Page 1 of 3

944 -86 Gråish E85

Posted: 2016-05-02 09:18:24
by andypandy
Det blev ett inköp av en 44á från -86 som jag inte har hunnit kolla över allt för mycket än men det kommer,
så detta blir en liten smygstart på en tråd.

Den är Graphit-metallic som har rullat strax över 22´tusen och exteriört lite små risig :(
Det jag har hunnit göra än så länge är byte av olja i växellådan, börjat fixa iordning inredningen, justerat ner bakvagnen på svärdet, bytt framfjädrar...innan nästa helgs premiärkörning av konbana ska oljan bytas samt bättre sulor!

En liten bild på skapelsen efter helgens sänkning...
20160501_170300.jpg
...jag är inte riktigt nöjd med framvagnen...den ser nästan för låg ut! Vad tycker ni?

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-02 13:03:16
by jesper
Ser kanoners ut.
Hur mycket lyckades du få ned i bakvagnen?

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-03 07:28:24
by andypandy
jesper wrote:Ser kanoners ut.
Hur mycket lyckades du få ned i bakvagnen?
Tack! Är lite orolig vid vägbulor och liknande men man får ta det lugnt så går det :D
Tror jag fick ner bakvagnen ett par centimeter, det gick ganska lätt att få loss bultarna :#pray: på äggskalet slet jag en hel del!

En liten sidostory - I helgen sålde jag ett fönster till en man från Hovmantorp som visade sig ha varit bilskolelärare i Växjö under 80-talet....och gissa vad han körde runt i för bilar (på bilskolan)? 24ór och 44ór :shock: han såg ganska nostalgisk ut när han såg äggskalet och "no name"! Det var ett riktigt trevligt möte!

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-06 13:58:47
by andypandy
Idag är mitt humör inte på topp! Jag åkte ut i tisdags till en "lokal" däckfixare i Växjö för att byta gummi på mina fälgar. När jag kom ut dit hade han inte tid med mig, jag lämnade mina fälgar och däck och skulle återkomma på onsdag runt 16. Tyvärr hade jag inte någon möjlighet till att åka ut dit i onsdags då det strulade en del på jobbet. När jag åkte ut dit idag vid 9 för att kolla om han kunde hjälpa mig....då snäste han åt mig...du skulle ha varit här i onsdags!!! Men nu är jag här....då fick jag svaret....kom vid 11. Ok sa jag och åkte hem en runda. Var på plats igen kl 11...då sa han....vänta en stund, det går inte nu! Jag gick runt och kollade lite...när det blev en öppning dök det upp en annan kund samtidigt....då får han glida före mig samtidigt som han säger...Vi går under, vi har för mycket att göra....efter dessa bilar slår vi igen för idag!!! Det tog 90 minuter innan fälgarna och däcken var på bilen....kan lätt säga att det är sista gången jag vänder mig dit!

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-08 16:47:25
by andypandy
Ja turen infinner inte sig på min sida...

Idag var det dags för konbanekörning med Växjö sportvagnsklubb och det har fixats en del med bilen inför detta. På väg ut till flygfältet hörde jag att det skrapade i från vänster bakskärm när det gick lite snabbt och väggen inte var helt slät. Tänkte att detta måste vara något tillfälligt. Jag registrerade mig inför körningen och på genomgångsvarven hörde jag inte mycket till skarpljud utan det kändes ganska ok! Rullade ut för att starta och drog iväg....hörde redan då att det skrapade en hel del från bakdäcket...jag tog mig runt varvet i ett lågt tempo med inte allt för mycket skrap. Väl i mål kände jag att det blir nog inte mer körning för idag. Jag gick för att kolla min tid när en åskådare sa...det här tillhör ditt däck...
däckslamsa.jpg
Det hade tydligen sprutat gummi från bakdäcket när jag stack iväg...jag gick tillbaka för att kolla hur bilen såg ut och detta är vad jag hittade...
osthyvlat.jpg
Kan det vara så att hjulvinkeln är så off på vänster sida att det tuggar däck?
Kan det vara så att dämparna bak är slut? (när jag trycker ner bakvagnen så kan jag trycka ner henne ganska mycket)
Kollade ET på bakfälgarna - 23,3 vilket borde stämma...det sitter dock en spacer på 18mm...borde inte det funka med 225 bak?

Oavsett ett antal frågor måste jag endå säga....shit vad bilen gick bra de stunder hon inte tuggade däck! Är väl ganska nöjd med dagen även om bakdäcket ser ut som att jag har angripit det med en osthyvel. Visste innan jag åkte ner till flygfältet att ett par bakdäck stod på inköpslista men inte så här snart. Innan jag trycker på ett par nya sulor måste jag komma fram till vad som är fel! Tips mottages med stor ödmjukhet :#pray:

944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-08 17:10:40
by Freddie_81
De nyare 944:orna har ju högre ET. Runt 50 original, men funkar ju med lite lägre. Så tror du har fel fälgar..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-08 17:34:23
by patand
Freddie_81 wrote:De nyare 944:orna har ju högre ET. Runt 50 original, men funkar ju med lite lägre. Så tror du har fel fälgar..
Men en 86:a har ju fortfarande lågt ET så vitt jag minns. Det var väl från 87 det höga ET kom? Men 18 mm spacer kanske inte är original så hjulet kommer för långt ut?

944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-08 17:43:47
by Freddie_81
Ahh, jag var säker på att det var från 86. Men där ser man.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-08 18:32:15
by andypandy
patand wrote:
Freddie_81 wrote:De nyare 944:orna har ju högre ET. Runt 50 original, men funkar ju med lite lägre. Så tror du har fel fälgar..
Men en 86:a har ju fortfarande lågt ET så vitt jag minns. Det var väl från 87 det höga ET kom? Men 18 mm spacer kanske inte är original så hjulet kommer för långt ut?
Har också sett att högt ET kom -87.

Om man har ett ET på 23,3....vad blir då ET med en 18mm spacer? 5,3 eller 41,3?

944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-08 19:42:04
by Freddie_81
5,3..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-09 08:13:31
by andypandy
Freddie_81 wrote:5,3..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lite väl lågt ET...första sak att göra är att avlägsna spacers!

Det jag klurar på en del är hur det kommer sig att bara ett däck hyvlades! Om det är fel ET på fälgarna borde väl båda däcken få stryk? Kan det vara så att cambern på vänster bak inte stämmer med höger?

När jag byter bakdäck får jag kolla med däckverkstaden om de kan mäta upp vinklarna åt mig...

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-09 08:21:07
by [Bobo]
Våra bilar är inte helt symmetriska. :wink:
Det skiljer några millimeter i bredd i bak på dom flesta jag stött på under åren...
Har aldrig lyckats luska ut om det är skärmarna som är olika breda eller om hela drivlinan är förskjuten i någon ledd... :?

Bobo

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-09 08:33:43
by andypandy
[Bobo] wrote:Våra bilar är inte helt symmetriska. :wink:
Det skiljer några millimeter i bredd i bak på dom flesta jag stött på under åren...
Har aldrig lyckats luska ut om det är skärmarna som är olika breda eller om hela drivlinan är förskjuten i någon ledd... :?

Bobo
Då kanske det är bättre att avlägsna spacers, sätta på ett par nya sulor och ut och testa :D

Minus spacers så flyttas ju fälgen in 18 mm vilket borde fixa biffen!

Det kändes som att de största problemen uppkom igår vid fullgas, helst från låg fart! Om dämparna bak är trötta lär de väl tryckas ihop vid acceleration :?: vet ej om jag tänker rätt! När jag öppnar bakluckan och pressar bakvagnen neråt behöver jag inte mycket kraft för att trycka ner den....men jag märker inte av att hon niger bak under körning!

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-09 08:46:45
by patand
Säkerligen niger bilen i bakändan vid acceleration. Det gör nog alla bilar, mer eller mindre. Är dämparna slut kommer den niga ganska mycket.

Men däcken måste ju få plats innanför skärmen även om bilen niger, hjulet kan ju pressas uppåt även av att du svänger eller kör över ett gupp.

Re: 944 -86 / No name!

Posted: 2016-05-09 09:20:35
by toyrace
[Bobo] wrote:Våra bilar är inte helt symmetriska. :wink:
Det skiljer några millimeter i bredd i bak på dom flesta jag stött på under åren...
Har aldrig lyckats luska ut om det är skärmarna som är olika breda eller om hela drivlinan är förskjuten i någon ledd... :?

Bobo
Ja så är det Bobo! Jag vet heller inte anledningen men jag har kommit fram till att det alltid är sämre plats på vänstersidan. På våran tävlingsbil skilde det ca 3-4mm!
/ Stig