Var får man tvätta motorn?

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
Arne87
S2-Poster
Posts: 246
Joined: 2017-09-08 15:48:14
Bilmodell: Porsche 944 S / S2
Årsmodell: 1987
Contact:

Var får man tvätta motorn?

#1 Post by Arne87 »

Hej,

Var inte rätt, jag ska inte högtryckstvätta motorn det skulle ju var synd om all kablage ;-).

Tänkte bara putsar lite med en trasa och vatten. De flesta GDS tvätt (t.ex. Glimra) är det ju förbjudet. Så var får man det egentligen? Jag vill ju inte skicka skiten i naturen!

Mvh Arne

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Var får man tvätta motorn?

#2 Post by B_2 »

Jag skulle köra lite försiktigt med högtryck (inställd på ganska lågt tryck) först, helst med hett kranvatten 60-70 grader.
Grundregeln är att inte köra högtryck i närheten av el och elektronik. Jag har tvättat nästan alla motorer jag ägt, (50+st) med högtryck och bara fått problem en gång då det kom vatten in i ett kopplingsdon.
Så undvik spjällhus, ECU,och kopplingsdon på kablar, kablar kan lossna från givare ibland, kolla dom. Och för all del var försiktig med kylaren, (fråga inte hur jag vet). :roll:
Undersidan av motorer är i regel okänsliga för vatten.
Vad jag hört/läst ska även våra motorer vara delvis belagda med vax från fabriken (blocket :| ?) för att inte skit ska fastna där. Tvättas vaxet bort försvinner effekten.
Så lågt tryck på lite större avstånd, med mindre aggressiva tvättmedel.
Sen avsluta för hand med såpvatten. Köp ett gäng billiga kökssvampar så du kan slänga dom efter dom riktigt skitiga hörnen, plus borstar för att gnugga av insug och sånt.
Bara handtvätt är förstås skonsammare på alla sätt, men det är mycket du inte kommer åt för hand, typ under buntförband och i skrymslen o.s.v.

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Var får man tvätta motorn?

#3 Post by B_2 »

Med "snällare" tvättmedel borde det vara ok att tvätta på GDS, dom har ju oljeavskiljare vad jag vet för att ens få bedriva verksamheten. :|
Dessutom är alla bilar mer eller mindre inkontinenta efter ett par år och trettio år gamla bilar ännu lite mer. :oops:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users