924-6 -86 | Maleficent

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#31 Post by henca »

Snygga kåpor! Var fick du tag i dem? Har du själv satt dit Porsche-emblemet på något vis? Eller finns de rentav att få tag i med något officiellt reservdelsnummer?

Har du de kåporna på dina telefonfälgar? Jag tycker att de i formen mer liknar kåpor avsedda för fuchs eller cookie cutters-fälgar. På de fälgarna sticker kåporna ut utanför fälgen och har därför rundad kant. På telefonfälgar är kåpan kant i kant med fälgen och har därför inte någon rundad kant.

m v h Henrik

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#32 Post by gegge »

De ska vara Porsche original från 80-talet. Fanns som option i USA till Fuchs och satt på en 930 -88. De finns också som eftermarknad, ofta grövre med tre skruvar som låste i fälgen. Tror att det är 356 emblem som sattes dit enligt vissa källor. Nu säkrade med en extra klick silikon. Dessa ska vara till mina 16" Fuchs.

Jag har likadana för mina telefonfälgar, med kant. Inte i lika gott skick dock. Matchar skicket på fälgarna :lol:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#33 Post by gegge »

Tröttnade jag på att aldrig ha en färdig bil att köra och gjorde iordning originalmotorn:

* Nya packningar, lager, remmar, kolvringar mm
* Hittade 944 serie 1 kolvar som ger 10,6:1 komp istället för 9,5:1
* Planar toppen 1,2 mm, vilket ger totalt 11,5:1
* Portat insug och avgas. Dessutom lite J&B weld i kanalen. (Erland på topplocksverkstan)
* Hårdare ventilfjädrar som tål mer lyft från ISKY (Datsun 240Z)
* Kam från AGAP på nytt råämne. 13mm lyft, 287 i duration och 108 i nockvinkel på insug och lite snällare på avgas då den kanalen flödar "för" bra redan.
* Chip från Fekzen med 5 graders mer tändning för 98 okt ska beställas.
* Nya spridare då original inte räcker till. Måste dessutom vara lågohm. Blir Bosch till Volvo 940 turbo eller BMW 745i.
* Viktat in kolvar och vevstakar
* Ny koppling

Hoppas på +190hk. (Insug och grenrör är tillräckligt bra.)

Anledningen till epoxi i kanalen är att toppen flödar ok, ca 205 cfm vid 12mm men gashastigheten är för låg då porten är för stor. En annan 944 fantast som undersökt detta i flödesbänk upptäckte att storleken kunde halveras utan att flödet sjönk! Detta bekräftas i PIPEMAX som helst vill ha en diameter under 35mm mot originalets 40mm. Dessutom kan man få en fin kortradie ned mör ventilsätet vilket illustreras på bilden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#34 Post by Cédric »

Flödade du toppen efter moddarna?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#35 Post by gegge »

Cédric wrote: 2022-01-08 13:39:45 Flödade du toppen efter moddarna?
Nej, men putsningen vid ventilsätet ska ge 20-30cfm till. Plasten ökar i stort sett bara hastigheten och möjligen några cfm till. Nu när forumet är uppe igen kan jag länka till upphovsmannens arbete:

viewtopic.php?f=3&t=17076 samt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26155
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#36 Post by Cédric »

gegge wrote: 2022-01-08 18:03:56
Cédric wrote: 2022-01-08 13:39:45 Flödade du toppen efter moddarna?
Nej, men putsningen vid ventilsätet ska ge 20-30cfm till. Plasten ökar i stort sett bara hastigheten och möjligen några cfm till. Nu när forumet är uppe igen kan jag länka till upphovsmannens arbete:

viewtopic.php?f=3&t=17076 samt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26155
Det där känns bekant, har lämnat skallen för att det var till fel motor kanske :) har du testat virtual dyno?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#37 Post by gegge »

Nej, jag har en gammal desktop dyno 200 som är ok som grov simulator och en Excelvariant av PIPEMAX för att räkna på insug och grenrör. Hade varit kul med något vettigare.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#38 Post by Cédric »

Virtual dyno använder loggar för att skapa effektberäkningen. Skulle varit intressant att jämföra dina bilar mellan varann för att se hur dom presterar. Har testat lite men det är lite klurigt eftersom plana vägar nästan inte existerar i min del av landet 😂

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#39 Post by gegge »

Och ett nytt ställbart kamdrev från Sandén!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#40 Post by Jarlingar »

JB Weld är riktigt bra grejer! spelar i en helt egen liga vad gäller kemisk metall.

Och det där ser riktigt bra ut i toppen, höghastighetszonen kommer göra mycket!

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#41 Post by gegge »

Trodde inte att originalspridarna skulle hänga med, men när man söker på 02801502001 visar det sig att de även sitter på BMW E30 M3. Så de räcker för 200hk tänker jag. Tänkte annars byta till 028150200 som klarar 250hk, vilket säkert skulle gå men då behövs annan kringutrustning. Jag menar, det klarar en Volvo B230 utan större ansträngning...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924-6 -86 | Maleficent

#42 Post by Jarlingar »

Krämar du upp bränsletrycket till 4 bar så ger det motsvarande flödesökning till 298cc/min från originalspridarens 236,5cc/min.

Räcker ganska precis till norr om 200 hk på en radfyra.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: 944_Driver