Page 4 of 7

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-16 22:04:46
by Gunnarsson
Ja, riktigt surt alltså…

Måste ändå försöka förstå mig på vad som hände så var ute i garaget och plockade bort tändstiften för att se om cylindrarna rör sig och till min förvåning så verkar alla göra just det.

Frågan är om en lyftare kan gått torrt eller om jag misslyckats med kamremsbytet, men då borde den ju inte gått bra innan?

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-16 22:15:24
by safe
Kör du på startmotorn så hör du om du saknar komp i nån cylinder, den snurrar lite ojämt typ.
Läckagetest så kan du få reda på om det är kolvringar, insugs ventil eller avgas ventil.

Men om du vet att det är något kasst så är det väl bara att riva av toppen, av ren nyfikenhet om inte annat.

Men kolla så att alla remmar sitter där de ska och att inte kamremmen hoppat.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-17 09:35:14
by Gunnarsson
safe wrote: 2022-05-16 22:15:24 Kör du på startmotorn så hör du om du saknar komp i nån cylinder, den snurrar lite ojämt typ.
Köra startmotorn utan tändstift?

Blir nog som du skriver att riva toppen när motivationen finns. Just nu är jag sjukt otaggad på att lägga en minut till på motorn.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-17 09:46:42
by safe
Gunnarsson wrote: 2022-05-17 09:35:14
safe wrote: 2022-05-16 22:15:24 Kör du på startmotorn så hör du om du saknar komp i nån cylinder, den snurrar lite ojämt typ.
Köra startmotorn utan tändstift?

Blir nog som du skriver att riva toppen när motivationen finns. Just nu är jag sjukt otaggad på att lägga en minut till på motorn.
Nej, med stift så hör du på hur motorn snurrar om en cylinder saknar komp. Den går liksom inte jämntrögt utan snabbar på nån del av varvet eftersom den inte bygger komp (på en eller flera cylindrar).

Går snabbt att riva av en topp, underlättar säkert att ta ur resten av motorn.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-17 10:12:06
by Gunnarsson
safe wrote: 2022-05-17 09:46:42
Gunnarsson wrote: 2022-05-17 09:35:14

Köra startmotorn utan tändstift?

Blir nog som du skriver att riva toppen när motivationen finns. Just nu är jag sjukt otaggad på att lägga en minut till på motorn.
Nej, med stift så hör du på hur motorn snurrar om en cylinder saknar komp. Den går liksom inte jämntrögt utan snabbar på nån del av varvet eftersom den inte bygger komp (på en eller flera cylindrar).

Går snabbt att riva av en topp, underlättar säkert att ta ur resten av motorn.
Okey, ska testa mig fram! Tack för tips :)

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-17 11:34:09
by Jarlingar
Om jag ska killgissa lite så tror jag att något blev fel med kamremsbytet och att remmen kuggat.

Oavsett så är att lyfta toppen snabbt gjort och kommer ge svar..

Seså, ut och skruva nu! :)

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-17 13:32:58
by Gunnarsson
Jarlingar wrote: 2022-05-17 11:34:09 Om jag ska killgissa lite så tror jag att något blev fel med kamremsbytet och att remmen kuggat.

Oavsett så är att lyfta toppen snabbt gjort och kommer ge svar..

Seså, ut och skruva nu! :)
Jag bytte kamrem i vintras så du kan nog vara på rätt spår. Samtidigt var jag väldigt noggrann att allt skulle stå rätt och drog runt motorn många gånger men kan ju gått galet ändå.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-19 19:58:47
by Gunnarsson
Har varit ute och skruvat lite på bilen nu. Kamremmen sitter rätt så den har inte kuggat över, vilket var skönt för mitt skruvarsjälvförtroende, men felet kvarstår.

Ska fortsätta riva men kommer mer frågetecken. Kan lyftarna gå torrt och skära?


Egentligen skulle jag vilja testa att starta motorn en gång till för att verkligen höra hur det låter men vill inte riskera att förstöra mer..

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-19 20:47:58
by Jarlingar
Osannolikt att en lyftare skurit, möjligen en brusten ventilfjäder.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-20 06:02:38
by Gunnarsson
Okey, får fortsätta leta!

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-26 19:54:41
by Gunnarsson
Hmm, börjar fundera på om jag eventuellt har hittat felet.. När jag plockade av grenröret hittade jag denna vakuumslang. Ger högre varvtal ett högre vakuumtryck? isåfall är det ju möjligt att den sprack med dålig gång som följd.

Dock svarar det inte på frågan varför det var så sjukt svårt att dra runt motorn, trodde ju att den satt fast. Så kanske är något mer fel ändå.

Kamhuset är av och ventilerna man ser är fina, så härnäst kommer toppen.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-05-30 20:19:11
by Gunnarsson
Det mesta tyder på att det är en vakuumläcka :D Snackade med en kompis med djup motorkunskap och så som jag beskrev det är det med största sannolikhet en vakuumläcka, han uteslöt vevlagern direkt och inga ventiler är böjda!

Dock har jag ändå bestämt mig för att gå vidare med 1.8t-bytet. Nu när jag väl bestämt mig kan jag inte släppa denna dröm :#944burn:

Behöver ni motordelar så hör av er :lol:

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-06-02 13:53:34
by Gunnarsson
Okey, trodde jag hittat felet med vakuumläckan, men fanns visst ett till!

Visade sig att en av ventilerna gått sönder och tappat en bit som sedan hamnat mellan toppen och cylindern. Inte konstigt att jag tyckte det knackade en del :D

Hur kan det blivit såhär?

Cylinderloppen var jättefina iallafall, alltid något.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-06-02 14:36:56
by safe
Överhettning kanske. Brottsytan ser ju inte färsk ut direkt så den kan ju ha varit sprucken länge innan flisan lossnade.

Re: 944 -86 | Processbilen

Posted: 2022-06-06 14:13:37
by Gunnarsson
Ja, verkar troligt. Läste någonstans att det byggs upp sot under ventilen vilket gör att den inte håller tätt med överhettning som följd, verkar troligt i det här fallet.