Re: 924 NA banbil projekt
Posted: 2023-11-01 22:06:54
Min 77a väger 1170 enligt pappret, min 79a 1180 och min 931 från 81 väger 1350.
Forum for 924/931/944/951/968 owners
http://944sverige.com/forum/
Nä den riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?
ok. På car.info verkar 924 Turbo ha en tjänstevikt på 1180 kg, då är det 100kg mer än en 924S -86 ...vilket jag heller inte trodde att det skulle vara så stor skillnadCédric wrote: ↑2023-11-01 22:50:42Nä den riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?
Ja hade var kul att komma nära 1000 kg iallafallgtBen wrote: ↑2023-11-01 22:00:03Tackar, det är ju alltid kul att veta vad man utgår från också.
Tjänstevikt 1200kg är med 85% full tank + förare då alltså. Går du all-in så kan du nog nå 1000kg i målgångsvikt ...sa jag all-in
Som jämförelse hade min 924S -86 en tjänstevikt på 1280kg, och det stämde ganska väl.
Enligt porsche själva väger dom rätt lika i körklart skick 1180-1190kg, så mer eller mindre samma. En 944 motor är ju oväntat tung och väger ungefär som en 931 motor. En 924 sugismotor är ju nästan 30kg lättare, lättare bromsar, lättare transaxel, mindre utrustning generellt osv. Aja nog babblat om viktergtBen wrote: ↑2023-11-01 23:15:56ok. På car.info verkar 924 Turbo ha en tjänstevikt på 1180 kg, då är det 100kg mer än en 924S -86 ...vilket jag heller inte trodde att det skulle vara så stor skillnadCédric wrote: ↑2023-11-01 22:50:42
Nä den riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?
Ja det ska nog duga till en börjanIngemansson wrote: ↑2023-11-02 20:38:57 Ser bra ut med oken grönstuff beläggen fick han med i en låda, inte direkt ”top of the line” men funkar att komma på rull med.
Fördelen med en 924 NA är väl att man inte behöver använda bromsarna så mycketCédric wrote: ↑2023-11-02 20:28:40Enligt porsche själva väger dom rätt lika i körklart skick 1180-1190kg, så mer eller mindre samma. En 944 motor är ju oväntat tung och väger ungefär som en 931 motor. En 924 sugismotor är ju nästan 30kg lättare, lättare bromsar, lättare transaxel, mindre utrustning generellt osv. Aja nog babblat om vikter
Fräscha upp oken är kanon, fräscha tätningar i dom håller temperaturen nere på beläggen. Men var försiktig med greenstuff, dom är kända för att smälta bort på bana