Tänka på vid köp av avställd bil
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Tänka på vid köp av avställd bil
Måste man ställa på den direkt vid köpet innan man kör hem den? Vad brukar det kosta att ställa på bilen? Det är väl nån form av avgift för påställning? Sen kommer ju försäkring/skatt och allt vad det är också..
Sen en fundering till, vilka för/nackdelar finns det om man köper en bil som stått avställd en längre tid..säg sådär 8-10 år, om man tar hänsyn till att bilen då och då fått motorn körd. En fördel kan ju vara att visa delar inte har blivit utsatta för slitage..men vilket kanske också för med sig nackdelar?
Sen en fundering till, vilka för/nackdelar finns det om man köper en bil som stått avställd en längre tid..säg sådär 8-10 år, om man tar hänsyn till att bilen då och då fått motorn körd. En fördel kan ju vara att visa delar inte har blivit utsatta för slitage..men vilket kanske också för med sig nackdelar?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4337
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nackdelar är ju att mycket kan ha kärvat fast, till exempel bromsar. Hur har
bilen förvarats under dessa 8-10 år? Personligen skulle jag inte försöka köra
hem en bil som stått så länge. Dessutom är bilen obesiktad, dvs. körförbud,
även om du ställer på bilen.
/ Erol
bilen förvarats under dessa 8-10 år? Personligen skulle jag inte försöka köra
hem en bil som stått så länge. Dessutom är bilen obesiktad, dvs. körförbud,
även om du ställer på bilen.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Det var just bromsarna som jag också tänkte på.bla. Bilen har stått förvarad i varmgarage denna tid. Det hade ju känts lite tryggare om den åtminstone varit besiktad..men det är väl nått man får göra så fort som möjligt. Bilen är en 944 S.Erol wrote:Nackdelar är ju att mycket kan ha kärvat fast, till exempel bromsar. Hur har
bilen förvarats under dessa 8-10 år? Personligen skulle jag inte försöka köra
hem en bil som stått så länge. Dessutom är bilen obesiktad, dvs. körförbud,
även om du ställer på bilen.
/ Erol
M-testa bilen innan köp kanske? Såg att det finns såna verkstäder lite runt om i landet..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Som dom ovan sagt är de alltid bromsar som brukar kärva. Och numer är de en avgift på 50 kr vid påställning. Ska du köra hem en bil som är avställd måste du. 1: fixa en trafikförsäkring vid när ägar papper skrivits, eller åtminstone samma dag. 2: ställa på bilen. Risk finns att om polisen stoppar dig och ser att du kör obes så får du böter. Men dom brukar släppa de om du förklarar som de är. Och är de ovan gjort så blir böterna '"bara" 500-600. Men som sagt brukar dom släppa de. Viktigast är att de är påställt och försäkrat. Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
OFTA, inte alltid... så finns det ju en anledning till att bilen har stått still i 8-10 år, säger det igen... får du fel bil kostar det mer än att köpa en bil som är iordning, då slipper du dessutom en massa jobb, även tid är pengar i detta samhälle =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Bilen är enligt säljaren i väldigt fint skick, rostfri, fin i lack, inredning m.m. (har själv dock ej sett så mycket av den, ännu) Säljaren har genom åren haft den som samlarbil och "tidigare" har den även varit på utställning...så nån rishög verkar det ju inte vara. Med samtidigt kan det ju hända en del på 10 år.emm wrote:OFTA, inte alltid... så finns det ju en anledning till att bilen har stått still i 8-10 år, säger det igen... får du fel bil kostar det mer än att köpa en bil som är iordning, då slipper du dessutom en massa jobb, även tid är pengar i detta samhälle =)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Låt oss börja med något så enkelt som kammrem.... 10 år är i övre gränsen av rekommenderat bytesintrevall... Du köper en S för motorn (antagligen?) - vill du verkligen riskera att paja toppen på hemvägen?
Jag drar mig inte för att köra obesiktat om det bara handlar om transport hem, men skall jag färdas på 70+väg så måste ju bilen uppfylla de grundläggande säkerhetskraven
Jag drar mig inte för att köra obesiktat om det bara handlar om transport hem, men skall jag färdas på 70+väg så måste ju bilen uppfylla de grundläggande säkerhetskraven
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
En bil som ståt avställd i tio år hade jag nog sett som en komplett hög bra reservdelar. I stort sett allt måste gås igenom och kollas. Cylinderlopp kan ha fått ytrost vilket man inte ser eller upptäcker vid en uppstart tex. Oxid i elsystem kan vara svårt att upptäcka.
Bilar mår bra av att rulla, så var medveten om arbetet det kan medföra.
Men om skicket är kanon och priset är rätt är det bara att köpa.
Bilar mår bra av att rulla, så var medveten om arbetet det kan medföra.
Men om skicket är kanon och priset är rätt är det bara att köpa.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
@M-Nillson: Visst, och säljaren är präst... Jag försöker bara upplysa dig om farhågorna. Bättre att vara förberedd innan man tittar på bilen, jag hade lyssnat på Gegge och Frosty Frog. Finns alltför många projekt som bara lirkas omkring, som just projekt =)M-Nilsson wrote:Bilen är enligt säljaren i väldigt fint skick, rostfri, fin i lack, inredning m.m. (har själv dock ej sett så mycket av den, ännu) Säljaren har genom åren haft den som samlarbil och "tidigare" har den även varit på utställning...så nån rishög verkar det ju inte vara. Med samtidigt kan det ju hända en del på 10 år.emm wrote:OFTA, inte alltid... så finns det ju en anledning till att bilen har stått still i 8-10 år, säger det igen... får du fel bil kostar det mer än att köpa en bil som är iordning, då slipper du dessutom en massa jobb, även tid är pengar i detta samhälle =)
@makkanftv: hahaha, helt klart en finfin utbildning, men jag upplever det som om M-Nilsson vill ha en bil han kan använda inom rimlig tid, med poängtering på rimlig =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Givetvis vill man ju undvika att åka på en massa kostnader och otrevliga "överraskningar". Det är ju skillnad om man är beredd och kan tänka sig lägga ned en massa kostnader på tex. renoveringar av bromsarna m.m...vilket jag inte är.emm wrote:@M-Nillson: Visst, och säljaren är präst... Jag försöker bara upplysa dig om farhågorna. Bättre att vara förberedd innan man tittar på bilen, jag hade lyssnat på Gegge och Frosty Frog. Finns alltför många projekt som bara lirkas omkring, som just projekt =)M-Nilsson wrote: Bilen är enligt säljaren i väldigt fint skick, rostfri, fin i lack, inredning m.m. (har själv dock ej sett så mycket av den, ännu) Säljaren har genom åren haft den som samlarbil och "tidigare" har den även varit på utställning...så nån rishög verkar det ju inte vara. Med samtidigt kan det ju hända en del på 10 år.
@makkanftv: hahaha, helt klart en finfin utbildning, men jag upplever det som om M-Nilsson vill ha en bil han kan använda inom rimlig tid, med poängtering på rimlig =)
Jag vill ha en bil jag kan använda inom kort eftersom jag inte längre kan vara utan porsche
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Den ser ju otroligt fin ut!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users