströmen strax ovanför ögonbrynen.... Tacka vet jag 924 cab... där ruffsar det bara i håret!
Jag är 188 och hatar allt vad taklucka heter i bilar.
Håret skitar ner biltaken i mina bilar....
Men så är överkroppen c:a 1dm längre än "normalt" vad nu det är....
/Janne
Lånade polarens BMWZ3 cab men kör man stolen längst bak, längst ner, och lutar eländet bakåt så mycket det går så träffar luftströmen strax ovanför ögonbrynen.... Tacka vet jag 924 cab... där ruffsar det bara i håret!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Henca, jag vet en 924 cab till salu som är en utmärkt sommarbil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Tack för erbjudandet! Dock tror jag ändå att jag hellre vill ha en targa. Visserligen har jag inte så mycket erfarenhet av cab, men jag inbillar mig att en cab blir betydligt dragigare att köra i högre farter?patand wrote:Henca, jag vet en 924 cab till salu som är en utmärkt sommarbil.
Dessutom vill jag hellre ha en bil i nära original-skick än en ombyggd bil. Eller åtminstone en bil som till en låg kostnad går att återställa till originalskick.
Så i min jakt på ett mer eller mindre temporärt substitut håller jag nu ögonen öppna efter en Porsche som har:
1) Manuell låda
2) Targa (eller taklucka om det osannolika skulle inträffa att jag skulle hitta en prisvärd manuell 928)
3) Nära originalskick (bilar med bur och skalstolar går bort, jag ser det även som minus om t ex ratt eller fälgar är utbytta).
4) Prisvärd, jag tycker mig ha hyffsad koll på var de vanligaste Porsche-modellerna brukar ligga i pris. När jag ser någonting ligga prismässigt en bit under liknande bilar kan jag bli lite nyfiken, men jag inser ju också att det oftast finns någon förklaring till att just det exemplaret säljs billigt.
m v h Henrik
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Har du hittat någon bil? Om du vill köpa en 9x4 för att köra utan tak tycker jag du bör provköra ordentligt eller åka med någon först. Det finns ju ett antal 9x4or i Linköping så det går säkert att ordna, om ingen hinner före kan jag bjuda på en åktur när bilen är rullande igen.
Själv har jag slutat att plocka bort taket, däremot har jag ofta öppet i bakkant så jag gillar targan av den anledningen. Kör man bara i stan eller med konstant hastighet funkar det utan tak, men om man kör i varierande hastighet är det besvärande att justera läppen vid takluckan så att det blir bra strömning.
Det är dessutom svårt att få plats med taket om man har bagage med sig och påsen man ska lägga luckan i är visserligen fin, men för tight och krånglig för att det ska bli av att jag lägger i luckan där.
Men det är egentligen det enda negativa jag kan säga om våra bilar, köp en! (eller flera )
Själv har jag slutat att plocka bort taket, däremot har jag ofta öppet i bakkant så jag gillar targan av den anledningen. Kör man bara i stan eller med konstant hastighet funkar det utan tak, men om man kör i varierande hastighet är det besvärande att justera läppen vid takluckan så att det blir bra strömning.
Det är dessutom svårt att få plats med taket om man har bagage med sig och påsen man ska lägga luckan i är visserligen fin, men för tight och krånglig för att det ska bli av att jag lägger i luckan där.
Men det är egentligen det enda negativa jag kan säga om våra bilar, köp en! (eller flera )
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Targa, hur bra är det?
Jag har ännu inte köpt någon bil. Som ett mer eller mindre tillfälligt substitut började jag först titta på 924 i prisklassen 15 kkr. Sedan började jag snegla på 944 i prisklassen 40 kkr... Sedan började jag snegla på 928 i prisklassen 100 kkr... Men blir det en bil i den prisklassen inser jag att det nog inte kommer handla om ett temporärt bilägande för en eller två somrar. Då kommer problemet med garageplats, jag råkar ha en garageplats över, men den garageplatsen befinner sig två timmars resa från Linköping. Det känns inte helt praktiskt att ha en entusiastbil på det avståndet.
Oberoende av vilken bil jag köper så vill jag ha en bil i nära originalskick och med manuell låda. Den enda manuella 928 som jag kan hitta just nu är denna:
https://www.blocket.se/kalmar/Porsche_9 ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Dess skick bedömer jag dock som lite risigare och med för mycket modifieringar än det som jag är ute efter. Fälgar och däck kan man köpa nya, men att laga hål efter vinge och antenner samt byta sätes-klädsel känns jobbigare.
Erbjudandet om att åka med en tur för att känna på hur det funkar med targa vore klart intressant! Hittils har jag aldrig åkt i någon transaxel-porsche utan bara sett dem från utsidan och på bild. Om ditt erbjudande kvarstår får du gärna höra av dig här på forumet när du fått ordning på bilen.
m v h Henrik
Oberoende av vilken bil jag köper så vill jag ha en bil i nära originalskick och med manuell låda. Den enda manuella 928 som jag kan hitta just nu är denna:
https://www.blocket.se/kalmar/Porsche_9 ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Dess skick bedömer jag dock som lite risigare och med för mycket modifieringar än det som jag är ute efter. Fälgar och däck kan man köpa nya, men att laga hål efter vinge och antenner samt byta sätes-klädsel känns jobbigare.
Erbjudandet om att åka med en tur för att känna på hur det funkar med targa vore klart intressant! Hittils har jag aldrig åkt i någon transaxel-porsche utan bara sett dem från utsidan och på bild. Om ditt erbjudande kvarstår får du gärna höra av dig här på forumet när du fått ordning på bilen.
m v h Henrik
Who is online
Users browsing this forum: No registered users