Page 29 of 30

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-04-15 19:58:44
by Richardj0
Snyggt jobbat! Gött att den går igen 😁👍

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-04-27 10:31:33
by Ingemansson
Då vart första besiktningsförsöket gjort! Jag är nöjd, bilen går uppenbarligen fett så det får jag försöka att få rätt på. Ska koppla in min lambdamätare och sen leta upp någon som har co-testare.
Men jag ska nog kunna köra KM om två veckor oavsett.
IMG_1622.jpeg
IMG_1624.png

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-10 17:49:05
by Gunnarsson
Ingemansson wrote: 2023-11-29 08:23:41
Jarlingar wrote: 2023-11-29 08:21:27 Vad spacklade du med?
Plastspackel från Biltema som skall vara relativt flexibelt.


7AA37758-A076-4D92-BF68-A0F51C5E16C2.jpeg


A33505CE-5951-4EFC-9FBD-1CA2BA898B3B.jpeg

Har nu testat att flocka handskfacket med ok resultat. Jag preppade ytan bra tyckte jag men tydligen så var det inte en helt ren yta eftersom att det gick att pilla bort lite i ett hörn. Ska testa att dutta i lite på nytt.
Använde produkter och en batteridriven maskin från www.flockingltd.co.uk

Är du nöjd med plastspacklet? Behöver själv göra samma procedur.

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-10 17:54:15
by Ingemansson
Det gjorde jobbet åtminstone 😊 har inget att klaga på.

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-10 19:02:11
by Cédric
Får vi en rejsrapport? :)

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-10 19:26:58
by Ingemansson
Det kommer! Har lite race-baksmälla bara :P

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-11 20:11:31
by Ingemansson
Racerapport KM1 Knutstorp:

Så kom tävlingsdagen till slut! Alla förberedelser och seanser gjordes och jag "Roadsportade" de knappa två milen till banan.
Besiktningen var jag orolig för men det gick bra. Träningen flöt (regn på morgonen) bokstavligen på i försiktigt tempo och bilen klagade inte över något. Jag har inte fått rätsida på luften i kylsystemet så det gällde att hålla bilen i rörelse för att undvika hög motortemperatur.
Tidsträning 1, fortfarande blött och bilen inklusive förare trivdes uppenbarligen eftersom att jag bara var 3-4 tiondelar från topp tio i Roadsport C.
Tidstränining 2, fläckvis blött. INTE min grej. Ett par snurrningar varav en i kvaltempo och precis efter ngk-krönet. Tur att jag packade extra kalsonger.
Heat 1, Torrt! iväg med bra reaktion i starten och jag hade en kul fajt med Martin i hans #6 Miata. Ett par andra Miator höll jag bakom mig och det var vad jag hade vågat att hoppas på.
Heat 2, fortsatt torrt och ännu en bra start tycker jag. Vid det här laget så hade bilen börjat att gå aningens sämre (tyckte jag åtminstone) och spiksensorn blinkade till några gånger. (Tändningen behöver nog justeras på nytt, min professor och jag ska undersöka närmare snart.)
Denna gången hade jag en rolig fajt med med både Martin i #6 och Gunnar i #803, återigen så lämnades ett par bilar bakom mig.

Både jag och bilen får räknas som hela och vi klarade resan över åsen även på hemvägen. Livet och en frånvarande kappsäck med pengar gör att ingen mer tävling är planerad i år men jag hade fruktansvärt gärna kört hela serien. Sammanfattat så hade jag en helt fantastisk dag med härliga människor.
Tack till tävlingsledningen i MSCC men framförallt till alla funktionärer som ställde upp på en regnig klämdag. Jag ska också göra min plikt under året.
Dagens bästa tid blev en putsning av mitt pb med ca fyra tiondelar: 1.15.466
IMG_1849.jpeg
IMG_1831.jpeg

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-12 07:58:36
by Richardj0
Så jäkla kul ! Bra jobbat! gött att allt höll ihop! 😃

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-12 08:09:45
by Ingemansson
Richardj0 wrote: 2024-05-12 07:58:36 Så jäkla kul ! Bra jobbat! gött att allt höll ihop! 😃
Tack Richard 😊 ja nu är det endast ombesiktning kvar och sen är målet som sattes vid inköp i somras med en gatgodkänd racebil uppnåt.

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-12 15:08:39
by bockastyre
Inspirerande!

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-12 21:29:56
by gtBen
Kul att höra att det gick bra i debuten och att du prickade av målsättningen. Det är mycket att tänka på och få till, nästa tävling blir mer fokus på ens egna grejor och prestation.

Hoppas det blir nån mer tävling i år, för nu har du ju bilen däcken förarutrustningen licensen vagnboken mm mm ... :#cheers:

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-13 06:45:37
by Ingemansson
gtBen wrote: 2024-05-12 21:29:56 Kul att höra att det gick bra i debuten och att du prickade av målsättningen. Det är mycket att tänka på och få till, nästa tävling blir mer fokus på ens egna grejor och prestation.

Hoppas det blir nån mer tävling i år, för nu har du ju bilen däcken förarutrustningen licensen vagnboken mm mm ... :#cheers:
Tack! Ja jag hade helt fantastiskt roligt. :D
Förresten, du kör 225or på din har jag för mig? Är det problem med att få plats med den bredden?

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-13 07:31:55
by Cédric
Ingemansson wrote: 2024-05-13 06:45:37
gtBen wrote: 2024-05-12 21:29:56 Kul att höra att det gick bra i debuten och att du prickade av målsättningen. Det är mycket att tänka på och få till, nästa tävling blir mer fokus på ens egna grejor och prestation.

Hoppas det blir nån mer tävling i år, för nu har du ju bilen däcken förarutrustningen licensen vagnboken mm mm ... :#cheers:
Tack! Ja jag hade helt fantastiskt roligt. :D
Förresten, du kör 225or på din har jag för mig? Är det problem med att få plats med den bredden?
Kul att du fick rejsa med bilen tillslut och att det gick vägen, kommer bli kanon det här när du dessutom får ytterligare varv bakom ratten! Hoppas inget är knas med motorn, kolla noga innan något går sönder:)

225 är enkelt att få in, men 8x15 hjul med rätt ET får man ta och göra egna i princip, eller köra 16x8, men det börjar bli lite stort och tungt för en halvtrött sugis. Är tanken att åka fortare eller få däcken att hålla längre?

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-13 07:50:26
by Ingemansson
Jag tror att det är tändningen som behöver ställas på nytt, den betedde sig som i höstas innan vi justerade den till det bättre.
Den tar inte olja, blandar inte vätskor och temperaturer och tryck är som de ska när jag kör. Men det ska som sagt undersökas närmare innan nästa körning.

Åka fortare 8) samt att ha ett set däck ytterligare.
Jag kom nämligen över en begagnad uppsättning Kumho i 225/50-15 riktigt billigt och tänkte ha dessa på mitt ena set 7x15 som torrdäck. Blir lite biffigt för den fälgbredden men tycker att det borde funka.
Toyo 205orna var fantastiska i blött så de får vara regndäck i så fall.
Alla åtta hjul som jag har är Cookisar i 7x15.

Re: 924 -83 Roadsport

Posted: 2024-05-13 09:31:43
by Cédric
Ingemansson wrote: 2024-05-13 07:50:26 Jag tror att det är tändningen som behöver ställas på nytt, den betedde sig som i höstas innan vi justerade den till det bättre.
Den tar inte olja, blandar inte vätskor och temperaturer och tryck är som de ska när jag kör. Men det ska som sagt undersökas närmare innan nästa körning.

Åka fortare 8) samt att ha ett set däck ytterligare.
Jag kom nämligen över en begagnad uppsättning Kumho i 225/50-15 riktigt billigt och tänkte ha dessa på mitt ena set 7x15 som torrdäck. Blir lite biffigt för den fälgbredden men tycker att det borde funka.
Toyo 205orna var fantastiska i blött så de får vara regndäck i så fall.
Alla åtta hjul som jag har är Cookisar i 7x15.
Du har väl inte brytare? Tändingen borde ju inte ha glidit, men några grader märks ganska tydligt tyckte jag iaf när jag körde sugis för många år sen.

Kumho är relativt smala, det är inte säkert att 225orna är så mycket bredare än toyo (som är väldigt breda). Mina pilot sport cup var 15-20mm smalare än toyo 888 205 r15 i slitbanan, men dock snabbare. Så det kanske går på 7". Nackdelen med 225/50 är att du får större rulldiamter, så du kommer tappa lite acc pga utväxlingen jämfört med 205/50. Om du vill åka fort skulle det kanske vara en ide att testa nya Nankang CRS, dom borde kunna kapa 0,5-1s jämfört med Toyodäcken, inte superbilliga men en av få nya däck i 15", men billigare än tex Yoko A052, Trofeo R finns ju också i liten dimension som är klart snabbare än däcken du har.