safe wrote: ↑2024-03-29 10:23:10
Jag skulle försöka rengöra kolven och "hålet", se om det räcker för att få igång den.
Tanken har slagit mig. Får se hur det ser ut när jag delar på den, måste ha fatt i en ny o-ring också.
Håller med, öppna upp och dela kan du göra sedan om du verkligen behöver ...det var väl inte så länge sedan den gick ordentligt ändå
Försök få ur kolven först, kanske med hjälp av penetrerande olja (mix av olja och aceton) och blås ut den bakvägen. Polera den sen med wd40 och microfibertrasa, absolut inget grövre än torkpapper i alla fall.
På min första kjetronic-bil var det som ett under skedde när jag hällde i en skvätt RedLine SL-1 "injector-cleaner-tillsats", det var verkligen rätt smörja för finmekaniken i bränslefördelaren. Köp en sån flaska på Mekonomen (inget annat märke) ...lycka till
Tack! Ja, det kan bli att jag stannar vid att öppna upp och bara försöker få kolven att gå lätt för att sen montera tillbaka igen. De uppenbara packningarna och o-ringarna byter jag såklart men stannar kanske där. Har ett kit på väg hem i alla fall.
IMG_1210.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Har delat på huvudet nu ändå, testade innan dess med tryckluft från andra hållet utan framgång. Jo, efter delningen så lyckades jag (genom tryckluft) att få nålen att röra sig ca en millimeter. Har injicerat pyttelite wd40 i loppet nu och ska testa igen imorgon.
IMG_1245.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Cédric wrote: ↑2024-03-30 13:05:03
Om systemtrycket är lågt kan det vara en bra idé att byta oringarna i tryckregulatorn, den lilla som sitter i bränslehuvudet.
Menar du dessa Cédric?
IMG_1246.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nä, det är en liten reglerventil iskruvad i sidan av bränslehuvudet, sitter oring, shims, fjäder å så på den. Får leta upp en bild, men den borde inte vara svår att hitta
Cédric wrote: ↑2024-03-30 13:59:19
Nä, det är en liten reglerventil iskruvad i sidan av bränslehuvudet, sitter oring, shims, fjäder å så på den. Får leta upp en bild, men den borde inte vara svår att hitta
Så här ser det ut på 911:ans kjet – inringat.
Skruvad plugg – tätningsring – shims – en fjäder – en nålventil.
Mer shims ger högre systemtryck, mindre shims ger lägre systemtryck.
Hon är igång! Tack till alla här för hjälp och tips.
Jag var nervös under hela ingreppet men så här i efterhand så är jag glad att jag försökte. Det var en utmaning men långt ifrån ett helvete.
IMG_1488.jpeg
IMG_1483.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Cédric wrote: ↑2024-04-15 17:41:52
Najs, bra jobbat! går den bra kall som varm?
Tackar och tack för tipsen som sagt
Blev bara precis varmkörd igår kväll, ska ta en mer ordentlig provtur snart.
Men kändes bättre än innan och spiksensorn gav knappt utslag.