944 -85B | Clubräser
Posted: 2005-11-07 21:56:10
Efter en del letande efter en vettig banbil och ersättare till min 924 hittade jag bilen för mig.
Bilen är en Alpinvit Porsche 944 NA med 2,5 l rak 4:a på 163 hk och årsmodellen är -85 och en halv.
Det fina med den årsmodellen är att det var då den "nya moderna" instrumentpanelen kom vilken jag
tycker är mycket trevligare än den gamla modellen som bara spricker överallt...
Bilen har ingen servo, ingen taklucka, elhissar och AC som inte funkar Den åker nog bort av viktskäl!
Man kan säga att den har ganska rejsiga options från fabrik
Jag åkte 31 mil enkel väg efter att jag köpt den över telefon efter att jag haft lite kontakt med bilens förra
och förrförra ägare. (Jocke och sweanders här på forumet) Den skulle vara fin förutom en liten buckla baktill och jag blev verkligen inte besviken
på bilens skick när jag kom fram!
Men, även solen har fläckar... och i det här fallet är det avsaknad av oljetryck!
I olika omgångar har avgasrör, fuelrail och med största sannolikhet oljepickupen tagit skada på grund av
dåliga motorfästen. Avgassystemet är på plats, fuelrailen är lagad men oljetrycksproblemet kvarstår.
Motorn ska nog inte ha tagit skada då den stängdes av då trycket började falla.
Två nya motorfästen är beställda så det blir att byta dom + att kolla hur det står till med oljepickupen när allt är
isär. Ska även passa på att kolla vevstakslagrena då dom (speciellt tvåan) tydligen tar skada först.
Tillbaka till dom roliga bitarna!
Då bilen tröttnade började förra ägaren köpa på sig lite bra att ha grejer till bilen. På listan står:
-Ny och fin mockaratt
-Brandsläckare
-Nästan helt nya justerbara konidämpare runt om
-krängningshämmare fram och bak från 944 turbo
-oken är blästrade och lackade, bara montera de nya packningssatserna och smäcka på.
-sotningssats till toppen och balansrem
Då det saknas dragögla fick vi putta upp bilen på kärran med hjälp av grannar, och en förste handbromsdragare då bromsarna inte sitter på plats.
Det som är först på att göra listan är:
Fixa oljetrycksproblemet och nya motorfästen så bilen rullar.
Sen blir det ut på banorna i sommar!!
Om jag hinner med blir det lite mer rejsa-mek innan säsången tar vid. Fjäderbenen och dämparna ska på,
krängarna med (får se hur det blir med krängare bak, bilen har ingen diffbroms). Kollar på att svetsa
båge eller kanske köpa, skaffa lätta 15" -fälgar och r-däck därtill!
Men vi tar en sak i taget!!
Vill också passa på att tacka alla på forumet för inspiration och enormt kunnande!
Vi ses!
Mvh Gustav Hedelin
Bilen är en Alpinvit Porsche 944 NA med 2,5 l rak 4:a på 163 hk och årsmodellen är -85 och en halv.
Det fina med den årsmodellen är att det var då den "nya moderna" instrumentpanelen kom vilken jag
tycker är mycket trevligare än den gamla modellen som bara spricker överallt...
Bilen har ingen servo, ingen taklucka, elhissar och AC som inte funkar Den åker nog bort av viktskäl!
Man kan säga att den har ganska rejsiga options från fabrik
Jag åkte 31 mil enkel väg efter att jag köpt den över telefon efter att jag haft lite kontakt med bilens förra
och förrförra ägare. (Jocke och sweanders här på forumet) Den skulle vara fin förutom en liten buckla baktill och jag blev verkligen inte besviken
på bilens skick när jag kom fram!
Men, även solen har fläckar... och i det här fallet är det avsaknad av oljetryck!
I olika omgångar har avgasrör, fuelrail och med största sannolikhet oljepickupen tagit skada på grund av
dåliga motorfästen. Avgassystemet är på plats, fuelrailen är lagad men oljetrycksproblemet kvarstår.
Motorn ska nog inte ha tagit skada då den stängdes av då trycket började falla.
Två nya motorfästen är beställda så det blir att byta dom + att kolla hur det står till med oljepickupen när allt är
isär. Ska även passa på att kolla vevstakslagrena då dom (speciellt tvåan) tydligen tar skada först.
Tillbaka till dom roliga bitarna!
Då bilen tröttnade började förra ägaren köpa på sig lite bra att ha grejer till bilen. På listan står:
-Ny och fin mockaratt
-Brandsläckare
-Nästan helt nya justerbara konidämpare runt om
-krängningshämmare fram och bak från 944 turbo
-oken är blästrade och lackade, bara montera de nya packningssatserna och smäcka på.
-sotningssats till toppen och balansrem
Då det saknas dragögla fick vi putta upp bilen på kärran med hjälp av grannar, och en förste handbromsdragare då bromsarna inte sitter på plats.
Det som är först på att göra listan är:
Fixa oljetrycksproblemet och nya motorfästen så bilen rullar.
Sen blir det ut på banorna i sommar!!
Om jag hinner med blir det lite mer rejsa-mek innan säsången tar vid. Fjäderbenen och dämparna ska på,
krängarna med (får se hur det blir med krängare bak, bilen har ingen diffbroms). Kollar på att svetsa
båge eller kanske köpa, skaffa lätta 15" -fälgar och r-däck därtill!
Men vi tar en sak i taget!!
Vill också passa på att tacka alla på forumet för inspiration och enormt kunnande!
Vi ses!
Mvh Gustav Hedelin