Page 1 of 1

Uppvaknande ur vintervilan.?

Posted: 2005-02-13 13:09:51
by bagarn2
I och med mitt inköp av en 944 skaffade jag mig för första gången en bil som jag vilar på vintern. Min röda sköna dam har stått i varmgarage hela vintern och lär stå där till april-maj. Alla oljor var nya o fräscha när bilen ställdes in för vintern. Batteriet laddas regelbundet.

Min fråga är:

Finns det något speciellt man bör göra/tänka på när man rullar ut kärran i vår? Hur mår bromsarna efter flera månader i vila? Något som bör smörjas..? Lika bra att fråga kompetent folk (Ni på forumet).

Lite märkligt att jag kom på detta just idag, snöstorm och 30 cm snö på några timmar.....

Mvh
Fredrik.

Efter vintervilan.

Posted: 2005-02-13 15:27:40
by Isse
Hej!
Jag är ny här och inskaffade min i höstas. Jag kommer följa din tråd för jag lider lite av samma funderingar som du. Innan jag körde in den i en logen (inget varm garage) bytte jag motorolja samt kylar vatten. Själv så kommer jag byta bromsoljan i vår. Trisst att man inte han med det tidigare. Det skulle vara lite surt om det ligger vattenpartiklar i systemet och gör rostangrepp på ytorna som på kolv och cylinder så att tätningsringen äts sönder. Samma sak kommer jag göra när det gäller kopplingen. Sedan är det väl bara se till att alla kulleder har fått sin dos fett. Sen skall det väl bara vara att köra eller?

Mvh Ismael

Posted: 2005-02-17 14:19:12
by Tord
När man ställer av en bil för en längre tid så har jag fått lära mig att kopplingspedalen skall vara nedtryckt med hjälp av en pinne mellan sätet till pedalen. Detta för att kopplingen inte skall ha en chans att "klibba" ihop, dvs lamellen rostar fast vid tryckplattan/svänghjulet pga fukt och metallen i lamellen. Sen är det ju aldrig fel att "motionera" en hydraulisk koppling med jämna mellanrum.

Posted: 2005-02-23 17:11:59
by bagarn2
Kom igen nu grabbs. Jag vet att många av er sitter inne på värdefulla tips... ;-) Fram med dom bara!

Hepp.
F.

Posted: 2005-02-24 14:14:56
by Lars
bagarn2 wrote:Kom igen nu grabbs. Jag vet att många av er sitter inne på värdefulla tips... ;-) Fram med dom bara!

Hepp.
F.
Det finns mycket man kan göra ja :wink:...Högt tryck i däcken, underhållsladdning (ta in batteriet), tanka fullt etc..
Jag brukar dessvärre inte göra så mycket på min utan bilen får ligga i djup vinterdvala. På våren laddar jag batteriet som trots underhållsladdning brukar kännas lite segt, startar och kör ut från kallgaraget. Har funkat hur bra som helst de nio år jag kört Porsche. Sen brukar jag ju såklart kolla hur oljan, bromsvätskan osv. ser ut. Men det gör man ju ändå titt som tätt.

Re: Uppvaknande ur vintervilan.?

Posted: 2005-02-28 22:49:14
by Mikael Evertsen
Detta är också min första sommarbil som skall vila under hela vintern
så jag har ingen erfarenhet i detta ämne.
Jag har dock hört att det är bra att "rulla" bilen lite någon gång
i månaden. Dels för att förebygga ovala däck, men även
för hjullagernas skull. Man kan säkert vara så seriös så att man
ställer bilen på bockar, men jag tänker "knuffa" på min då och då.
Då får man ju en anledning att titta till bilen och säga ett par
vänliga ord till den inför sessongen :lol:

Micke

Posted: 2005-03-01 00:17:36
by Pär Hylander
Bromsvätskan byter man nu på våren, eller före första banmötet/träningen. I övrigt så är det nog inte så heligt enligt min erfarenhet. Modernare bilar med larm och sånt brukar dock ha en förmåga att dra ur batteriet, så har man glömt ladda det kan det dels vara helt urladdat och i sämsta fall tagit skada. Däcken blir runda igen efter några km körning.

Posted: 2005-03-03 08:44:13
by patand
Pär Hylander wrote:Modernare bilar med larm
...jag har larm i min räzer.... :roll:

PS. Ja jag är tillbaka efter en längre (iaf några veckor) tids bortavaro...DS.

Posted: 2005-03-03 09:24:18
by Pär Hylander
patand wrote:
Pär Hylander wrote:Modernare bilar med larm
...jag har larm i min räzer.... :roll:

PS. Ja jag är tillbaka efter en längre (iaf några veckor) tids bortavaro...DS.
Jag har noterat din frånvaro och saknat dig!

Posted: 2005-03-03 09:28:56
by patand
Pär Hylander wrote:Jag har noterat din frånvaro och saknat dig!
:) Har varit (är) mycket annat just nu... dels mycket på jobbet... men vi har även gått och skaffat 1 hästkraft till i familjen... plus att vi just nu tittar på ett nytt hus... det är mycket nu som man säger...

Men Turbon är inte helt bortglömd, har hunnit med att få till en ny panel för Turbotrycksmätaren, lambdamätaren och bränsletrycksmätaren, nu ska den bara monteras i bilen också... :roll:

Posted: 2005-03-03 10:31:07
by Pär Hylander
patand wrote:[vi har även gått och skaffat 1 hästkraft till i familjen...
Havremoppe?

Enklaste sättet att få racing till att verka prisvärt att skaffa havremoppe IMHO, snacka om många kronor per hästkraft :D

Posted: 2005-03-03 14:18:20
by patand
Pär Hylander wrote:
patand wrote:[vi har även gått och skaffat 1 hästkraft till i familjen...
Havremoppe?

Enklaste sättet att få racing till att verka prisvärt att skaffa havremoppe IMHO, snacka om många kronor per hästkraft :D
Japp havremoppe var ordet! :) Jo det kostar ju en del med en sådan hästkraft... inte är det lätt att trimma den heller... men stark nog som det är iof. 620kg häst orkar man inte hålla emot om den får för sig att göra som den själv vill...

Posted: 2005-03-07 16:04:45
by bagarn2
Vad säger ni om att gå ut och starta kärran lite då och då? Låta den komma upp i temp innan man stänger av. Eller ämr det bättre att låta den stå någon månad till.. Det är ju inte så långt kvar nu!

F.