924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#406 Post by Joakim.S »

Kul med din bil :-)
Den verkar gå riktigt bra, ska se om jag hittar mitt gamla papper som också var på runt 1 bars laddtryck så kanske man kan jämföra både kamaxeln och topp. Tror att din turbo är bättre på turbinsidan men sämre på kompressor (Cedrik) så det kanske tar ut varandra.

Min husmappare gick i snabb pension pga av sjukdom, hoppas att han ska piggna på sig lite. Jag har lite avvaktande haft min motor färdig på en pall sen maj.
Lunteck kör han accelerationer eller statiskt eller både och?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#407 Post by safe »

Joakim.S wrote: 2022-08-31 10:00:07 Kul med din bil :-)
Den verkar gå riktigt bra, ska se om jag hittar mitt gamla papper som också var på runt 1 bars laddtryck så kanske man kan jämföra både kamaxeln och topp. Tror att din turbo är bättre på turbinsidan men sämre på kompressor (Cedrik) så det kanske tar ut varandra.

Min husmappare gick i snabb pension pga av sjukdom, hoppas att han ska piggna på sig lite. Jag har lite avvaktande haft min motor färdig på en pall sen maj.
Lunteck kör han accelerationer eller statiskt eller både och?
Tack!

Han kör hubdyno, statiskt och svep.
Han hade bra kylning, stor fläkt med "slang" som han ställde framför fronten på bilen.

Har du motorn lös så hade han 2 motor dynos också för upp till 4000hk eller nått liknande :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#408 Post by Joakim.S »

Hittade pappret från 2014 🙈
Kan jag maila det till någon av er då jag inte orkar starta upp någon fototjänst?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#409 Post by safe »

Joakim.S wrote: 2022-08-31 17:24:12 Hittade pappret från 2014 🙈
Kan jag maila det till någon av er då jag inte orkar starta upp någon fototjänst?
Kan maila dem till mig på Magnus.wennerberg@gmail.com
Men har du den som bild kan du ladda upp den som bilaga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#410 Post by Joakim.S »

Hade som bild men enklare att skicka 😊

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#411 Post by Cédric »

Joakim.S wrote: 2022-08-31 10:00:07 Kul med din bil :-)
Den verkar gå riktigt bra, ska se om jag hittar mitt gamla papper som också var på runt 1 bars laddtryck så kanske man kan jämföra både kamaxeln och topp. Tror att din turbo är bättre på turbinsidan men sämre på kompressor (Cedrik) så det kanske tar ut varandra.

Min husmappare gick i snabb pension pga av sjukdom, hoppas att han ska piggna på sig lite. Jag har lite avvaktande haft min motor färdig på en pall sen maj.
Lunteck kör han accelerationer eller statiskt eller både och?
OT
Längesen man hörde något från dig, verkar ju som att du fortfarande har kvar kärran, flera jag pratar med undrar var bilen tagit vägen :) vad har du ändrat som kräver omkalibrering? Vill du ha närmare finns ju även ultras rototest tex där jag körde, den är ju helt styrbar. Dom har väl motorbänk också, trendab har ju motorbänk och rullar, men dom vet jag inte om dom är bromsade, för mig är det uteslutet att ha däck med i en mätning :) Sen om dom gillar MBE är väl en annan femma.

Jockes motor levererar ju klart mer med samma laddtryck, turboladda en std na motor är ju lite av det motsatta konceptet :) Så länge man har bra verkningsgrad i turbosystemet och klarar knack/EGT/cylindertryck kan man ju kompensera en trött motor med mycket laddtryck och komma hyffsat långt.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#412 Post by Joakim.S »

Jo har kvar kärran och motorn nyrenoverad, gjort en agap kam och tagit toppen 0,4mm.
Blivit mycket båt men som tagit energi

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#413 Post by safe »

Man kan alltid diskutera siffror och mätmetoder.
Men helt klart så spoolar din motor snabbare och har nära max vrid redan vid 3500 medan min ligger några hundra varv efter. Din motor håller i det till 6000 vilker är 1500 längre än min motor. Det skojar man inte bort!
Vad hade du för turbo, BorgWarner EFR nånting?

Det var många år sedan jag såg din bil på bana, men den eldade på fint på Mantorprakan då!
Hoppas du får ihop bil och motor snart!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#414 Post by Joakim.S »

Tror inte din är så mycket sämre i botten, siffrorna är vid statisk bromsning.
EFR7670
Tack😀 ska samla lite kraft under hösten så det blir lite mer Mantorp, hade 240 på mätaren i slutet på långrakan, vad det nu kan vara i verklig fart

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#415 Post by safe »

Det är ju en fin turbo med lite mer tryck i kompressorn.
Min airworks S200 -252 är lite enklare och lite "mindre".
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#416 Post by Cédric »

Vid transienter är ramphastigeten väldigt avgörande för när laddtrycket kommer, kan lätt skilja 500rpm om man kör lite olika, en av anledningarna till att jag ville köra styrbar bänk för att kunna ha nån sorts repeterbarhet när man kommer tillbaka vid ett senare tillfälle tex. Statiskt är ju nåt helt annat(och plågsamt att höra sin motor mata på maxvarv :) ), olika typer av körning har sina användningsområden :) Men EFR är ju fina när det kommer till transientsvar, å bra avgaskanaler ger mycket energi till turbinen.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#417 Post by Cédric »

Btw, kör du orginal trottelhus eller nåt större?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#418 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-08-31 22:42:17 Btw, kör du orginal trottelhus eller nåt större?
Jag? Jag har den stötte Audi variantwn.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#419 Post by safe »

Jag hade/har en tanke på att byta insuget, kortare rör och större kammare. Egentligen mest för att kunna sätta ett vanligt runt spjäll på kortsidan, något modernare, oslitet och med tomgångsmotor i kanske.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#420 Post by safe »

safe wrote: 2022-08-27 14:24:57 Körde två rundor slalom idag, däcken verkar helt ok, men svårt att säga.
Det känns som om jag har ett väldigt dåligt hjullager vänster fram, det skorrar i bilen och ratten i höger svängar men det låter inget rakt fram så jag är osäker.
Har bytt hjullager, det gamla såg fint ut, bromsskivorna såg fina ut också, men jag hade beställt nya lager och skivor så jag bytte allt.

Provkörde och det gjorde ingen som helst skillnad.... :(
Men jag har ett glapp någonstans i vänster fjäderben när jag rycker i hjulet. Känns inte som det är i topplagringen. Det låter illa om fjäderbenet också när man vrider på det med bilen upphissad.
924_hjullager_fram_1.JPG
924_hjullager_fram_2.JPG
924_hjullager_fram_3.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: [Bobo]