Porsche 924 1983 i Malmö?
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Jag tycker inte att du har hittat några fel som man inte får räkna med på en sån bil.
Om jag var säljaren så skulle jag inte gå under 18´ utan då skulle jag istället vänta två månader och prova igen.
Om jag var säljaren så skulle jag inte gå under 18´ utan då skulle jag istället vänta två månader och prova igen.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Plättlätt och så en hjulinställning på det.MrSkane wrote:Tror du jag kan byta bussningarna själv med hjälp av Haynes?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Mattias 924 wrote:Oljetrycket ligger som på min.
Vinande-pipandet är bränslepumpen, hördes det inte i bilen ligger det nog inom det normala.
Ryckandet gissar jag beror på slitna bussningar i växellådsupphängningen.
Hjulinställning behövs, va. 1000.- Kanske lite bussningar i framvagnen men det är samma som golf 1 = billigt
bussningarna i växellådsupphängningen hur svårt är det att fixa?
jag har lite brottom, tänkte ge ett bud snart!
Tack!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Inte ovanligt att dessa instrumentpaneler är spruckna, snarare regel än undantag.MrSkane wrote:Förutom att den behöver en ordentlig motorservice så lät motorn helt ok! Tempmätaren stod i mitten, nu hade bilen ifs inte kört så länge efter att ha fått startats upp så jag vågade inte slå av motorn. Bilen i sig hade sina små skavanker, lite trasig inredning, slöa backspeglar att ställa in, spricka i instrumentbrädan osv.
Låter ok.MrSkane wrote:Däremot så var oljetrycket på tomgång 2bar och när jag körde 4-5bar, jag läste om det innan men jag hittar det inte nu oh kommer inte ihåg hur det skulle vara! vad säger ni som kan om det?
Vet att soppapumpen kan väsnas om det är dåligt med bensin eler om den är på väg att ge upp, dockMrSkane wrote:Det var en vinande/pipande ljud höger bak, under bilen, vad sitter där som kan låta på det viset när bilen står stilla. Hörde det inte när jag körde!!
så brukar den surra/brumma. Den sitter monterad höger bak.
Jo, hjulinställning står på schemat. Jag gav strax under 1000-lappen för en hjulinställning.MrSkane wrote:Till sist så var ratten sned när hjulen stod rakt fram, bilen var lite svajig i upp mot 90 km/h, provade inte motorväg, hjulinställning!?
Med lite tur så är det bara skärmen som fått sig en bula som går att knacka tillbaka, om inte kanske duMrSkane wrote:Den hade fått en känga då däcken skulle bytas så att vänster sida framför dörren var lite utåtböjd då de hade lyft i karossen istället för balken! lätt att fixa?
får byta skärmen och justera i karossen... svårt att bedömma utan att ha sett skadan.
Beror helt och hållet på vad du har för krav/mål med bilen och hur mycket du själv kan/vill lära dig attMrSkane wrote:Vad tror ni? Går den att få i skick till sommaren för en nybörjare som inte vill lägga allt för mycket tid!?
göra, alt. an få hjälp av snälla kamrater.
Men bilen är ju körbar idag, så visst borde den kunna vara ett lämpligt objekt att fixa till sommaren!
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
tyvärr så tror jag att den är såld!
så nu måste någon här sälja sin 924 till mig! någon till salu?
så nu måste någon här sälja sin 924 till mig! någon till salu?
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Förutom kraft, vad är de väsentligaste skillnaderna mellan 924 och 944?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Om man jämför tidiga 944a med 924a av samma årsmodell så är skillnanden att 944orna har mer kraft i motorn (helt annan motor med modernar insprutning osv), skivbromsar runtom som standard (fanns som tillval på 924 och var original på 924 Turbo och 924S) och det mest synliga är förståss att karossen har bredare skärmar både fram och bak.MrSkane wrote:Förutom kraft, vad är de väsentligaste skillnaderna mellan 924 och 944?
I övrigt är det inte mycket som skiljer, t.ex Inredningen på en tidig 944a och en 924a av samma årsmodell är i princip identisk (tror det enda som skiljer är annan färg på mätarna).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Ingen stor grej egentligen med 924 har bara fyra bultar för att fästa hjulen så om man är lite besatt av Porschefälgar så passar dessa inte utan ombyggnad eller om det går att lösa med spacer med 5-bult?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
antar att 944:an är lite svårare att mecka med än 944:an men å andra sidan en modernare bil!? kan även denna rekomenderas till en rookie?
jag är så sjukt sugen på en gammal stilren porsche att cruisa med i vår och sommar men är helt ny i träsket. jag kanske kan titta efter både 924:or och 944:or så ökar jag min chans att hitta något. utbudet verkar ju inte vara som med golfar precis!
jag är så sjukt sugen på en gammal stilren porsche att cruisa med i vår och sommar men är helt ny i träsket. jag kanske kan titta efter både 924:or och 944:or så ökar jag min chans att hitta något. utbudet verkar ju inte vara som med golfar precis!
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
skulle det givetvis ståMrSkane wrote:antar att 944:an är lite svårare att mecka med än 924:an
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Sant! Har man skivor runtom är det 5-bult och porschebultdelning (130x5). Har man trummor bak är det 4-bult och annan bultdelning (108x4?).Pehr Johnsson wrote:Ingen stor grej egentligen med 924 har bara fyra bultar för att fästa hjulen så om man är lite besatt av Porschefälgar så passar dessa inte utan ombyggnad eller om det går att lösa med spacer med 5-bult?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Du antar rätt då motorn är lite svårare i vissa fall (t.ex kamremsbyte) men även vissa saker är ju enklare på 944 motorn som t.ex där 924ans K-jetronic insprutning kan vara lite knepig att förstå sig på.MrSkane wrote:antar att 944:an är lite svårare att mecka med än 924:an men å andra sidan en modernare bil!? kan även denna rekomenderas till en rookie?
944an har generellt snäppet dyrare delar där delarna skiljer mellan modellerna och jag tror även 944an har lite dyrare försäkring.
Rent spontant skulle jag hellre rekommendera en 924 än en 944 till en nybörjarmekare (kanske mest för att jag själv är mer hemma på den modellen) men båda modellerna är dock relativt enkla bilar med enkla och välfungerande lösningar så visst kan man rekommendera även en 944a till en "rookie".
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
låter som att den grundläggande servicen går att göra själv, sen kan man ju lämna in bilen om det blir för avancerade fel
är det servo på alla 944:or?
är det servo på alla 944:or?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Ja eller så gör man allt själv...MrSkane wrote:låter som att den grundläggande servicen går att göra själv, sen kan man ju lämna in bilen om det blir för avancerade fel
är det servo på alla 944:or?
Nej inte servo på alla 944or.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-03-03 23:10:44
- Contact:
Re: Porsche 924 1983 i Malmö?
Kom servo något speciellt år eller är det tillval?
Tack för alla bra svar patand, får se om någon av 944:orna i den här tråden forum/viewtopic.php?f=21&t=21017" onclick="window.open(this.href);return false; fortfarande är till salu!
Tack för alla bra svar patand, får se om någon av 944:orna i den här tråden forum/viewtopic.php?f=21&t=21017" onclick="window.open(this.href);return false; fortfarande är till salu!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users