924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#391 Post by safe »

Kommer inte ihåg om jag rört lagret, tror inte det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#392 Post by Jarlingar »

Pinna på bra den där :thumbsup: 8)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#393 Post by safe »

Körde mer slalom idag (söndag) med PCS. Måste säga att jag är rätt nöjd med däcken. Bilen gick överraskande bra i slalom. Tyvärr går det inte få i 1an utan att bilen står still eller rullar mycket sakta, så man är rökt att få till en bra tid med en tajt vändning, annars hade den kunnat bli konkurrenskraftig i klassik.
Vet inte om det går bra att få i 1an på en fräsch dogleglåda?

Tror jag kommit fram till varför tändspolen gick sönder, det blir VÄLDIGT varmt under huven när man kör sakta och står stilla. Måste hitta ett sätt att ventilera ut motorrummet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#394 Post by Cédric »

Tror du kan ge upp tanken på att använda ettan, den är bara till för start och rangering, dom får lägga en vettigare bana istället :). 15 tum fälgar hjälper ju lite med utväxlingen, annars kanskendu kan justera kamen lite för tidigare laddtryck när det är konbana på g.

Kan tänka mig att mycket av turbons värme stiger över motorn iatället med den lösningen, kanske också kan göra en värmesköld ovanför turbon för att försöka styra ner värmen istället, kanske för trångt. Öppning i framkant av ju huven är ju alltid fungerande

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#395 Post by safe »

På min 915 låda kan jag få i 1an, men den är renoverad. Kamen justerade vi lite på under dynon, men vi hittade ett läge där den inte tokdog efter 5000 utan att förlora så mycket lägre ner.

Har köpt lite billiga termometrar för att testa lite.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#396 Post by safe »

Amazon termometrar ! Tänkt att jag kan puta in probarna i motorrummet på olika ställen och se tempen inne i kupén.
De verkar ju inte vara mer än 0.5 grader från varandra i rumstemeratur. ska testa om de visar ok runt 100 grader också.
termometrar.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#397 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-08-28 20:12:28 På min 915 låda kan jag få i 1an, men den är renoverad. Kamen justerade vi lite på under dynon, men vi hittade ett läge där den inte tokdog efter 5000 utan att förlora så mycket lägre ner.

Har köpt lite billiga termometrar för att testa lite.
Har du funderat på en lite vassare kam eller förstör det dit koncept med helt original maskin ? :) Skulle nog göra susen för att lyfta området 5-7k rpm.

Intressant med termometrarna, testa slänga en i kylen eller likande för att se hur sega dom är, sensorn ser ganska tjock ut så kanske inte blixtsnabba. Men det borde helt klart ge lite användbar data, kanske också kan bekräfta om eventuella hål i huven gör som tänkt.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#398 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-08-30 19:31:08
safe wrote: 2022-08-28 20:12:28 På min 915 låda kan jag få i 1an, men den är renoverad. Kamen justerade vi lite på under dynon, men vi hittade ett läge där den inte tokdog efter 5000 utan att förlora så mycket lägre ner.

Har köpt lite billiga termometrar för att testa lite.
Har du funderat på en lite vassare kam eller förstör det dit koncept med helt original maskin ? :) Skulle nog göra susen för att lyfta området 5-7k rpm.

Intressant med termometrarna, testa slänga en i kylen eller likande för att se hur sega dom är, sensorn ser ganska tjock ut så kanske inte blixtsnabba. Men det borde helt klart ge lite användbar data, kanske också kan bekräfta om eventuella hål i huven gör som tänkt.
Jag har ju en lite vassare kam i den, Mittelmotors lite vassare sug-kam. Pär har samma i sin bil och den drar fint upp mot 7000. I min bil så börjar momentet droppa kraftigt vid 5200 (dynograf sida 22), Frågan är om det är kammen , toppen eller grenrör/turbo som börjar begränsa motorn.

Termometrarna är inte snabba, de reagerar inte heller lika snabbt. Men de borde funka till att utvärdera olika sätt att få ut varm luft. De kostade också bara 150kr för ett 4-pack.... köpte 8 så jag har i reserv.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#399 Post by gegge »

Jag gissar och tänker högt.

Kollade på dynokurvan och ser är den typisk för semiantika tvåventilare. Tex har BMWs stora M30 samma utseende med ett massivt mellanregister, vilket förstärks med stor turbo och fint grenrör( men här beror det på dåligt lyft på kammen). Att du får ut 236+40hk vid 1bar är riktigt bra, även om kammen är lite vassare. Tror inte det är kammen, insug eller turbo/grenrör. 40mm insugsventil och en insugskanal som är helknasig är ett problem över 5000 varv, vilket är tydligt på originalmotorn - trots 12 mm lyft. Jag plastade igen grytan bakom ventilskaftet och får ett fint drag genom registret, men med en rätt vass kam. Jag skulle nog i ditt fall laborera med justerbart laddtryck, säg 1bar upp till 5000 varv och 1,5 däröver och på så vis få en jämn vridmomentskurva. Däruppe är det inte spikkänsligt och belastar inte drivlinan hårt heller.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#400 Post by safe »

gegge wrote: 2022-08-31 06:47:10 Jag gissar och tänker högt.

Kollade på dynokurvan och ser är den typisk för semiantika tvåventilare. Tex har BMWs stora M30 samma utseende med ett massivt mellanregister, vilket förstärks med stor turbo och fint grenrör( men här beror det på dåligt lyft på kammen). Att du får ut 236+40hk vid 1bar är riktigt bra, även om kammen är lite vassare. Tror inte det är kammen, insug eller turbo/grenrör. 40mm insugsventil och en insugskanal som är helknasig är ett problem över 5000 varv, vilket är tydligt på originalmotorn - trots 12 mm lyft. Jag plastade igen grytan bakom ventilskaftet och får ett fint drag genom registret, men med en rätt vass kam. Jag skulle nog i ditt fall laborera med justerbart laddtryck, säg 1bar upp till 5000 varv och 1,5 däröver och på så vis få en jämn vridmomentskurva. Däruppe är det inte spikkänsligt och belastar inte drivlinan hårt heller.

Ja, jag har tänkt på att öka laddtrycket med varvet. Men det får bli när jag har en bättre koppling.
Effektkurvan är iofs rätt bra som den är, det är en platå med hög effekt 5000-6000 typ som trappar av lite upp mot 6500. Drar man ur den riktigt på lägre växlar vill man ligga kvar till 6700. Kör man "vanligt" vill man gärna växla vid typ 5000 då det känns som den tappar då, men det är ju inte riktigt sant och kanske bara min "sugmotor fot" som instinktivt släpper av.
Hade varit kul om effekten hade legat kvar till 7000 och lite till för mer register, men det är nog att utmana originalmotorn...
Nästa steg är bättre koppling och höja laddtrycket generellt och gå till E85 också.
För den "riktiga motorn" så kanske jag ska kolla på toppen och kammen mer specifikt. Martin på Luntec där jag mappade verkar kompetent, han portar toppar, flödesmäter och slipar kammar själv in house. Kanske ska be honom kolla på det. Om det känns värt det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#401 Post by gegge »

Tänkte att du har 350Nm i mellanregistret men bara 260Nm i toppen. En jämn 300Nm kurva sparar drivlina, ger mer effekt och blir mer lättkörd och snabbare.

Porta 924 toppen riktigt börjar i förbränningsrummet. Försänk ventilen så att ventilsätet konar mer för att tryckfallet inte blir så våldsamt vid ventilöpppning. Fortsätt med slipning med 3 faser. Se till att sätet inte har en kant upp i kanalen. Kortradien på 924 toppen är helt ok, så det går att få luftströmmen relativt rakt ner mot ventilen och därmed nyttja så mycket så möjligt av mantelytan. Däremot blir grytan kontraproduktiv och skapar onödigt med turbulens. Swirl kan minskas för bättre flöde, då det dels är en tvåventilare och dels har du turbo. Mer kam kompenserar inte för en kass topp, tyvärr - den flyttar bara registret. Men, har man en stor turbo som vaknar sent och ändå har ett lågregisterproblem kan man försaka det helt och välja en vassare kam.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#402 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-08-30 21:12:26
Cédric wrote: 2022-08-30 19:31:08

Har du funderat på en lite vassare kam eller förstör det dit koncept med helt original maskin ? :) Skulle nog göra susen för att lyfta området 5-7k rpm.

Intressant med termometrarna, testa slänga en i kylen eller likande för att se hur sega dom är, sensorn ser ganska tjock ut så kanske inte blixtsnabba. Men det borde helt klart ge lite användbar data, kanske också kan bekräfta om eventuella hål i huven gör som tänkt.
Jag har ju en lite vassare kam i den, Mittelmotors lite vassare sug-kam. Pär har samma i sin bil och den drar fint upp mot 7000. I min bil så börjar momentet droppa kraftigt vid 5200 (dynograf sida 22), Frågan är om det är kammen , toppen eller grenrör/turbo som börjar begränsa motorn.

Termometrarna är inte snabba, de reagerar inte heller lika snabbt. Men de borde funka till att utvärdera olika sätt att få ut varm luft. De kostade också bara 150kr för ett 4-pack.... köpte 8 så jag har i reserv.
aha, Tryckfallen i porten ökar ju linjärt med densiteten, så toppen kommer ju klart vara begränsande för din motor än för sugmotorn på höga varvtal. I min simuleringsmodell gick det att flytta kurvan en del med kortare insug, men det är svårt att komma runt toppflödesproblemet tillslut, speciellt n/a toppen som är extra trött. Sugmotorn har ju inget mottryck från turbosidan heller som bråkar med tömningen av cylindern.

Ärligt talat känns det lite ovärt att lägga svinmycket pengar på en topp när du ändå har en bra effektiv turbo, det hör till det förgågna, förutom kanske lite DIY putsande och matchportande, om du kan få motorn att hålla ihop med typ 1,5 bar nånting laddtrck kommer det bli alldeles tillräckligt med effekt ändå till ett avsevärt lägre kostnad än ett spexigt portjobb, och med rampat laddtryck så går det ju modifera karaktären på motorn. Då gör det ju inget om nåt skulle gå sönder eftersom en till beggad motor nästan är gratis (iaf än så länge).

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#403 Post by Cédric »

Ang "steg 1" kam på en orginalmotor, finns ju inte drivor av bromsningar att kika på, edelweiss har ju sin variant dock
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#404 Post by safe »

gegge wrote: 2022-08-31 08:48:41 Tänkte att du har 350Nm i mellanregistret men bara 260Nm i toppen. En jämn 300Nm kurva sparar drivlina, ger mer effekt och blir mer lättkörd och snabbare.

Porta 924 toppen riktigt börjar i förbränningsrummet. Försänk ventilen så att ventilsätet konar mer för att tryckfallet inte blir så våldsamt vid ventilöpppning. Fortsätt med slipning med 3 faser. Se till att sätet inte har en kant upp i kanalen. Kortradien på 924 toppen är helt ok, så det går att få luftströmmen relativt rakt ner mot ventilen och därmed nyttja så mycket så möjligt av mantelytan. Däremot blir grytan kontraproduktiv och skapar onödigt med turbulens. Swirl kan minskas för bättre flöde, då det dels är en tvåventilare och dels har du turbo. Mer kam kompenserar inte för en kass topp, tyvärr - den flyttar bara registret. Men, har man en stor turbo som vaknar sent och ändå har ett lågregisterproblem kan man försaka det helt och välja en vassare kam.
Jag snyggade till runt sätet och lite allmänt i kanalen och mot insug och grenrör på toppen när jag renoverade den. Nya ventil guider och så. Ventilerna var ett hopkok från 3 begagnade toppar.
Grytan är väl ingen höjdare och borde väl läggas igen. Större ventiler skulle jag vilja, men det begränsas ju av att det är en heron topp. Ventiler med mindre skaft också, men de ska ju klara höga laddtryck och leda bort den värmen på ett säker sätt också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#405 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-08-31 09:32:17
aha, Tryckfallen i porten ökar ju linjärt med densiteten, så toppen kommer ju klart vara begränsande för din motor än för sugmotorn på höga varvtal. I min simuleringsmodell gick det att flytta kurvan en del med kortare insug, men det är svårt att komma runt toppflödesproblemet tillslut, speciellt n/a toppen som är extra trött. Sugmotorn har ju inget mottryck från turbosidan heller som bråkar med tömningen av cylindern.

Ärligt talat känns det lite ovärt att lägga svinmycket pengar på en topp när du ändå har en bra effektiv turbo, det hör till det förgågna, förutom kanske lite DIY putsande och matchportande, om du kan få motorn att hålla ihop med typ 1,5 bar nånting laddtrck kommer det bli alldeles tillräckligt med effekt ändå till ett avsevärt lägre kostnad än ett spexigt portjobb, och med rampat laddtryck så går det ju modifera karaktären på motorn. Då gör det ju inget om nåt skulle gå sönder eftersom en till beggad motor nästan är gratis (iaf än så länge).
Lite så tänker jag också. Jag kan nog få turbon att jobba lite hårdare för att kompensera diverse tillkortakommanden, kompressorn är ju effektiv upp till 2 bar och lite till. Jag kommer nog att komma till en punkt där inte en "vanlig" koppling maxar i alla fall och kanske inte bara kopplingen....
Kan jag nå 400 motorhästar är jag nöjd! :) Då kan jag fokusera på chassi och bromsar!! :D
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users