Page 6 of 7

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-02-27 12:05:38
by Cédric
Kan kablarna blivit slappa i kontakten? Kanske är det en bra anledning att få dit nya kablar va bra kvalitet:)

Framspoilern är ju den som går åt om man råkar köra på nåt, en grävling eller trottoarkant, man kn ju gissa att den blev bytt av någon sådan anledning.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-02-28 13:07:20
by bockastyre
Tips på kablar av bra kvalitet?

Dessa från utzon kanske:
https://utzon.se/car/924-76-79/electric ... 4de3644ea9

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-02-28 13:19:38
by safe
Jag köpte färdiga på Biltema innan jag bytte från fördelare.
Om de är i bra kvalité vet jag inte men de funkade bättre än resten av k-jeten och trillade inte av i alla fall. Fanns inget kit till 924a, men de hade färdiga kablar i olika längder.
VIll man ha det snyggt i exakt rätt längder ska man nog köpa något annat.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-05-19 14:59:41
by bockastyre
Två uppdateringar:

1. Tändkablarna. Vore ju bra om jag från början visste att den där mässingshatten på stiften skulle av! Skyller på att de satt på när jag köpte henne. Med andra ord sitter kablarna tight och fint! Skönt när lösningen är enkel även om det är med viss skam man erkänner.

2. Bytte termokontakt till kylarfläkten från 87 till 80 grader. Nu kickar kylarfläkten igång på strecket mellan mitten och det röda. Ingen överhettning! Hurra!

Närmaste tiden blir till att kika på utsidan och fräscha upp där det behövs. Har även sedvanliga släppta sömmar i stolarna. Någon som har tips på enkel fix eller ställe i SKåne som åtgärdar?

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-05-21 10:59:46
by Ingemansson
bockastyre wrote: 2023-05-19 14:59:41 Två uppdateringar:

1. Tändkablarna. Vore ju bra om jag från början visste att den där mässingshatten på stiften skulle av! Skyller på att de satt på när jag köpte henne. Med andra ord sitter kablarna tight och fint! Skönt när lösningen är enkel även om det är med viss skam man erkänner.

2. Bytte termokontakt till kylarfläkten från 87 till 80 grader. Nu kickar kylarfläkten igång på strecket mellan mitten och det röda. Ingen överhettning! Hurra!

Närmaste tiden blir till att kika på utsidan och fräscha upp där det behövs. Har även sedvanliga släppta sömmar i stolarna. Någon som har tips på enkel fix eller ställe i SKåne som åtgärdar?
Prova med dessa:
https://helsingborgsbilsadelmakeri.se/

Var köpte du termokontakten?

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-05-21 22:31:46
by bockastyre

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-07-28 13:12:18
by bockastyre
Liten uppdatering. Bilen rullar på rätt bra. Inte direkt en daily, men kör den till jobbet halvregelbundet. Sjukt kul att köra med på småvägar runt om i Skåne! Blir sugen på att testa bana (helst i mediokra hastigheter).

Funderar även på att byta bakluckan mot en tidskorrekt utan vinge. Så är det någon som har en billig liggandes i Skåne så hojta. :)

Finns en del kvar att göra. Batterifacket hade mer rost än önskvärt så behöver sannolikt byta ut lite plåt där. Sen skulle jag gärna se att jag får kupéfläkten fungerande snart nog. Funderar lite på följande lösning för att slippa lyfta ut hela paketet (näst sista posten): https://www.924board.org/viewtopic.php? ... 3e0ef86d46


924.jpeg

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-07-28 16:53:03
by Cédric
För en herrans massa år sen bytte jag ut fläkten till en annan beggad. Kapade av benen och limmade fast den nya. Hade det varit idag hade jag nog 3d printat en adapter för att montera en modernare fläkt :)

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-07-28 19:26:24
by Ingemansson
bockastyre wrote: 2023-07-28 13:12:18 Liten uppdatering. Bilen rullar på rätt bra. Inte direkt en daily, men kör den till jobbet halvregelbundet. Sjukt kul att köra med på småvägar runt om i Skåne! Blir sugen på att testa bana (helst i mediokra hastigheter).

Funderar även på att byta bakluckan mot en tidskorrekt utan vinge. Så är det någon som har en billig liggandes i Skåne så hojta. :)

Finns en del kvar att göra. Batterifacket hade mer rost än önskvärt så behöver sannolikt byta ut lite plåt där. Sen skulle jag gärna se att jag får kupéfläkten fungerande snart nog. Funderar lite på följande lösning för att slippa lyfta ut hela paketet (näst sista posten): https://www.924board.org/viewtopic.php? ... 3e0ef86d46



924.jpeg
Pm 👍🏻

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-09-29 08:36:18
by bockastyre
Alltid varit förtjust i Turbo/Webb/Basket Weave-fälgarna. Men eftersom jag helst ser att min bil är korrekt för perioden undrar jag när dessa kom? Fanns dessa som tillval -78? De finns ju i 4-bults variant, så kan inte bara ha varit till 931?

Uppdateringar på bilen:

Ny vindruta (Ryds, fick importera från Tyskland. Sista tillgängliga påstod de)
Tidskorrekt bakruta (Tack Ingemansson!)
Fixat bränslemätaren i tanken.
Ny främre ljuddämpare (lämnade fabriken när den låg i West Germany)

Listan på fix börjar bli lång. :)

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-09-29 09:12:54
by Cédric
Tror att 4 bult krysseker kom 1980 som tillval. På 78 kanske det tom fortfarande var tillval med dom vanliga alufälgarna, plåtisar var ju std första åren. Dom är snygga men kan ta rätt lång tid att hitta :)

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-09-29 09:40:38
by safe
Här finns lite broschyrer: https://www.stuttcars.com/porsche-924-sales-brochures/
De verkar inte finnas med i 77ans eller i en "78 limited edition", men i 82 ans broschyr. Alla för USA antar jag.

De är ju en variant av turbons fälgar, så det är väl sannolikt att de kom 80 som först. USA hade väl första årsmodellerna av turbon 4 bultat?

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-09-29 12:36:08
by Cédric
Dom finns med i 1980 års tillvalslista iaf :)

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-09-30 23:58:04
by P.P.
Skall du ha bilen som den lämnade fabriken (eller i alla fall som den kom till sverige) så är det plåtfälgarna som gäller. Och nej, jag har inte glömt att jag skall skriva ner den tidiga historien, bara förträngt det tillfälligt.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2023-10-02 07:58:23
by bockastyre
P.P. vet du att just denna hade plåtfälgar när den lämnade fabriken? Plåtfälgar är ju fulsnyggt, men F-n vet om man vill ha det. :)

Härligt att du inte glömt att skriva ner historien för BAX! Skulle uppskattas! Pendlar med henne ett par dagar i veckan. Vansinnigt trevlig bil att köra!