944 -86 | Processbilen - 1.8t swap

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#31 Post by AndersH »

Gunnarsson wrote: 2022-02-19 20:46:42 Sedan har jag gett mig in i rostboet. Efter ofantligt många timmar på YouTube och vackert uppmuntrad av AndersH:s "Grisen i Säcken" satte jag vinkelslipen i bilen. Vad kan gå fel? Puuhh..

Dock tycker jag det är roligt att ge mig på detta äventyr, även om det till en början känns övermäktigt. Och i värsta fall får jag väl göra om det om några år om det skiter sig totalt 8)
Kör bara! Blir säkert bra. :D
Jag använde mycket mallar i papper innan jag kapade och bockade nya plåtbitar.
Kan också rekommendera en vinklad slipmaskin med fräs för att finjustera och komma åt på knöliga ställen. Verkade vara slut på Jula nu, men finns liknande på andra ställen.
Image

/Anders

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#32 Post by [Bobo] »

Jag har gjort det där jobbet fyra gånger. Två på vardera sida. Det är det traditionella stället för våra bilar att rosta.
Det svåra är att få till välvningen som både är konvex och konkav och som har en 90° i botten.
Pappersmallar är som sagt ett bra sätt att börja.

Viktigt är att inte missa hålen i botten på tröskeln. Det är i många fall att dom är igensatta som gjort att det börjat rosta från insidan.
Så innan du smetar på med underredesmassa, lokalisera hålen och se till att dom är öppna. Ca 2cm rektangulära hål som sitter in mot innertröskeln på undersidan.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#33 Post by Gunnarsson »

Tack för uppmuntran! Ska bli spännande att se om jag får ihop det. Förhoppningen är ändå att få ut bilen till april, får väl se hur det går :lol:

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#34 Post by [Bobo] »

Du kan se hur jag gick tillväga här:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... &start=225
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#35 Post by Gunnarsson »

Jäklar vad gött! Har missat din tråd, så gött att få inspiration och idéer från flera trådar. Grymma arbeten ni gör!

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#36 Post by Gunnarsson »

Kapandet fortsätter. Vet att det kanske inte är jättekul att se på bortkapad rost..

Det är väldigt svårt att veta när nog är nog. Blev mycket mer än jag hade befarat. Tror att jag egentligen kapat bort för mycket på vissa ställen och kanske för lite för andra. Dock känner mitt lekmannamässiga jag att jag kapat bort tillräckligt nu.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#37 Post by safe »

Kapa så rakt du kan, enklare att göra plåtarna som ska svetsas in. Hellre offra frisk plåt för att underlätta svetsjobbet. I många fall är det enklare att göra ersättning plåten först och kapa ur efter den.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#38 Post by Gunnarsson »

safe wrote: 2022-02-26 21:45:04 Kapa så rakt du kan, enklare att göra plåtarna som ska svetsas in. Hellre offra frisk plåt för att underlätta svetsjobbet. I många fall är det enklare att göra ersättning plåten först och kapa ur efter den.
Tack för tips! Har försökt kapa så rakt jag kan, är fasen inte lätt att hantera en vinkelslip.. :shock:

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#39 Post by Gunnarsson »

Hmm, verkar sitta dubbla plåtar i framkant bakom ”fotstödet” (den du vilar foten på). Behövs detta?

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#40 Post by Sebastu »

Heja, grymt jobb du lägger ner!
Bobos jobb på min bil som han länkade till ovanför är fortfarande going strong! Så det är värt att göra rätt, håller många år då! Jag är jätteimponerad av att du vågar och lär dig, hatten av!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#41 Post by [Bobo] »

Sebastu wrote: 2022-03-19 09:41:11 Heja, grymt jobb du lägger ner!
Bobos jobb på min bil som han länkade till ovanför är fortfarande going strong! Så det är värt att göra rätt, håller många år då! Jag är jätteimponerad av att du vågar och lär dig, hatten av!
Grymt skönt att höra! :#cheers:
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#42 Post by Gunnarsson »

Sebastu wrote: 2022-03-19 09:41:11 Heja, grymt jobb du lägger ner!
Bobos jobb på min bil som han länkade till ovanför är fortfarande going strong! Så det är värt att göra rätt, håller många år då! Jag är jätteimponerad av att du vågar och lär dig, hatten av!
Tack för uppmuntran, det värmer! :D

Jag hoppas jag gör rätt, det lär ju visa sig om inte annat om några år.. Har nu börjat förstå lite hur jag ska gå tillväga och framförallt med Safes tips om att offra bra plåt för raka kap gör det så sjuuukt mycket lättare!

Dock trodde jag hela tiden att det som tar tid är att svetsa, men det är ju att göra plåtbitar som tar tid! Jäklar vad det är tidskrävande alltså :shock:
IMG_5268.jpeg
Såhär långt har jag kommit hittills, Work in Progress. Det är banne mig inte vackert men jag hoppas det blir bra i slutändan!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#43 Post by Gunnarsson »

1. Rostlagningen klar ✓
2. Bilen ihopbyggd ✓
3. Montering av splitter och dimljus ✓
4. Motorras ✓

La på en rem för att få bilen klar så jag kunde besiktiga med det fina vädret. Arbetade rätt intensivt och blev klar i helgen. Tänkte besiktiga den idag så tog en kort provtur igår för att se att allt fungerade.

När jag kört 3 km så kom det ett krön där jag växlade ner från 5 till 4 samtidigt som jag heel-toade... Det smäller till i motorn och det börjar knacka rejält.

Stannar till och försöker starta motorn, går några sekunder med rejält mycket oljud. Bara att ge upp och ringa min fru som får komma med bogserlinan.

Väl hemma "hoppas" jag på något enkelt men konstaterar snabbt att jag inte kan dra runt motorn för hand, låser precis innan tdc. Helvete...


Jaha, så motorras av någon form. Förstår inte riktigt hur det gick till men gissar att jag med kall motor och lite höga varv (mellan 3-4000) lyckats att skära en cylinder eller vevlager eller något.


Ska felsöka lite mer men kommer ge upp den här motorn. Det blir helt enkelt byte till en 1.8t istället. Har gått i motorbytartankar ända sedan jag köpte bilen så någon gång ska det ju ske, så på ett sätt så är det ju en bra trigger. Bara tråkigt att det sker inför säsong.. Fick köra 5 minuter i år iallafall. :#944burn:

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#44 Post by safe »

Vad trist!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -86 | Processbilen

#45 Post by Eddie Varvstopp »

Nä fy vad trist :(
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users