924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#241 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-07-29 17:07:26 Tänkte på etiketten ovan, den har ju bara ett ventilspel. Std är det väl 0.15 insug och 0.45 avgas eller nåt sådant.
Det ligger ju rätt snarlikt 0.4 förutom den ventilen som inte stänger alls. Börjar kanske att justera till den.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#242 Post by Cédric »

Ingemansson wrote: 2023-07-29 17:37:11
Cédric wrote: 2023-07-29 17:07:26 Tänkte på etiketten ovan, den har ju bara ett ventilspel. Std är det väl 0.15 insug och 0.45 avgas eller nåt sådant.
Det ligger ju rätt snarlikt 0.4 förutom den ventilen som inte stänger alls. Börjar kanske att justera till den.
men
Det ser ju ut som den justerats dit tidigare, förutom en ventill. Men det betyder ju inte att det är det spelet man ska köra på. Blir ganska stor skillnad i duration om du kör 0,15 eller 0,45, så jag skulle verkligen rekommendera att du ringer å dubbelkollar. Vore tråkigt att ha en fräsig kam och sen inte utnyttja den som tänkt. När den väl går sen kan det ju vara bra att försöka mäta in timingen också på kamen så att den är ställd som det är tänkt enligt spec.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#243 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-07-29 19:46:35
Ingemansson wrote: 2023-07-29 17:37:11

Det ligger ju rätt snarlikt 0.4 förutom den ventilen som inte stänger alls. Börjar kanske att justera till den.
men
Det ser ju ut som den justerats dit tidigare, förutom en ventill. Men det betyder ju inte att det är det spelet man ska köra på. Blir ganska stor skillnad i duration om du kör 0,15 eller 0,45, så jag skulle verkligen rekommendera att du ringer å dubbelkollar. Vore tråkigt att ha en fräsig kam och sen inte utnyttja den som tänkt. När den väl går sen kan det ju vara bra att försöka mäta in timingen också på kamen så att den är ställd som det är tänkt enligt spec.
Klokt 👍🏻 ska försöka att få fatt i dem i veckan.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#244 Post by Ingemansson »

0.4 verkade att vara rätt ventilspel, ska testa att justera ner det en smula vid tillfälle.
Har även gjort leakdown test, rätt bra resultat med ca 15% förlust på samtliga cylindrar.

Bytte tändstift och tog wur:en från systerbilen och provade att starta.

https://youtube.com/shorts/_-lgelbAHMU?feature=share

Ingen tomgång och läser man av stiften så har den inte fått tillräckligt av varken bränsle eller luft.
Skall kolla tändningen och kolla bränsletryck så snart som möjligt.
Med tanke på hur bilens wur såg ut med rostfärg osv så kan det säkert vara samma i hela bränslesystemet.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#245 Post by Cédric »

Kul! Den skulle må bra av att mäta styr och kontrolltryck gissar jag

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#246 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-08-11 19:19:26 Kul! Den skulle må bra av att mäta styr och kontrolltryck gissar jag
Tack! Men får kanske börja ännu mer grundligt:
85D6926A-3CE7-4D8B-94EB-06E24707CEEA.jpeg
Ingen soppa på 1:an och ingen gnista på 4:an, bara att fortsätta att jobba mig igenom bränsle och tändsystem. 😊
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#247 Post by Cédric »

Ajdå, kanske börja med att ta ut injektorerna och gör en klassisk mängmätning i 4 burkar.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#248 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-08-12 12:18:54 Ajdå, kanske börja med att ta ut injektorerna och gör en klassisk mängmätning i 4 burkar.
Bra idé 👍🏻 gör nog det innan jag river.
Är det bara till att kirra på starten eller tvångsköra bränslepumpen?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#249 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2023-08-12 12:21:56
Cédric wrote: 2023-08-12 12:18:54 Ajdå, kanske börja med att ta ut injektorerna och gör en klassisk mängmätning i 4 burkar.
Bra idé 👍🏻 gör nog det innan jag river.
Är det bara till att kirra på starten eller tvångsköra bränslepumpen?
tvångskör bränslepumpen, lyft mätarvågen till max.
Kontrollera mängder och sprutbild. Gör det gärna vid olika lyft av mätarvågen också.
Får du olika resultat så testa att flytta runt spridarna om resultatet följer efter.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#250 Post by Cédric »

Jag använde en brevvåg, tidtagarur och sånna här flaskor.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#251 Post by Ingemansson »

:P
safe wrote: 2023-08-12 12:28:44
Ingemansson wrote: 2023-08-12 12:21:56

Bra idé 👍🏻 gör nog det innan jag river.
Är det bara till att kirra på starten eller tvångsköra bränslepumpen?
tvångskör bränslepumpen, lyft mätarvågen till max.
Kontrollera mängder och sprutbild. Gör det gärna vid olika lyft av mätarvågen också.
Får du olika resultat så testa att flytta runt spridarna om resultatet följer efter.
Tack! Var sitter mätarvågen och vad gör den? 🙈🤪
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#252 Post by Ingemansson »

Först och främst kan jag nog ta reda på om det överhuvudtaget kommer någon soppa ur alla spridare.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3328
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#253 Post by johan944 »

Bränslevågen sitter under den runda ribbade Gummimuffen ovanför bränslerören på höger sida

Image
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#254 Post by Ingemansson »

johan944 wrote: 2023-08-12 13:44:27 Bränslevågen sitter under den runda ribbade Gummimuffen ovanför bränslerören på höger sida

Image
Aha! Tack Johan 👍🏻
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#255 Post by Ingemansson »

Gjorde en grov test av spridarna igår, hade ont om tid.
Spridaren till cylinder 1 ger inte alls samma mängd som övriga. Självklart så ska jag se vad som händer när jag byter plats med en annan spridare men troligtvis så är inte någon av dem speciellt bra.
Vad är bäst att rengöra dem med? Bensin och tryckluft? Brake cleaner är för skarpt eller?


8E125739-3406-43A2-98F1-A63D8E631831.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]