Page 2 of 6

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-01 22:06:54
by johan944
Min 77a väger 1170 enligt pappret, min 79a 1180 och min 931 från 81 väger 1350.

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-01 22:16:03
by gtBen
johan944 wrote: 2023-11-01 22:06:54 Min 77a väger 1170 enligt pappret, min 79a 1180 och min 931 från 81 väger 1350.
Intressant :shock:
Då är en 931 -81 70kg tyngre än en 924S -86

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-01 22:50:42
by Cédric
gtBen wrote: 2023-11-01 22:16:03
johan944 wrote: 2023-11-01 22:06:54 Min 77a väger 1170 enligt pappret, min 79a 1180 och min 931 från 81 väger 1350.
Intressant :shock:
Då är en 931 -81 70kg tyngre än en 924S -86
:) den riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-01 23:15:56
by gtBen
Cédric wrote: 2023-11-01 22:50:42
gtBen wrote: 2023-11-01 22:16:03
Intressant :shock:
Då är en 931 -81 70kg tyngre än en 924S -86
:) den riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?
ok. På car.info verkar 924 Turbo ha en tjänstevikt på 1180 kg, då är det 100kg mer än en 924S -86 ...vilket jag heller inte trodde att det skulle vara så stor skillnad

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-02 20:06:16
by Richardj0
gtBen wrote: 2023-11-01 22:00:03
Cédric wrote: 2023-10-31 11:16:02
Skiljer sig en del på tidiga (76-77) och senare, samt utrustning typ taklucka osv. Min 79 n/a vägde ca 1100kg med taklucka har jag för mig
Richardj0 wrote: 2023-10-31 22:11:33Står 1200kg i tjänstevikt men vet inte riktigt många säger att det inte stämmer så bra så ska bli kul att väga den någon gång sen :D
Tackar, det är ju alltid kul att veta vad man utgår från också.
Tjänstevikt 1200kg är med 85% full tank + förare då alltså. Går du all-in så kan du nog nå 1000kg i målgångsvikt ...sa jag all-in :mrgreen:
Som jämförelse hade min 924S -86 en tjänstevikt på 1280kg, och det stämde ganska väl.
Ja hade var kul att komma nära 1000 kg iallafall :D

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-02 20:09:23
by Richardj0
Bromsoken färdiga

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-02 20:28:40
by Cédric
gtBen wrote: 2023-11-01 23:15:56
Cédric wrote: 2023-11-01 22:50:42

:) den riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?
ok. På car.info verkar 924 Turbo ha en tjänstevikt på 1180 kg, då är det 100kg mer än en 924S -86 ...vilket jag heller inte trodde att det skulle vara så stor skillnad
Enligt porsche själva väger dom rätt lika i körklart skick 1180-1190kg, så mer eller mindre samma. En 944 motor är ju oväntat tung och väger ungefär som en 931 motor. En 924 sugismotor är ju nästan 30kg lättare, lättare bromsar, lättare transaxel, mindre utrustning generellt osv. Aja nog babblat om vikter :)

Fräscha upp oken är kanon, fräscha tätningar i dom håller temperaturen nere på beläggen. Men var försiktig med greenstuff, dom är kända för att smälta bort på bana :)

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-02 20:38:57
by Ingemansson
Ser bra ut med oken 👍🏻 grönstuff beläggen fick han med i en låda, inte direkt ”top of the line” men funkar att komma på rull med. 😊

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-02 21:29:56
by Richardj0
Ingemansson wrote: 2023-11-02 20:38:57 Ser bra ut med oken 👍🏻 grönstuff beläggen fick han med i en låda, inte direkt ”top of the line” men funkar att komma på rull med. 😊
Ja det ska nog duga till en början 😁👍

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-02 21:32:18
by Richardj0
Cédric wrote: 2023-11-02 20:28:40
gtBen wrote: 2023-11-01 23:15:56
ok. På car.info verkar 924 Turbo ha en tjänstevikt på 1180 kg, då är det 100kg mer än en 924S -86 ...vilket jag heller inte trodde att det skulle vara så stor skillnad
Enligt porsche själva väger dom rätt lika i körklart skick 1180-1190kg, så mer eller mindre samma. En 944 motor är ju oväntat tung och väger ungefär som en 931 motor. En 924 sugismotor är ju nästan 30kg lättare, lättare bromsar, lättare transaxel, mindre utrustning generellt osv. Aja nog babblat om vikter :)

Fräscha upp oken är kanon, fräscha tätningar i dom håller temperaturen nere på beläggen. Men var försiktig med greenstuff, dom är kända för att smälta bort på bana :)
Fördelen med en 924 NA är väl att man inte behöver använda bromsarna så mycket 😂👍

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-11-22 09:08:11
by Richardj0
Bakruta med stora 944a vingen inköpt 😃👍

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-12-20 14:48:28
by Richardj0
Fått upp 1,8t på motorstödet😃 så nu ska allt onödigt bort och en rejäl tvätt 😁👍

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-12-20 15:07:42
by Ingemansson
Woop woop!

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-12-21 09:32:55
by Goran
Audis gamla 5'or, även med turbon har jag hört talas/diskuterats om, men en 1.8t har smugit mig förbi. Vad spännande! Lycka till och vi vill se mycket bilder av dina framsteg.

Re: 924 NA banbil projekt

Posted: 2023-12-21 12:42:32
by Richardj0
Gött nu är allt onödigt borta och ren och fin att börja jobba med 😁👍 dom blir riktigt små och nätta 😍