Page 3 of 7

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-02 07:53:26
by safe
Det är bra att kolla toppen i alla fall, jag planade av mitt en tiondel typ för att få en fräsch yta. Det är väl viktigare för MLS packning än vanliga.
Blocket kan sätta sig mellan cylindrarna så det kan vara värt att lägga en stållinjal över.
Vill man öka prestandan så tar man av 1.5-2 mm på blocket.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-02 07:55:30
by Cédric
För tätningen av blockytan spelar det inte nån större roll om förbränningsrummet är i kolven eller toppen, så toppen bör givetvis planas när den är av. det är rätt troligt att blocket inte är plant, det fick jag lära mig den hårda vägen. Sen är det nog troligtvis tillräckligt plant för ditt användingsområde, det går att mäta med en rätskiva, men du kommer ju inte ta ur motorn iaf så det är bara testa och se om det håller.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-04 20:19:55
by bockastyre
Om någon undrade så fanns det en del kylarvätska i cylindern. Ser även en del rostfärgad beläggning i kanalerna. Normalt? Packningen ser inte helt skadad ut vad jag kan se? Har å andra sidan grymt sparsamt med erfarenhet kring topplock och packningar. Men att ta av toppen verkade vara rätt beslut. ;)


topplocksshake.jpeg

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-04 21:33:08
by Cédric
Min motor och kylare blev också helt fruktansvärda efter topplockspackningen gick, samma typ av orange rosthinna på allt tyvärr. Du får försöka spola igenom systemet sen några gånger.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-05 06:53:26
by bockastyre
Cédric wrote: 2022-09-04 21:33:08 Min motor och kylare blev också helt fruktansvärda efter topplockspackningen gick, samma typ av orange rosthinna på allt tyvärr. Du får försöka spola igenom systemet sen några gånger.
Intressant! Följdfråga på det, hur såg din vattenpump ut? Inbillar mig att även den är potentiellt kloggad. Har inte tänkt byta den, men känns som en vettig idé när man ändå är igång.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-05 07:07:08
by Cédric
bockastyre wrote: 2022-09-05 06:53:26
Cédric wrote: 2022-09-04 21:33:08 Min motor och kylare blev också helt fruktansvärda efter topplockspackningen gick, samma typ av orange rosthinna på allt tyvärr. Du får försöka spola igenom systemet sen några gånger.
Intressant! Följdfråga på det, hur såg din vattenpump ut? Inbillar mig att även den är potentiellt kloggad. Har inte tänkt byta den, men känns som en vettig idé när man ändå är igång.
Fruktansvärt äcklig faktiskt men fungerade, om du inte precis bytt vattenpump så är det nog bra att göra det i det här läget när allt är av, vad jag vet så är dom fortfarande rätt billiga.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-05 07:09:31
by bockastyre
Cédric wrote: 2022-09-05 07:07:08 Fruktansvärt äcklig faktiskt men fungerade, om du inte precis bytt vattenpump så är det nog bra att göra det i det här läget när allt är av, vad jag vet så är dom fortfarande rätt billiga.
Ibland vet man svaret innan man frågar! :)

Bara att beställa.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-07 21:59:26
by P.P.
Är det där möjligen BAX som hitat ut på vägarna?

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-08 10:57:44
by bockastyre
P.P. wrote: 2022-09-07 21:59:26 Är det där möjligen BAX som hitat ut på vägarna?
Precis! Snyggt plockat! Har du någon bakgrundshistoria rörande BAX? Vore kul att veta!

Finns ett klistermärke på bakrutan från 944sverige.com. Så gissat att någon här känt till henne.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-08 11:09:30
by P.P.
Kan man väl säga... Farsan var första svenska användaren. Återkommer med mer utförlig historia när jag rotat runt lite i i minnet och album och snackat med den gamle.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-08 11:11:49
by bockastyre
P.P. wrote: 2022-09-08 11:09:30 Kan man väl säga... Farsan var första svenska användaren. Återkommer med mer utförlig historia när jag rotat runt lite i i minnet och album och snackat med den gamle.
Yes! Uppskattas verkligen! Vet att den har rullat i Landskrona närmare 20 år. Troligen enbart på sommaren. Innan dess är tämligen okända marker.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-08 18:21:30
by bockastyre
Idag fick toppen möta fräsen!


planslip.jpeg

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-12 14:02:10
by bockastyre
När man tar ut toppen så lägger man märket till nya saker i motorutrymmet. Hittar två saker som jag undrar över:

1. Vad är detta för oxiderad tingest? Inbillar mig att den har med kupéfläkten att göra, korrekt? Den ser inte ut att må helt bra.

fråga 1.jpg

2. Den här delen är rostigare än något annat i utrymmet. Är det ett motorfäste och om så är det enkelt att byta?

fråga 2.jpg

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-12 15:18:33
by safe
1: Det är väl spjället väl kupévärmen? Dra lite i spakarna så märker du.
2: Japp, motorfäste. Enkelt att byte, problemet är att det inte finns några nya att byta till. Men du kan ju ta bort det och snygga till. Sitter en fjäder i som oftast är trasig, Utzon hade nya sist jag kollade.

Re: 924 -78 | Colibri Green

Posted: 2022-09-12 19:00:26
by bockastyre
safe wrote: 2022-09-12 15:18:33 1: Det är väl spjället väl kupévärmen? Dra lite i spakarna så märker du.
2: Japp, motorfäste. Enkelt att byte, problemet är att det inte finns några nya att byta till. Men du kan ju ta bort det och snygga till. Sitter en fjäder i som oftast är trasig, Utzon hade nya sist jag kollade.
Tack för svar! Får dra i spakarna och kolla!

Nu är ny vattenpump installerad och med det börjar montering av allt så sakteliga.



Assembly is the reverse of disassembly...