944 N/A 1987 l Overland fortsätter

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#46 Post by safe »

Gunnarsson wrote: 2022-11-28 08:23:15 Jag har läst på mycket om ls swap och hur man kan få den laglig i Sverige. I flera år var jag riktigt taggad på att sätta i en v8 men insåg till slut att det blir för mycket jobb och valde istället 1.8t från vw.

För att få bilen laglig kommer du behöva göra en sfro-besiktning och som ombyggt fordon. Då har du som maxeffekt 15 kw/100 kg om du inte får dispens, då är det 20 kw/100 kg som gäller. I mitt fall med min vikt innebär det 276 hästar (13,5x15, räknar tjänstevikten då motorn väger mer som du var inne på), alltså är Lm7 rätt optimal om du inte går för en 4.8-liters. Angående vikten så påstår amerikanarna att det inte gör så stor skillnad. Det du kan göra är ju att du har besiktigar med lm7 och sedan kastar i en ls1 med aluminiumblock, då sparar du ju en hel del vikt. Batteriet kan du ju även flytta till reservhjulsbaljan.

Sedan måste du byta växellåda och bromssystem för att få den laglig (du kan också välja att byta styrsystem men mycket krångligare). Lättast efter efterforskning är att leta efter en 01e, 01x, 0a2 växellåda från vaggruppen som passar rakt på torsionsröret. Du kommer behöva en hel del delar till bytet. Om du är intresserad har jag en kontakt i England som just nu ritar upp ett swapkit till dessa växellådor. Kommer att bli ett fullt kit så inga egna delar behövs.

Sedan måste hela bromssystemet bytas, alltså även bromscylindern (vet inte hur det är med bromsservon). Bromsok från passande porsche något annat gött. Själv funderar jag på Volvo v70r-bromsar då 240-bromsoken passar bolt-on på 944:an och det finns adaptrar att köpa. ÄR DOCK INTE 100% PÅ ATT DET FUNGERAR. Hade dock varit smidigt. Bromscylindern hittar du från bmw som passar bolt-on, antingen e30 eller 7-serie beroende på storlek på bromsok. bakbromsok är väl boxster s lättast.

Hoppas du blir lite klokare :)
Det där med att man måste byta växellåda och bromssystem, Vet du om det räcker med tex låda och bromsar från en senare bil tex en 968/944S2/951 för en vanlig 944a eller måste man byta till något mer annorlunda som från tex en Volvo? VW 01e lådan är väl i grunden en 968 låda.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#47 Post by Gunnarsson »

01e och 968 är typ samma men fästanordningen är olika (tror jag). Men har du bytt till en växellåda från en passat 1.9tdi så har du ju gjort "rätt", att bytet sedan är enkelt jämfört med en volvolåda är ju positivt.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#48 Post by Lilja »

Sedan måste hela bromssystemet bytas, alltså även bromscylindern (vet inte hur det är med bromsservon). Bromsok från passande porsche något annat gött. Själv funderar jag på Volvo v70r-bromsar då 240-bromsoken passar bolt-on på 944:an och det finns adaptrar att köpa. ÄR DOCK INTE 100% PÅ ATT DET FUNGERAR. Hade dock varit smidigt. Bromscylindern hittar du från bmw som passar bolt-on, antingen e30 eller 7-serie beroende på storlek på bromsok. bakbromsok är väl boxster s lättast.
Det är väl just detta som är det stora problemet. Jag vill inte ha större bromsar, eller iallafall inte större ok. Max kan jag gå upp till Turbo bromsar dvs utan M030, då kan jag få på t.ex. 16 tums telefonfälgar. Men ska jag ha större offroad däck så kan jag inte ha stora fälgar.

Jag tror att jag kommer göra så att jag bygger bilen med det stuket och utrustningen som jag vill ha den fast med originalmotorn, dock uppfräshad och renoverad naturligtvis. Så kan jag i framtiden byta motor till en LS eller liknande. Mest för att göra det lite billigare och enklare nu men med rum för förbättring senare.

Men vi får se, det första jag måste göra är att strippa karossen och preppa den samt måla den. Har bestämt mig för färgkombon nu iallafall. Kommer inte köra varken US eller Tyskt utan jag tänkte mig det klassiska svenska 3 tons camoflaget med tre kronor på dörren och huven istället.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#49 Post by Gunnarsson »

Det kan ju bli lite klurigt då.. Volvo 240-bromsar fungerar, och på 16-tumsfälgar (kanske till och med 15) men vet inte om de räcker för bromsprovet. Med schysta belägg kanske det räcker? Har läst någonstans hur mycket retardation som krävs men det är ju väldigt svårt att översätta den informationen.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#50 Post by Cédric »

Så länge bromsbalansen blir vettig och däcken inte är vansinnigt dåliga borde den klara bromsa hårt.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#51 Post by Gunnarsson »

Cédric wrote: 2022-12-07 22:38:07 Så länge bromsbalansen blir vettig och däcken inte är vansinnigt dåliga borde den klara bromsa hårt.
Hm, då är det ju bakbromsarna man måste lösa, boxster s-ok med reduceringsventil är nog lättast isåfall, och BMW e30 bromscylinder.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users