944 1983 N/A "Det stora äventyret"
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Det var ett tag sedan som det kom uppdateringar. Men det har skett saker. Det är ju så att väldigt mycket tar lång tid men gör inte så stort intryck tex framvagns bussningar, stol osv. Samt att man hittar nya saker som måste fixas tex kupéfläkten. Men nu idag är förarstolen nästan på plats, hur elen ska dras uträknat. Är det ok att flytta batteriet till bagaget?
Lite bilder på "framstegen":
Bytte växellådsfästen
Lite bilder på "framstegen":
Bytte växellådsfästen
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Kul att se att det går framåt!
Jag hade inte flyttat batteriet, det sitter rätt bra centrerat i bilen som det gör.
Jag hade inte flyttat batteriet, det sitter rätt bra centrerat i bilen som det gör.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Tack för uppmuntran. Egentligen var det mest för att underlätta eldragningen som tanken på att flytta batteriet dök upp. Kommer att sätta in FIA godkänd brytare o det blir en del kablar som ska dras fram o tillbaka. Rensade ut ännu mer "fulel" som gick till högtalarna. Vill ju inte dra egen "fulel".
Nåja, det är en bit kvar. Just nu är kupé fläkten i fokus, när jag får tid att åka ut nästa gång… Heltidsarbetande tvåbarns far!
Nåja, det är en bit kvar. Just nu är kupé fläkten i fokus, när jag får tid att åka ut nästa gång… Heltidsarbetande tvåbarns far!
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Sakta men säkert går det framåt. Kupéfläkten är numera inkopplad och fungerande. Skönt! Beslutade mig för att låta batteriet vara kvar, känns rätt optimalt placerat. Det som står på agendan nu är att slipa, dammsuga, torka av, ev spackla eller liknande och sen lacka. Men då underarbetet är en förutsättning för ett ok resultat så känns lackning en bra bit bort. Detta är fortfarande inne i kupén, utsidan får komma senare.
Väntar dessutom på delar från Lindsey racing och V-zweeden. Lite godis till motorn och snyggare front. Snart snart kommer det roligare uppbyggnadsarbetet. Känns som vi är nere och vänder nu...
Det som är svårast nu är att få tiden att räcka till, båda barnen fyller år i maj vad det nu innebär med kalas och annat...
Väntar dessutom på delar från Lindsey racing och V-zweeden. Lite godis till motorn och snyggare front. Snart snart kommer det roligare uppbyggnadsarbetet. Känns som vi är nere och vänder nu...
Det som är svårast nu är att få tiden att räcka till, båda barnen fyller år i maj vad det nu innebär med kalas och annat...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Lyckades komma ut en stund idag och lackade invändigt. Helt ok för att vara gjort av en amatör med sprayburk. Tanken ät ju inte utställningsbil utan bus-kul-bana-gatbil.
Nu står tjänsteresa på programmet så får se när nästa garage tillfälle dyker upp.
Nu står tjänsteresa på programmet så får se när nästa garage tillfälle dyker upp.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Så fick jag äntligen lite tid att spendera i garaget ca 10 timmar. Det resulterade i att elen är kopplad, hon står på däcken igen och nya bekymmer upptäcks…
Ni som satt in mocka ratt, hur har ni gjort med tutan? Har bara strömkabel men måste jorda! Hur?
6 pol strömbrytare monterad, men motorn dör inte när den vrids om. Vad kan vara fel?
Lite bilder att njuta av så får vi se när det blir nästa gång.
Lindsey luftmassemätare
Ni som satt in mocka ratt, hur har ni gjort med tutan? Har bara strömkabel men måste jorda! Hur?
6 pol strömbrytare monterad, men motorn dör inte när den vrids om. Vad kan vara fel?
Lite bilder att njuta av så får vi se när det blir nästa gång.
Lindsey luftmassemätare
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Ja om förra gången var framsteg så var idag stort kliv bakåt...
Var ute med familjen igår för att de skulle få höra och se bilen rulla, men den startade inte. Ridå!
Hörde att soppa pumpen inte gick så automatiskt tänker jag dme relä. Åkte ut idag för att titta på det, byglar dme ingen förändring. Tänker att pumpen inte får ström, bäst att kolla. Ska bara pilla av skyddet vid pumpen, lyckas på något sätt slinta och gör hål i soppa slangen. Snabbt fram med en kläm "tång" och får stopp. Men slangbyte ett måste. Lyckas med det utan för mycket spill, har även satt en klämma på slangen från tanken till pumpen. Allt lugnt! Lossar på klämman och givetvis går den slangen också sönder. Följden blir att ca 15 liter bensin rinner ut på mig, golv och så vidare… byter den slangen också, byter även pump då jag hade en liggande.
4 timmar senare är allt klart, testar o starta ingen pump. Då kommer snilleblixten! Hur mycket "kräm" har batteriet? Svar 12,25 volt. Faceplant!! Det blir inte mycket kvar när startmotorn tagit sitt.
Ibland ska man tänka efter före och inte utgå från att det är det svåraste som är sönder.
Suck!!!
Imorgon ny dag nya tag med fulladdat batteri.
Var ute med familjen igår för att de skulle få höra och se bilen rulla, men den startade inte. Ridå!
Hörde att soppa pumpen inte gick så automatiskt tänker jag dme relä. Åkte ut idag för att titta på det, byglar dme ingen förändring. Tänker att pumpen inte får ström, bäst att kolla. Ska bara pilla av skyddet vid pumpen, lyckas på något sätt slinta och gör hål i soppa slangen. Snabbt fram med en kläm "tång" och får stopp. Men slangbyte ett måste. Lyckas med det utan för mycket spill, har även satt en klämma på slangen från tanken till pumpen. Allt lugnt! Lossar på klämman och givetvis går den slangen också sönder. Följden blir att ca 15 liter bensin rinner ut på mig, golv och så vidare… byter den slangen också, byter även pump då jag hade en liggande.
4 timmar senare är allt klart, testar o starta ingen pump. Då kommer snilleblixten! Hur mycket "kräm" har batteriet? Svar 12,25 volt. Faceplant!! Det blir inte mycket kvar när startmotorn tagit sitt.
Ibland ska man tänka efter före och inte utgå från att det är det svåraste som är sönder.
Suck!!!
Imorgon ny dag nya tag med fulladdat batteri.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Fy, det där känner jag igen. Men, se det såhär, hellre att du hade sönder och bytte bränsleslang nu än att det skedde en natt långt från ära och redlighet.
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Ja det är det man får trösta sig med. Plus att nu vet jag att det sitter fräscha slangar där bak. Fast man kan ju fundera över hur resten av bränsleledningarna mår…Sebastu wrote:Fy, det där känner jag igen. Men, se det såhär, hellre att du hade sönder och bytte bränsleslang nu än att det skedde en natt långt från ära och redlighet.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Man kan tycka det. Men jag har märkt att kryper det ner mot 13-12 V så är den svårstartad. Nu står batteriet på laddning och jag har fått lov att åka ut en sväng imorgon och försöka.JonasD wrote:Jag tycker att pumpen borde ha gått ändå även fast spänningen ligger 12,25. Hoppas du får igång den idag.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Kom du ihåg att kolla om du hade ström fram till pumpen i allt kaos?
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Japp, och det var inte mycket. 0,005 V. Känns som det är något lurt med elen...taxiande wrote:Kom du ihåg att kolla om du hade ström fram till pumpen i allt kaos?
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Var ute idag med nyladdat batteri och en glad min och en förhoppning om att nu skulle allt lösas och den skulle starta, jag skulle glida runt garaget och vänta på att den blev varm och ställa tomgången och kanske börja titta på karossen som ska fixas.... Nope! Inget med det!
Kopplar in batteri, försöker starta, tuggar bara på startmotorn. Mäter vid pumpen, otroligt lågt volt typ 0,005, mäter vid relät och där visar den gladeligen 12 v, skruvar av sladdarna från pumpen mäter och då visar den 5 volt, funderar om det kan vara något annat... Kollar gnista (mest för att avreagera mig) ingen gnista alls.
Så vad vet jag nu?
Bensinpumpen får inte tillräckligt med ström
Har ingen gnista
LMM har ström
Den smällde två säkringar under mina försök, en till tutan och en till instrumentbelysningen.
Känns som ett elfel någonstans. När det gäller "tändningsförmågan" har jag en misstanke om tändspolen. Har ju satt in ett annat chip och kopplat på "brytsladd" för huvudströmbrytare, Lindesey luftmassemätare, shift light tändspolen. Kan det vara så att efter 30 år så orkade den inte mer?
Hur felsöker man en tändspole? Jag vet att den får in 12 volt, men hur ska man mäta utgången?
Efter idag så tappade jag sugen lite och helt ärligt hade någon kommit och erbjudit mig 5000 kr för den så hade jag accepterat, blir så trött. Det går lite framåt men när det väl gjort det så trillar man tillbaka till att den inte vill starta. Nåja, får väl vara bitter ett tag sen tar vi nya tag. Nu blir det en veckas paus då vi ska hälsa på hos svärföräldrarna.
Kopplar in batteri, försöker starta, tuggar bara på startmotorn. Mäter vid pumpen, otroligt lågt volt typ 0,005, mäter vid relät och där visar den gladeligen 12 v, skruvar av sladdarna från pumpen mäter och då visar den 5 volt, funderar om det kan vara något annat... Kollar gnista (mest för att avreagera mig) ingen gnista alls.
Så vad vet jag nu?
Bensinpumpen får inte tillräckligt med ström
Har ingen gnista
LMM har ström
Den smällde två säkringar under mina försök, en till tutan och en till instrumentbelysningen.
Känns som ett elfel någonstans. När det gäller "tändningsförmågan" har jag en misstanke om tändspolen. Har ju satt in ett annat chip och kopplat på "brytsladd" för huvudströmbrytare, Lindesey luftmassemätare, shift light tändspolen. Kan det vara så att efter 30 år så orkade den inte mer?
Hur felsöker man en tändspole? Jag vet att den får in 12 volt, men hur ska man mäta utgången?
Efter idag så tappade jag sugen lite och helt ärligt hade någon kommit och erbjudit mig 5000 kr för den så hade jag accepterat, blir så trött. Det går lite framåt men när det väl gjort det så trillar man tillbaka till att den inte vill starta. Nåja, får väl vara bitter ett tag sen tar vi nya tag. Nu blir det en veckas paus då vi ska hälsa på hos svärföräldrarna.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]