924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#511 Post by safe »

Nä, Mittelmotor (likt FVD, har 911 kammar därifrån) delar inte ut den informationen när man frågar.
Men lyft är 12.2mm mot original 11.7, det är ju enkelt att mäta fram.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#512 Post by Joakim.S »

Hm konstigt att dom inte lämnar ut, hade för mig det var 12,5 orginallyft, har en agap nu med 13,7 får se om det blåser rakt igenom

User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#513 Post by safe »

Ser fram emot vad som händer!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2628
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#514 Post by gegge »

Joakim.S wrote: 2023-07-12 11:31:13 Hm konstigt att dom inte lämnar ut, hade för mig det var 12,5 orginallyft, har en agap nu med 13,7 får se om det blåser rakt igenom
Kul att du fått en från AGAP! Grymt nöjd med min kam.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#515 Post by safe »

Haft lite problem med soppatrycket, den har tappat soppa på toppen, blev värre och värre.
Tog isär bränslefiltret och rengjorde det och även bränslepumpen. Det var en massa skit i filtret. Antagligen så löser etanolen upp avlagringar i tanken, vilket var väntat iofs.
Men efter rengöringen går den igen! Den går faktiskt lite bättre för jag fixade en avgasläcka mellan vid grenröret, nu laddar den 1.95 bar tack vare det. Borde väl ha några kusar till då. :D
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4636
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#516 Post by Cédric »

Kan vara e85, men också att bilen helt enkelt blir använd och avlagringar lossnar med tiden. Har du skrubbat rent tanken nån gång? Kör du open loop laddtryck då antar jag? Borde väl vara 10-13 hästar till eller nåt sånt, blir det nån konbana eller nåt liknande i år med den?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#517 Post by safe »

Har inte gjort tanken ren, ledningarna är alla nya. E85 är bra på rengöring, fick ut en massa ur 911ans oljetank när jag tvättade den med E85. Men det är klart, jag har ju inte kört mycket med bilen innan jag gick över till e85, så det kan ju också bara vara att jag kört mer med den.
Precis open loop, så det är väl närmare 390 nu antagligen.
Kanske blir konbana imorgon, mest på skoj då 1an brukar vara nödvändig och den går inte i utan att bilen står stilla. Vänster fjäderben är fortfarande dåligt också.
Körde Superstage idag, men den blev med 911 -69an, satte pers på 1:28:08.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4636
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#518 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-08-05 16:52:59 Har inte gjort tanken ren, ledningarna är alla nya. E85 är bra på rengöring, fick ut en massa ur 911ans oljetank när jag tvättade den med E85. Men det är klart, jag har ju inte kört mycket med bilen innan jag gick över till e85, så det kan ju också bara vara att jag kört mer med den.
Precis open loop, så det är väl närmare 390 nu antagligen.
Kanske blir konbana imorgon, mest på skoj då 1an brukar vara nödvändig och den går inte i utan att bilen står stilla. Vänster fjäderben är fortfarande dåligt också.
Körde Superstage idag, men den blev med 911 -69an, satte pers på 1:28:08.
Det är väl lika bra att få ut skiten, kan ju vara värt att kika ner i tanken å titta hur det ser ut där, det gömde sig en del mystiskt i botten på min tank när jag började köra med den. Går ju kika in om man lyfter på nivågivaren och se hur illa det är.

Lägga i ettan i fart är ju stort nono med G16/G31 lådorna, det gör jag bara helt stillastående eller väldigt nära stilla. Det kanske hade funkar bättre med 15" för att få ner utväxlingen på tvåans växel, jag har ett par plåtisar du kan låna om du vill prova, tyvärr inte så breda som du egentligen skulle behöva :)

1,28 är riktigt bra jobbat, inte regn heller det var ju imponerande :) ! Förstår att du tog 911an, 924an i superstage hade nog varit lite mer än intressant med tanke på hastigheterna man kan komma upp i och skicket på bromsar/fjädring:)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#519 Post by safe »

Slalom funkar inte med min 924a, ännu. Fjädringen måste fixas och jag måste kunna växla snabbare.
Med 915 lådan i 911a 77an så kan jag få i ettan utan skrap. Ska väl satsa på att byta till en G31 och få den genomgången innan.

1:28 är okej, det finns mer i bilen, jag behöver fler varv i följd för att få upp tempen i däcken, de blir knappt ljumna för mig.
De snabbaste låg på höga 1:23 tider, GT4, GT4RS, 991 turbo s, 991 gt3. etc..
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4636
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#520 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-08-06 18:28:32 Slalom funkar inte med min 924a, ännu. Fjädringen måste fixas och jag måste kunna växla snabbare.
Med 915 lådan i 911a 77an så kan jag få i ettan utan skrap. Ska väl satsa på att byta till en G31 och få den genomgången innan.

1:28 är okej, det finns mer i bilen, jag behöver fler varv i följd för att få upp tempen i däcken, de blir knappt ljumna för mig.
De snabbaste låg på höga 1:23 tider, GT4, GT4RS, 991 turbo s, 991 gt3. etc..
Räkna inte med att kunna använda 1an på G31, även om du skulle få tag på nya delar. Monterade på ny ingreppsring och synkring på min 1a, den är fortfarande mer eller mindre oanvändbar i rullande. Precis som alla andra g31or, om man inte vill kötta i den och riskera täta renoveringar. För min del har 2an fungerat bra i konbana förutom PCS halvbanevänding, men sånna konbanor tänker jag ju ändå inte hålla på med :) Dock kanske din bamseturbo kräver lite mer motorvarv för att komma igång. Vill du ha lägre 2a än idag kan du ju kombinera G31 med slutväxlen från din 16 låda, då får du 8,38 total utväxling istället för 8,119 som du har idag, G31 har 7,33 som referens. Tror den amerikanska G31 är konfigurerad så, antagligen för att kompensera för mindre effekt.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#521 Post by safe »

Tittade ner i tanken genom hålet för tankgivaren. Tanken ser superfräsch ut, det man ser.
Men det ligger ett fint "sediment" på botten. Jag tryckte ner en flexibel fälgborste och dammade runt lite där den kom åt. Då grumlades E85en så man inte såg botten, innan var det glasklart. Tog flera timmar, dagen efter, innan det var klart igen.
Jag dammade upp det igen och slangade ur bränslet, var max 10 liter kvar i tanken. Vet inte hur mycket som är kvar, men jag antar att det är ett övergående problem.

Apropå att slanga så lärde jag mig detta knepet om man inte vill suga med munnen.
Ett hål i slangan och sen blås med tryckluftsmunstycket. Ett par sekunder och vätskan flödar, snabbt också!
Vanligen har jag en slang med en AN-koppling på i ena änden såom jag kan skruva på i motorrummet och låta pumpen göra jobben, men det hade jag inte tillgång till nu.
slanga_bensin.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#522 Post by Ingemansson »

Slanga med munnen är pyton, bra tips med blåsmunstycket!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#523 Post by safe »

Modifierade kamremsskyddet för att passa. Jag har flyttar ut remmskivan för vattenpumpen pga att jag flyttat generatorn. Skyddet fick bli tvådelat, vilket också möjliggör att motera och ta bort det enkelt.

Blev rätt bra, skyddar kamremmen och en hel del av generatorremmen också från strålningsvärmen.

924_värmeskydd_kamrem_2.JPG
924_värmeskydd_kamrem_1.JPG

Har också moterat ett relä som kopplarförbi termostat kontakten på kylfläkten så jag kan köra fläkten för att kyla (förhoppningsvis) motorrummet när det inte är någon fartvind.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4636
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#524 Post by Cédric »

Blev ju väldigt bra, remmarna kommer uppskatta att slippa bli rostade helt klart. Ska du försöka göra nåt åt isoleringen på grenröret mot turbon?

Nåt sånt här hade varit fint, men dyrt och höjer förstås materialtemperaturen.

https://www.fox-sportauspuff.de/index.p ... anguage=en

User avatar
safe
Addict
Posts: 1438
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#525 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-08-28 11:20:20 Blev ju väldigt bra, remmarna kommer uppskatta att slippa bli rostade helt klart. Ska du försöka göra nåt åt isoleringen på grenröret mot turbon?
Bra fråga. Jag hade värmebandage på dem innan, men det går väldigt illa åt grenrören också. Men något behöver jag nog göra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users