928 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#76 Post by henca »

Efter dagens provtur kan jag konstatera att lösningen varken verkar göra till eller från. Skivorna satt åtminstone kvar på 120-sträcka, men de verkar inte påverka temperaturen vare sig positivt eller negativt.

När man stannade vid rödljus går kylfläktarna igång och går kontinuerligt när bilen står stilla. På spänningsmätaren ser man hur batterispänningen sjunker och när den kommit ned under ca 10 volt tänds den röda varningslampan mitt i instrumentpanelen. Denna röda lampa går att "kvittera bort" med en knapp på konsolen och när man kommit upp i marschfart blir batterispänningen åter över 12 volt.

Hemma när fläktarna gick provade jag att öppna motorhuven och känna med handen framför kylaren. Det var ganska varmt där, fortfarande är det nog mest bara samma luft som vispas runt genom kylaren.

På sikt kommer jag nog ta bort skivorna för att slippa intrycket av "vedbodslösning" i motorrummet. Kanske skulle det funka bättre om jag kunde få dit en skiva med en vinkel nedåt så att luft sögs in både från övre och undre glipan i fronten.

m v h Henrik

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 928 -79

#77 Post by Peter O »

Nu har jag ingen 928-erfarenhet, men kan det vara ngt fel med dina fläktar då spänningen går ner så mkt? Typ att de i o f s snurrar, men inte så mkt som de ska? Prova att koppla bort dem (enklast är nog att dra ur reläet) och se om det blir ngn skillnad på tempen framför kylaren.

Hälsningar Peter

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 928 -79

#78 Post by Peter O »

Glömde ju skriva att normal spänning när bilen är igång är närmare 14 volt. Du har inga andra symtom på dåligt batteri? Om det är på upphällningen kan man absolut tänka sig att det kroknar när fläktarna drar igång. På 944 handlar det om 10 ampere på lågfart och 20 på högfart, så det är rätt höga laster....

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#79 Post by henca »

Batteriet är ett 100 Ah Exide som är nytt för i år, nyladdat med kall motor ligger det nära 14 V.

Fläktarna är inte original, egentligen skall min bil ha en fläkt som drivs mekaniskt av vev-axeln på insidan av kylaren och en elektriskt fläkt framför AC-kylare och motor-kylare som går när AC är igång. I stället har min bil byggts om med två elektriska fläktar på insidan av kylaren så som det ser ut på nyare 928or.

Till saken hör att min bil saknar hasplåt, ett faktum som kanske kan göra livet lite lättare när man skall komma åt saker underifrån, men en hasplåt skulle nog ändå hjälpa till med kylningen då den skulle ge en större omväg för den genomfläktade luften att gå runt genom kylaren. Min 79a skulle ha en hasplåt med reservdelsnr 92850494104 men sådana går inte längre få tag i nya. Senare årsmodeller har en större hasplåt med nr 92850402102 och sådana går att få tag i både original och eftermarknads med olika typer av förbättringar, dock är jag osäker om de passar på min bil och hur man i så fall skall fästa bakänden på hasplåten. I brist på hasplåt försökte jag i stället bygga en omväg framför kylaren, men det gjorde inte någon större nytta.

m v h Henrik

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 928 -79

#80 Post by Peter O »

Jag förstår. Men det är ändå lite skumt att spänningen går ner på det viset..... Om du har mer board hemma så kan du ju testa med att göra en "rudimentär" hasplåt och se om det gör skillnad. Bilen är ju från tiden då Porsche gick i bräschen för aerodynamik och vindtunneltester så det är inte omöjligt att frånvaron av hasplåt radikalt ändrar på hur luften rör sig. Skulle det visa sig att det är det som är problemet så kanske det går att få tag på en begagnad på ebay eller liknande.

Peter

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#81 Post by henca »

Det finns mera saker som är skumma med elektroniken i bilen... När blinkersen går så ser man också hur voltmetern hoppar med blinkers på / blinkers av. Hela elcentralen i bilen verkar vara utbytt, jag har flatstiftsäkringar fast min 79a borde ha runda säkringar. Batteriet sitter under en lucka under reservdäcks-baljan under bagaget. Dess pluspol är framdragen till motor-rummet och den pluspols-anslutningen funkar till att ladda batteriet. Enligt uppgift duger den dock inte till att starta bilen med startkablar.

m v h Henrik

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#82 Post by felix83 »

Det låter som att du har dålig jord någonstans. Blinkers drar ju knappt någon ström alls normalt sett. Kolla samtliga jordpunkter i karossen om du inte redan har gjort det. Och dubbelkolla med multimeter för säkerhets skull, voltmetern i kupén är nog inte speciellt exakt.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#83 Post by henca »

Ja, jag har försökt att kika på jordpunkter och även dragit en extra jordkabel mellan motor och kaross. Någonstans är det uppenbarligen spänningsfall och kanske är det så att detta spänningsfall blir värre när motorn blivit varm. Vad jag ännu inte har gjort, men som jag tror att jag skulle behöva göra är att skaffa en lång kabel med banankontakt i ena änden som passar multimetern och någon form av klämma i andra änden så att jag kan mäta spännings-skillnader mellan punkter långt ifrån varandra på bilen. T ex spännings-skillnad mellan motor och batteriets minus-pol och spännings-skillnad mellan batteriets plus-pol och den plus-pol som är framdragen i motorrummet.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#84 Post by henca »

Idag fotograferade jag min 928 med en IR-kamera:
IMGT0020.PNG
Inte främst för att få njuta av hur 928ans sköna former ser ut i IR-spektrat, det som jag var nyfiken på var min elcentral:
IMGT0026.PNG
IMGT0029.PNG
Överst på elcentralen är en rad med säkringar, därefter kommer två rader med relän och därunder en rad med kontakter som kablar är kopplade till.

Ovanstående bilder togs med tändning och motor påslagna och med kylfläktarna igång så att instrumentpanelens voltmeter varnade för spänning under 10V. Jag hade hoppats hitta något spänningsfall där det skulle genereras massor med värme. I bilderna kan man visserligen se säkringar och kablar där det genereras mer värme än andra, men jag kände på dessa kablar som såg varmast ut och de var inte oroväckande varma. Därmed har jag ännu inte kunnat dra någon slutsats som skulle kunna leda till ett genombrott.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 928 -79

#85 Post by felix83 »

Fräckt sätt att felsöka! Borde vara effektivt för att hitta uppenbara strömtjuvar, som du skriver.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#86 Post by henca »

Idag monterade jag en hasplåt, det ser lite snyggare ut än den vedbodslösning som jag experimenterade med härom året.
hasplat.jpg
Original hasplåt verkar inte längre gå att köpa till äldre 928, jag lyckades inte heller köpa någon begagnad från Hirschbergs. Dock hittade jag en kille i USA som nytillverkar sina egna kopior.
https://rennlist.com/forums/928-forum/1 ... lable.html

Dessa kopior saknar hålet vid kylarens urtappningsplugg, så när man tömmer kylaren måste hasplåten först monteras bort. Bilen blir därmed lite mer svårmekad, men jag hoppas att kylningen skall bli lite bättre.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users