968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#376 Post by Jappe »

Polerade lite på kompressorn innan den monterades. Provkörde idag och det verkar lovande. Man glömmer fort vilket härligt drag det blir med lite fler hästar. Jag kunde inte höra några tendenser till slirning från remmen, så det ser bra ut inför denna sommaren. :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#377 Post by Jappe »

Ställde på bilen idag och monterade den svarta huven som en kompis snyggat till i vinter.
Det blev ett par mil och det känns fortfarande bra. Banmötes start på Gelleråsen den 15 april om allt går enligt plan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#378 Post by StefanQ »

Jappe,
När du gick upp så mycket i effekt, böt du dina spridare då? Eller gjorde du något annat förutom ommappningen? Ökade bränsletryck osv? Vet du om den går fett eller magert vid maxeffekt? Eller har du lyckats få lambda 1 genom hela varvtalespannet?
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#379 Post by Jappe »

StefanQ wrote:Jappe,
När du gick upp så mycket i effekt, böt du dina spridare då? Eller gjorde du något annat förutom ommappningen? Ökade bränsletryck osv? Vet du om den går fett eller magert vid maxeffekt? Eller har du lyckats få lambda 1 genom hela varvtalespannet?
/Stefan
Hej Stefan.
Jag har större spridare som var med i kompressor satsen från USA (gröna med 3 st insprutningshål). Jag skall till Civincos rullande landsväg på tisdag för att mappa nya motorn, den nyrenoverade kompressorn, tillsammans med den dubbelsidiga remmen. Jag får återkomma med vilken effekt som vi får ut och om nuvarande bränslepump räcker till, eller om det får bli byte av pump. Har besiktat bilen två gånger och avgasvärdena har varit helt OK båda gångerna.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#380 Post by StefanQ »

Tackar, skulle uppskatta om du läste av nr på spridarna om det är möjligt eller om du har data på dem?
Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#381 Post by Jappe »

StefanQ wrote:Tackar, skulle uppskatta om du läste av nr på spridarna om det är möjligt eller om du har data på dem?
Stefan
Hej Stefan
Hittade plastpåsen som spridarna kom i och det enda som stod där var nummer 558 och att de var till en porsche 928. Hoppas detta kan hjälpa dej, eller att någon på forumet vet vilka spridare som har nummer 558.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#382 Post by StefanQ »

Tackar, verkar stämma bra. Tror dom sitter på 928 Gts vilket verkar lovande...
Heter egentligen boschnr 0280 150 558.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#383 Post by Jappe »

Film från körningen på Gelleråsen med PCSR. http://www.youtube.com/watch?v=VGpRMz6f ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#384 Post by patand »

Jappe wrote:Film från körningen på Gelleråsen med PCSR. http://www.youtube.com/watch?v=VGpRMz6f ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#385 Post by Jappe »

Säg den glädje som varar. :( Idag skulle vi mappa vid Civincos rullande landsväg, men kunnde bara konstatera att packningen till toppen har givit upp, så den var meningslöst att belasta motorn innan ny packning är på plats.
I söndags var det klackarna i taket när bilen hängde med Gt 3 bilarna på rakan, idag är det baksmälla och mer utgifter. Jag hörde uttrycket "väkommen till turboträsket" idag av en kompis. Kan det verkligen stämma. :#cheers:

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#386 Post by StefanQ »

Vad trist! Jag lider med dig! Körde du på mycket ladd eller var det bara en gammal packning?
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#387 Post by Pehr Johnsson »

Ras på nya motorn? Nåja det kunde varit värre än en toppackning men ändå! Riktigt tråkigt men du är garanterat snart på banan igen. Bokstavligen! :)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#388 Post by patand »

Jappe wrote:Jag hörde uttrycket "väkommen till turboträsket" idag av en kompis. Kan det verkligen stämma. :#cheers:
Det stämmer nog tyvärr lite för ofta att om man vill ha driftsäkerhet så skall man inte söka mer effekt.

Hur gammal var din packning? Ska du passa på att få dit en bättre eller göra något typ "o-ringning" så det håller bättre än original?

Håller tummarna för att du får snabbt ordning på det och får njuta av säsongen! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#389 Post by Jappe »

StefanQ wrote:Vad trist! Jag lider med dig! Körde du på mycket ladd eller var det bara en gammal packning?
Packninen var i princip helt ny. Den nybyggda motorn var klar till körningen på Nordslingan hösten 2011. Motorn kördes då utan överladdning.
Vi har kontaterat att motorn får för lite bränsle efter 6000 varv, så ny packning, bränslepump och större spridare bör lösa alla bekymmer.
Mina 558 spridare kan jag avvara, när allt nytt är på plats, om du är intresserad.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 291 rwhp)

#390 Post by StefanQ »

Jag vet inte om jag är det, om du fått problem med för lite bränsle så kanske det är på gränsen för mig med. Vad tror du att du hade i motorn ungefär? 291 rwhp ger minst 330 hk i motorn va? Då borde dom kanske funka för mina 300hk som jag siktar på.
Vad säger dom du köpte kitet om att spridarna dom specat inte räcker?
Tror att 0280 155 968 är det du skall ha. Även kallade green giants. Tydligen en poppis spridare när man etanolkonverterar turbobilar. Sitter normalt på Volvo R modeller.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]