924 -83 Roadsport
- Cédric
- Addict
- Posts: 4624
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Kikar man på hur miatorna är byggda och vad som finns att göra enligt reglementet så är det ju mycket kvar att pilla på om du skulle vilja plöja ner pengar och få bilen att gå snabbare, det blir ju ganska mycket pengar/jobb för dom sista sekunderna, jämfört med att köra med något som är hyffsat bra och lägga pengarna på körning istället
Lätta 15x8 fälgar
Lätta bilen så nära gränsen det går, utmanande med stdmotor att komma lågt nog, baklucka i plast, bromsok i aluminum, alukylare osv osv
En bra uppsättning dämpare och fjädrar gjorda för racing
Vet inte om bumpsteer/roll center korrigering är tilllåtet, men det vore bra när man kör låg bil
Diffbroms
Kulleder i framvagnen
Så stor slät undertray fram man kan få dit enligt reglementet, 944 vinge helst i glasfiber (och eller nån spoiler som inte adderar straffvikt).
snabbaste rdäcken man kan få tag på
Balanserad, renoverad motor som går perfekt (eller kanske EFI och gå under "optimerad" motor, står ju att man får byta styrsystem, skulle frigöra några hästar pga trykfallet över vågen:) )
osv osv
Kikar man runt i depån är ju dom flesta snabbaste C bilar ganska välutvecklade genom åren, och körningen likaså
Lätta 15x8 fälgar
Lätta bilen så nära gränsen det går, utmanande med stdmotor att komma lågt nog, baklucka i plast, bromsok i aluminum, alukylare osv osv
En bra uppsättning dämpare och fjädrar gjorda för racing
Vet inte om bumpsteer/roll center korrigering är tilllåtet, men det vore bra när man kör låg bil
Diffbroms
Kulleder i framvagnen
Så stor slät undertray fram man kan få dit enligt reglementet, 944 vinge helst i glasfiber (och eller nån spoiler som inte adderar straffvikt).
snabbaste rdäcken man kan få tag på
Balanserad, renoverad motor som går perfekt (eller kanske EFI och gå under "optimerad" motor, står ju att man får byta styrsystem, skulle frigöra några hästar pga trykfallet över vågen:) )
osv osv
Kikar man runt i depån är ju dom flesta snabbaste C bilar ganska välutvecklade genom åren, och körningen likaså
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
PCS och PCSR är lite olika saker, här en länk om pcsr's trackday-körningar - http://pcsracing.se/PorscheClubs/pc_pcs ... FD0051DB79Ingemansson wrote: ↑2023-10-24 14:49:24Bra ide, har faktiskt övervägt att gå med i PCS pga bankörningarna. Ska in och läsa på hemsidan men är det vettiga priser på medlemskap och bankörningar?
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Bra tips, alla rutor utom vindrutan är i polykarbonat och 944 vinge sitter på. Bilen har en torrvikt på 950-1000 kg, ska väga exakt vid tillfälle.Cédric wrote: ↑2023-10-24 15:45:02 Kikar man på hur miatorna är byggda och vad som finns att göra enligt reglementet så är det ju mycket kvar att pilla på om du skulle vilja plöja ner pengar och få bilen att gå snabbare, det blir ju ganska mycket pengar/jobb för dom sista sekunderna, jämfört med att köra med något som är hyffsat bra och lägga pengarna på körning istället
Lätta 15x8 fälgar
Lätta bilen så nära gränsen det går, utmanande med stdmotor att komma lågt nog, baklucka i plast, bromsok i aluminum, alukylare osv osv
En bra uppsättning dämpare och fjädrar gjorda för racing
Vet inte om bumpsteer/roll center korrigering är tilllåtet, men det vore bra när man kör låg bil
Diffbroms
Kulleder i framvagnen
Så stor slät undertray fram man kan få dit enligt reglementet, 944 vinge helst i glasfiber (och eller nån spoiler som inte adderar straffvikt).
snabbaste rdäcken man kan få tag på
Balanserad, renoverad motor som går perfekt (eller kanske EFI och gå under "optimerad" motor, står ju att man får byta styrsystem, skulle frigöra några hästar pga trykfallet över vågen:) )
osv osv
Kikar man runt i depån är ju dom flesta snabbaste C bilar ganska välutvecklade genom åren, och körningen likaså
Lättare fälgar och eventuellt utöka från 205 till 225 mm däck kan absolut bli aktuellt.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Tack! Ska kolla därgtBen wrote: ↑2023-10-24 18:14:12PCS och PCSR är lite olika saker, här en länk om pcsr's trackday-körningar - http://pcsracing.se/PorscheClubs/pc_pcs ... FD0051DB79Ingemansson wrote: ↑2023-10-24 14:49:24Bra ide, har faktiskt övervägt att gå med i PCS pga bankörningarna. Ska in och läsa på hemsidan men är det vettiga priser på medlemskap och bankörningar?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Jättekul att läsa om din bil och jag följer dig i din resa!
Jag är gravt racingskadad så jag har väl lite annat perspektiv att dela.
Om vi nu pratar om en individ som inte ens har tävlingslicens så blir mitt råd att få ihop en körbar bil och kör så mycket du kan. Klass och konfigurering av bil har första säsongen ingen betydelse i detta sammanhang, det kommer vara tillräckligt att hålla reda på som det är. Med erfarenhet från första säsongen kan du avgöra vilken riktning du vill ta bilen och vad som ska prioriteras. Tycker du gör helt rätt i att sikta på MSCC Klubbmästerskap Roadsport B om det är det som är närmast att komma till start. Det är inte ens en handfull tävlande i serien och stor chans att du hamnar på pallen i vissa deltävlingar.
Med andra ord, ATT köra är viktigare än att stå och spekulera i garaget . Jag hoppas ju givetvis att du kommer till start i MSCC KM 2024 så jag får se er
Mvh
Klubbmästare i Roadsport B 2022 med 300kg övervikt
Jag är gravt racingskadad så jag har väl lite annat perspektiv att dela.
Om vi nu pratar om en individ som inte ens har tävlingslicens så blir mitt råd att få ihop en körbar bil och kör så mycket du kan. Klass och konfigurering av bil har första säsongen ingen betydelse i detta sammanhang, det kommer vara tillräckligt att hålla reda på som det är. Med erfarenhet från första säsongen kan du avgöra vilken riktning du vill ta bilen och vad som ska prioriteras. Tycker du gör helt rätt i att sikta på MSCC Klubbmästerskap Roadsport B om det är det som är närmast att komma till start. Det är inte ens en handfull tävlande i serien och stor chans att du hamnar på pallen i vissa deltävlingar.
Med andra ord, ATT köra är viktigare än att stå och spekulera i garaget . Jag hoppas ju givetvis att du kommer till start i MSCC KM 2024 så jag får se er
Mvh
Klubbmästare i Roadsport B 2022 med 300kg övervikt
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- safe
- Addict
- Posts: 1431
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Det finns INGET som är viktigare än att spekulera i garaget!
Skämt å sido att få ihop bilen med tillförlitlighet och börja köra, så mycket som möjligt måste vara prio ett.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Tack för orden EddieEddie Varvstopp wrote: ↑2023-10-25 12:53:51 Jättekul att läsa om din bil och jag följer dig i din resa!
Jag är gravt racingskadad så jag har väl lite annat perspektiv att dela.
Om vi nu pratar om en individ som inte ens har tävlingslicens så blir mitt råd att få ihop en körbar bil och kör så mycket du kan. Klass och konfigurering av bil har första säsongen ingen betydelse i detta sammanhang, det kommer vara tillräckligt att hålla reda på som det är. Med erfarenhet från första säsongen kan du avgöra vilken riktning du vill ta bilen och vad som ska prioriteras. Tycker du gör helt rätt i att sikta på MSCC Klubbmästerskap Roadsport B om det är det som är närmast att komma till start. Det är inte ens en handfull tävlande i serien och stor chans att du hamnar på pallen i vissa deltävlingar.
Med andra ord, ATT köra är viktigare än att stå och spekulera i garaget . Jag hoppas ju givetvis att du kommer till start i MSCC KM 2024 så jag får se er
Mvh
Klubbmästare i Roadsport B 2022 med 300kg övervikt
Ja det känns som att det är den mest lämpliga satsningen inför nästa år, får jag bara en budget till att köra så. Men en sak i taget, köpte en godkänd hjälm igår så det går på rätt håll.
Tog faktiskt licens som 17-åring för tjugo år sedan, därefter så blev det trackdays, Volvocupen och långlopp mellan 2008 och 2012 innan det blev familjeliv. Någon gång mellan 2012 och nu så har jag inte plockat ut min licens i tid så den har "brunnit inne"
Synd på pengarna men o andra sidan så får jag köra med racingskolan en gång till, woho!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Haha, amen dåså, då vet du vad som gäller . Synd att licensen brunnit inne, fast det blir ju en bra uppvärmning att ta den på våren. Det kommer gå kalasbra för dig och jag håller tummarna att du kommer till startIngemansson wrote: ↑2023-10-25 13:48:35Tack för orden Eddie
Ja det känns som att det är den mest lämpliga satsningen inför nästa år, får jag bara en budget till att köra så. Men en sak i taget, köpte en godkänd hjälm igår så det går på rätt håll.
Tog faktiskt licens som 17-åring för tjugo år sedan, därefter så blev det trackdays, Volvocupen och långlopp mellan 2008 och 2012 innan det blev familjeliv. Någon gång mellan 2012 och nu så har jag inte plockat ut min licens i tid så den har "brunnit inne"
Synd på pengarna men o andra sidan så får jag köra med racingskolan en gång till, woho!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Pallbockasäsongen e igång! Skall som sagt fixa med el, belysning och annat inför besiktning. Jag hade gärna renoverat bränslefördelaren också men får se vad som hinns med.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Börjat med att snygga till instrumentbräda och lite av elen.
Mittkonsolen kommer att monteras tillbaka för att göra det lite mysigare och öka ”9*4-känslan”
Mittkonsolen kommer att monteras tillbaka för att göra det lite mysigare och öka ”9*4-känslan”
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Nice ! Jag ska flocka min bräda tänkte jag
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Gött! Blir det här också, ska bara ha fatt i någon som gör det i vår ände av landet.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Det ska vara rätt lätt att göra själv och ett kit kostar typ 400 spänn kolla youtube dount media t.exIngemansson wrote: ↑2023-10-29 20:54:55Gött! Blir det här också, ska bara ha fatt i någon som gör det i vår ände av landet.
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Mmm har övervägt det också. Det kostar inte en förmögenhet att lämna iväg den heller men tyvärr så verkar det inte vara så många som har tjänsten. Får fortsätta att fundera.Richardj0 wrote: ↑2023-10-29 21:34:44Det ska vara rätt lätt att göra själv och ett kit kostar typ 400 spänn kolla youtube dount media t.exIngemansson wrote: ↑2023-10-29 20:54:55
Gött! Blir det här också, ska bara ha fatt i någon som gör det i vår ände av landet.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 344
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -83 Roadsport
Lite mer fix med brädan och mittkonsolen växer fram.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
Who is online
Users browsing this forum: No registered users