931 - 1981 | Resenären
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
931 - 1981 | Resenären
Bilen flaxade upp i ”till salu” delen på forumet så det var att kasta sig på telefonen då motionen tidigare blivit godkänd i familjeriksdagen att det var ok att införhandla en klassiker till familjen. Fick sända fyra torpeder som ordnade med affären då jag bor 75 mil bort, hoppas dom inte gick allt fört hårt på dåvarande ägaren . Några dagar effter handeln så hämtade jag bilen, den blev sträckkörd hem i regn och rusk utan större problem. Bilen har tidigare importerats från Tyskland till Sverige och numera sadlar den om till Norska skyltar, varpå familjenamnet ”Resenären”.
Tankar bak handeln är att vidareföra motorintresset i familjen, helg åka och någon träff inne i mellan. Det är långa vintrar här så det är under den delen av året det kommer ske saker på bilen. Det blir resturering mot orginal, men en sak i sänder. För motorbok i form av excel dokument så här blir bara lite formella uppdateringar kring bilen, allt från mek till resor. Kul att det bara finns 21 stk registrerade 931:or i Norge, snart finns det alltså 22 stk. Någon som vet hur många det finns i Svea?
Bilens g:a tråd: forum/viewtopic.php?f=17&t=9515" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gjort det sedvanliga, bytt alla vätskor (kör API SN motorolja övrigt enligt manual), filter och grundlig rengjöring samt beställt fina tändstift DENSO VW22 från England.
La vid några servicebilder av strömbrytare huvudstrålkastare, hade svag krypström när halv/helljuset slogs på med divere resultat. Åtgärdades med en rengöring och justering av bleck samt hade potensiometer till instrumentpanelen dålig eller ingen kontakt.
Tankar bak handeln är att vidareföra motorintresset i familjen, helg åka och någon träff inne i mellan. Det är långa vintrar här så det är under den delen av året det kommer ske saker på bilen. Det blir resturering mot orginal, men en sak i sänder. För motorbok i form av excel dokument så här blir bara lite formella uppdateringar kring bilen, allt från mek till resor. Kul att det bara finns 21 stk registrerade 931:or i Norge, snart finns det alltså 22 stk. Någon som vet hur många det finns i Svea?
Bilens g:a tråd: forum/viewtopic.php?f=17&t=9515" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gjort det sedvanliga, bytt alla vätskor (kör API SN motorolja övrigt enligt manual), filter och grundlig rengjöring samt beställt fina tändstift DENSO VW22 från England.
La vid några servicebilder av strömbrytare huvudstrålkastare, hade svag krypström när halv/helljuset slogs på med divere resultat. Åtgärdades med en rengöring och justering av bleck samt hade potensiometer till instrumentpanelen dålig eller ingen kontakt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Kul att få fortsätta följa "farsans" 931!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
blev lite näthandel i dag, veteranarna äter någon del ibland Synd att Norska och Svenska handlare ska vara så mycket dyrare än Europeiska diton.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Känns jättebra att du tar hand om 931:an, den behöver få ett mer aktivt liv än vad jag kunde ge den.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 779
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Trevlig bil.
Vart handlar du?
Vart handlar du?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Tack Bernt, det ska den få
Tack, balansaxel;
http://www.sparkplugs.co.uk/ Tändstift, engelsk sida. Kreditkort.
http://www.ats-24.de/ Lite krånglig sida och man fick förfriska sin skoltyska, all support på tyska. Paypal eller bankbetalning.
http://www.daparto.de/ Man klarar sig långt på skoltyskan Denna sidan leter bland flera försäljare, dock blir tipset att gå direkt till sidan som Departo länkar till og lägga en direkt beställning.
Bor som sagt i Norge så allt under 350 nok går inn moms och tullfritt, smidigt när avsändaren drar av moms också Annars skjuter jag iväg EU-paket till Svea och får in det via bekanta pendlare. Men när det är 2-5 ggr billigare än Svenska/Norska butiker så går det an och vänta.
Tack, balansaxel;
http://www.sparkplugs.co.uk/ Tändstift, engelsk sida. Kreditkort.
http://www.ats-24.de/ Lite krånglig sida och man fick förfriska sin skoltyska, all support på tyska. Paypal eller bankbetalning.
http://www.daparto.de/ Man klarar sig långt på skoltyskan Denna sidan leter bland flera försäljare, dock blir tipset att gå direkt till sidan som Departo länkar till og lägga en direkt beställning.
Bor som sagt i Norge så allt under 350 nok går inn moms och tullfritt, smidigt när avsändaren drar av moms också Annars skjuter jag iväg EU-paket till Svea och får in det via bekanta pendlare. Men när det är 2-5 ggr billigare än Svenska/Norska butiker så går det an och vänta.
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Nya stift på plats. I morrn blir det felsökning på dimljus som inte lyser. Registreringsbesiktning på måndag 27.06. Numera finnes det 138 stk registrerade Porsche 924 med "Turbo" i modellnamnet i Svea, undra hur många som "lever"...
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Dimljus, fått bak att fungera. Men hittar inte någon karta att orientera mig mot på dimljus fram, får det inte riktigt att stämma http://www.924.org/techsection/11electr ... /Locations så ska dimljusrelä vara nr 3 övre rad räknat från vänster men reläet saknas, står förvisso i "workshop manualen" att dimljusrelä är "optional extra equipment" så inte säkert det finnes. Kör man alltså 115W över enkel brytare eller är dimljus fram eftermonterade montro, är förvisso vit/gul kabel dit. Låter lite konstigt att köra dimljus bak över knapp men dom fram över relä. Finnes det något el-schema mot kontakter/kopplingar bakom reläplattan?
enligt You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Får börja med att idiotförklara mig själv från tidigare inlägg...det finnes inga dimljus fram, det är extra lysen Fick ivf mindre med krypströmmar efter diverse rengjöring av kabelskor och byte av glödlampor som följde med i felsökningen så nu laddar generatorn bättre enligt mätaren i bilen +13,5V. Blir alltid nojjig när det är besiktning (eller när konstapeln står längs vägen) blir lite..."har jag knutit skorna, ätit två brödskivor, borstat tänderna, vattenkammat håret, låste jag ytterdörren, varit snäll hela dagen" kontroll, och har man det så går nog det andra bra med. -Och det gick det, blank papper och nu är också bilen reggad för 4 pers
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 - 1981 | Resenären
Är det bara säga till på bes om man vill ha bilen omriggad till 3 passagerare? Eller blir det en reg bes för det? Och vad är eventuella problem om man redan har bälten bak?
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Grattis till besiktningen!
Freddie, jag tror det gjordes en registreringsbesiktning i Norge. De kanske automatiskt skriver 4 personer om det sitter bälten bak?
Freddie, jag tror det gjordes en registreringsbesiktning i Norge. De kanske automatiskt skriver 4 personer om det sitter bälten bak?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Stämmer bilen har flyttat med mig till Norge. Här var det bara att påpeka att det fanns bälten bak, så skrevs det in korrekt antal passagerare och sedan är det upp till chaffisen att inte överlasta bilen, för det är väl totalvikten som begränsat många svenskreggade. Men anser att ovan borde kunna gälla i Svea med, är ju trevligt att få med familjen! Och nog bra ur försäkringssynspunkt att bilen är godkänd med 3 passagerare om den ska köras så.
Dock så har inte pappersarbetet rammlat igenom än då Norrmännen anser bilen som en -88:a fast det är årsmodell -81, första registreringen går besiktningen på (importerad till Svea -88/enda jag kan "bevisa"), tullen går på årsmodell, skattemyndigheterna vet inte vad dom går på då dom precis tagit över systemet(?). Bilen är importerad till Svea -88 detta går då besiktningen på...dessa myndigheter! Men har funnit ett "kryphål" i norska lagverket så blir nog att regga in bilen som "värd att bevara" så blir det årsmodellen som också är gällande för besiktningssystemet, men kravet blir då att hålla bilen orginal, -men det ser jag inte som problem för det är just det som är tanken! Får läsa lite mer under kvällen...logikens under verkar segra igen!
Dock så har inte pappersarbetet rammlat igenom än då Norrmännen anser bilen som en -88:a fast det är årsmodell -81, första registreringen går besiktningen på (importerad till Svea -88/enda jag kan "bevisa"), tullen går på årsmodell, skattemyndigheterna vet inte vad dom går på då dom precis tagit över systemet(?). Bilen är importerad till Svea -88 detta går då besiktningen på...dessa myndigheter! Men har funnit ett "kryphål" i norska lagverket så blir nog att regga in bilen som "värd att bevara" så blir det årsmodellen som också är gällande för besiktningssystemet, men kravet blir då att hålla bilen orginal, -men det ser jag inte som problem för det är just det som är tanken! Får läsa lite mer under kvällen...logikens under verkar segra igen!
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2016-04-30 21:43:32
- Bilmodell: 924T
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Eftersom det inte blivit så mycket skruvande så får jag dela en bild från helgens tur. Får se om det går att få lite värme i bilen, tror inte wiren sitter fast i reglaget. Samt siktar jag på att få loss växellådan och fixa synken på 2:an i vinter, eventuellt om någon här har en växellåda att sälja? (PMa, den behöver inte fungera 100%).
^^Nu har förresten byråkratin rammlat igenom, står registreringsår 1988 men årsmodell 1981, frid och fröjd!
^^Nu har förresten byråkratin rammlat igenom, står registreringsår 1988 men årsmodell 1981, frid och fröjd!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4634
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Kul att den används! Betvivlar att du hittar nån låda i kanonskick. Det är rätt enkelt att renovera lådan, det finns färdiga guider om man letar lite.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Re: 931 - 1981 | Resenären
Vad jag minns så sitter wiren fast som den ska, men kranen som den skall öppna/stänga kärvar rejält men värmen fungerar om man vrider kranen med handen/tång. Kranen sitter i motorrummet på en slang vid torpedväggen ung. rakt nedanför fläktgallret.
Kul att allt har gått bra med registreringen.
Kul att allt har gått bra med registreringen.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
Who is online
Users browsing this forum: No registered users