924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#226 Post by Cédric »

Kul! Är det den som goran körde nån vända?

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#227 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-07-17 20:30:21 Kul! Är det den som goran körde nån vända?
Väldigt kul är det! :D
Precis, Goran hade den 2006-2010 tror jag.
Både han och jag pysslar med Alfa 156or och fick kontakt på det sättet.
Efter en tids funderande så bestämde jag mig för att söka upp den och kolla status på den samt om ägaren kunde tänka sig att sälja den och det kunde han.

Har självklart läst/pluggat Gorans tråd x antal gånger och förhoppningsvis så kommer det att göra nytta i uppstartsförsöket.
Toppen har runt 2019/2020 blivit renoverad hos Herr Cox och fått en ny kam från Enem.
Efter att ha satt ihop motorn igen så fick ägaren innan mig inte igång den och sen så har den stått 2-3 år efter det.

Min plan i höst/vinter är att kalla in min professor och försöka att få den ordentligt testad. Komp, leakdown, soppa osv.
Får vi inte rätt på det så har jag en någorlunda kry motor i den röda som kan donera.
Oavsett så blir det mindre jobb och billigare än att bygga vidare på min första från grunden.
Last edited by Ingemansson on 2023-07-17 20:47:58, edited 1 time in total.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#228 Post by Ingemansson »

Dubbel
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#229 Post by Goran »

Jättekul att se bilen, som fått sig en ”skönhetsuppdatering” och träffa ditt gäng i ditt garage. Sköna grabbar.
Ang bilen så vill man ju kunna köra den utan att behöva kolla på spiksensorn.
Kollar du alla systemen, ett i taget, så reder du ut det.
Lycka till :#cheers:
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#230 Post by Ingemansson »

Goran wrote: 2023-07-25 21:02:18 Jättekul att se bilen, som fått sig en ”skönhetsuppdatering” och träffa ditt gäng i ditt garage. Sköna grabbar.
Ang bilen så vill man ju kunna köra den utan att behöva kolla på spiksensorn.
Kollar du alla systemen, ett i taget, så reder du ut det.
Lycka till :#cheers:
Goran
:#cheers: :D
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#231 Post by Ingemansson »

Ett kompressionstest gjordes i veckan, dock med ett batteri som inte var särskilt piggt och sackade på slutet. Hur mycket påverkar det enligt er andra?
Ungefärligt resultat:
14 bar
14 bar
9 bar
6 bar
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#232 Post by Goran »

Jag hade velat få ut en 5-6 "ordentliga" varv per cylinder, i samma tempo, för att känna mig säker/trygg på mätresultatet. Trycket stiger ju per varv till det planar ut på toppen.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#233 Post by safe »

6 bar låter bedrövligt. Men gör ett leakdown test istället.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#234 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-07-27 20:15:46 6 bar låter bedrövligt. Men gör ett leakdown test istället.
Ja, leakdown skall göras, ska bara bestämma mig för om jag ska försöka att låna ett instrument eller köpa ett eget.
Som Goran säger så vill jag ändå göra komptestet ordentligt så att jag kan utesluta batteriets påverkan.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#235 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-07-27 20:15:46 6 bar låter bedrövligt. Men gör ett leakdown test istället.
Kollade ventilspelen:
72BC209A-C66D-4809-8B65-1F60CCE1CEB4.jpeg

Så där har vi nog hittat boven på 6-barscylindern.
Vad säger forumets orakel annars? Minska spel på insug och öka på avgas?
Det är en ny kam från Enem som sitter på, se spec nedan:

13D6782D-172D-45B4-81A1-8AFC8EC1BA07.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#236 Post by safe »

Sätt spelet till specen för motorn. Framgår ju inte att kammen ska ställas med något annat spel.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#237 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-07-29 16:11:05 Sätt spelet till specen för motorn. Framgår ju inte att kammen ska ställas med något annat spel.
Tack Magnus, testar det.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#238 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-07-29 16:11:05 Sätt spelet till specen för motorn. Framgår ju inte att kammen ska ställas med något annat spel.
Enligt etiketten verkar det vara ventilspel 0.4, det låter väldigt mycket för insug. Kanske kan vara värt att ringa dom och kolla kanske. Eller gäller det bara när man mäter in kamtajmingen? Lite svårtolkat.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#239 Post by safe »

Det är 0.4 för insug eller avgas, kommer inte ihåg. Lite mindre för de andra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#240 Post by Cédric »

Tänkte på etiketten ovan, den har ju bara ett ventilspel. Std är det väl 0.15 insug och 0.45 avgas eller nåt sådant.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]