944 turbo -89 - Gatracer
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
944 turbo -89 - Gatracer
Hallå!
Markus 21år från Västerås.
Har precis köpt mig min första porsche. Har alltid gillat 944 turbo då både pappa morfar kusin och morbror haft varsin. Bilen i fråga är en svart 944 turbo med lite godis på.
Bilen är en 89a men det sitter en turbo cup motor i den, tyvärr utan magnesium insug och tråg..
Bilen är utrustad med följande eftermarknadsdelar.
*Heigo Skruvbur
*Sparco Pro2000
*Willians 4punktsbälten
*Porsche 996 bromsar
*H&R Coilovers
*Turbo cup motor med kkk k26/8 turbo
*Lindsey Racing dual-port wastegate med ställbart laddtryck i cupen.
*Lindsey Racing shortshift
Utvändigt sitter det cup fälgar på den och en 968 vinge.
Köpte bilen av en min kusin som haft den stående ett par år på grund utav att turbon är dålig. Turbon glappar lite fram och tillbaka och den har slagit sig lite på impellrarna.
Det som kommer att hända med bilen innan våren är:
*renoverad och uppgraderad turbo
*Bredbandslambda med mätare
*allmän uppfräschning
*Gå igenom vakuum
*Köra genom besiktning
*Nya skivor och belägg bak
Framtidsplaner 2016-17-18?
*Ny soppapump
* PnP VEMS
*3" hela vägen
*uppgraderad IC
*Bearbetad topp
Bilen står lite trångt som kanske synes på bilderna men har fått mig ett eget garage som jag ska flytta in i inom snar framtid, är väldigt ny på ämnet med 944 turbo så alla tips mottages med glädje!
Markus 21år från Västerås.
Har precis köpt mig min första porsche. Har alltid gillat 944 turbo då både pappa morfar kusin och morbror haft varsin. Bilen i fråga är en svart 944 turbo med lite godis på.
Bilen är en 89a men det sitter en turbo cup motor i den, tyvärr utan magnesium insug och tråg..
Bilen är utrustad med följande eftermarknadsdelar.
*Heigo Skruvbur
*Sparco Pro2000
*Willians 4punktsbälten
*Porsche 996 bromsar
*H&R Coilovers
*Turbo cup motor med kkk k26/8 turbo
*Lindsey Racing dual-port wastegate med ställbart laddtryck i cupen.
*Lindsey Racing shortshift
Utvändigt sitter det cup fälgar på den och en 968 vinge.
Köpte bilen av en min kusin som haft den stående ett par år på grund utav att turbon är dålig. Turbon glappar lite fram och tillbaka och den har slagit sig lite på impellrarna.
Det som kommer att hända med bilen innan våren är:
*renoverad och uppgraderad turbo
*Bredbandslambda med mätare
*allmän uppfräschning
*Gå igenom vakuum
*Köra genom besiktning
*Nya skivor och belägg bak
Framtidsplaner 2016-17-18?
*Ny soppapump
* PnP VEMS
*3" hela vägen
*uppgraderad IC
*Bearbetad topp
Bilen står lite trångt som kanske synes på bilderna men har fått mig ett eget garage som jag ska flytta in i inom snar framtid, är väldigt ny på ämnet med 944 turbo så alla tips mottages med glädje!
Last edited by bbellman on 2017-04-04 21:01:05, edited 4 times in total.
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Porsche 944 turbo -86 - Gatracer (min första porsche)
Ser fin ut!
Kul med flera 951'or i närheten, jag bor själv i Köping.
Mvh//Erik
Kul med flera 951'or i närheten, jag bor själv i Köping.
Mvh//Erik
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Porsche 944 turbo -86 - Gatracer (min första porsche)
Jodå den är i skapligt fint skick! Ska väl förhoppningsvis se lite bättre ut i vår när man har fått lite ordning på den och gett den en rejäl tvätt!eckan wrote:Ser fin ut!
Kul med flera 951'or i närheten, jag bor själv i Köping.
Mvh//Erik
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 turbo -86 - Gatracer (min första porsche)
Ser ut som en bra banleksak.
(jag ändrade rubriken så den följer standarden som gäller för "Våra bilar", ordet Porsche behöver ju inte vara med eftersom alla bilarna är Porschar. )
(jag ändrade rubriken så den följer standarden som gäller för "Våra bilar", ordet Porsche behöver ju inte vara med eftersom alla bilarna är Porschar. )
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 turbo -86 - Gatracer (min första porsche)
Ja det är den förhoppningsvis, har aldrig kört bana förut så ser fram emot att prova det nästa år!patand wrote:Ser ut som en bra banleksak.
(jag ändrade rubriken så den följer standarden som gäller för "Våra bilar", ordet Porsche behöver ju inte vara med eftersom alla bilarna är Porschar. )
Perfekt, nej det känns ju lite onödigt!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 turbo -86 - Gatracer (min första porsche)
Tar mig friheten att då tipsa om förarkursen som jag är instruktör på:bbellman wrote:Ja det är den förhoppningsvis, har aldrig kört bana förut så ser fram emot att prova det nästa år!
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brukar vara uppskattat av de forummedlemmar som gått.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Idag flyttades bilen in i mitt och kompisens nya garage, skönt med lite mer plats att meka på!
Här står den på sin nya plats i garaget!
Inredde direkt med lite flagga, dock insåg vi rätt snabbt att färgerna var i fel ordning, snacka om fail.
Här står hon med sin nya garage kompis, Bmw E28 med M50b25 turbo.
Får lite knepigt att hänga med iom att BMW är bänkad till 437 whp vid 1,2 bar. Nu byggs den om med smidda stakar och ett mål på ca 600whp.
Men förhoppningsvis plockar jag han på bana iaf!
Näst på tur står att inreda garaget sedan blir det att börja riva ner släden!!!
Här står den på sin nya plats i garaget!
Inredde direkt med lite flagga, dock insåg vi rätt snabbt att färgerna var i fel ordning, snacka om fail.
Här står hon med sin nya garage kompis, Bmw E28 med M50b25 turbo.
Får lite knepigt att hänga med iom att BMW är bänkad till 437 whp vid 1,2 bar. Nu byggs den om med smidda stakar och ett mål på ca 600whp.
Men förhoppningsvis plockar jag han på bana iaf!
Näst på tur står att inreda garaget sedan blir det att börja riva ner släden!!!
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2015-08-12 11:25:34
- Telefon: 0738958071
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Men du det ser ut som rena drömmen, vilken lyx!
Jag och min kompis har drömmar om något liknande och jag har börjat leta runt lite.
Men hittar inget till rimligt pris (dock i Stockholmsområdet).
Kör hårt! Ska bli kul att följa
Mvh Max
Jag och min kompis har drömmar om något liknande och jag har börjat leta runt lite.
Men hittar inget till rimligt pris (dock i Stockholmsområdet).
Kör hårt! Ska bli kul att följa
Mvh Max
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Ser riktigt nice ut! Men den Belgiska flaggan bör ni väl byta ut mot en tysk?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Tackartackar!Haha vi insåg det rätt snabbt att det var något fel... Får bli att beställa en ny flagga men denna får duga så länge, det är ju iallafall rätt färger sen är ordningen inte så viktigrobinkjellstedt wrote:Ser riktigt nice ut! Men den Belgiska flaggan bör ni väl byta ut mot en tysk?
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Hittade på lappen bak i skuffen idag där alla options på bilen står.
Motor 052 dvs 250hk motor.
Ly9y Satin Black
Extrautrustning
M030 - SPORT GROUP WITH KONI SHOCK ABSORBERS
M139 - SEAT HEATING SYSTEM LEFT SEAT
M220 - LOCKING DIFF 40 % !
M340 - HEATED RIGHT SEAT
M490 - HiFi SOUND SYSTEM
M533 - ANTI THEFT DEVICE
M573 - AIR CONDITIONING
M593 - BOSCH ANTI LOCK - ABS SYSTEM
M650 - REMOVEABLE SUN ROOF
M946 - SEAT COVERS FRONT - LEATHER/LEATHER/LEATHERETTE
rätt trevlig lista med options även fast det mesta är borta såsom stolar, stötdämpare osv.
har även pratat med tidigare ägare och fått fram att buren som sitter i är en riktig Heigo skruvbur samt att coiloversarna är H&R chassi, ska bli riktigt kul att få bepröva grejerna ordentlgit i vår
Motor 052 dvs 250hk motor.
Ly9y Satin Black
Extrautrustning
M030 - SPORT GROUP WITH KONI SHOCK ABSORBERS
M139 - SEAT HEATING SYSTEM LEFT SEAT
M220 - LOCKING DIFF 40 % !
M340 - HEATED RIGHT SEAT
M490 - HiFi SOUND SYSTEM
M533 - ANTI THEFT DEVICE
M573 - AIR CONDITIONING
M593 - BOSCH ANTI LOCK - ABS SYSTEM
M650 - REMOVEABLE SUN ROOF
M946 - SEAT COVERS FRONT - LEATHER/LEATHER/LEATHERETTE
rätt trevlig lista med options även fast det mesta är borta såsom stolar, stötdämpare osv.
har även pratat med tidigare ägare och fått fram att buren som sitter i är en riktig Heigo skruvbur samt att coiloversarna är H&R chassi, ska bli riktigt kul att få bepröva grejerna ordentlgit i vår
Last edited by bbellman on 2015-11-21 09:57:55, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Idag blev det lite garagetid och äntligen kom turbon loss. Trodde inte att det skulle vara så jävligt som det var att få ner turbon, varenda skruv satt halvt oåtkomligt så man fick skruva den 1/8 varv i taget.
Nu vart det tomt på högersidan!
Min KKK k26/8 känns rätt liten om man jämför med gargepolarens KKK k31 haha!
Var ju tvungen att testa med hans under huven! Blev väl lite trångt...
Nästa steg nu är att skicka iväg turbon till Svensk Turboserviäce som ska uppgradera den, den kommer att få ett nytt billet-kompressorhjul och större turbinhjul, med dessa uppgraderingar är den specad till 500hk.
När den sen kommer tillbaka ska jag montera tillbaka allt, montera bredbanslamda samt laddtrycksmätare för att kunna hålla koll på de viktiga Förhoppningsvis ska bilen besiktas så tidigt som möjligt så det finns gott om tid till finlir!
Nu vart det tomt på högersidan!
Min KKK k26/8 känns rätt liten om man jämför med gargepolarens KKK k31 haha!
Var ju tvungen att testa med hans under huven! Blev väl lite trångt...
Nästa steg nu är att skicka iväg turbon till Svensk Turboserviäce som ska uppgradera den, den kommer att få ett nytt billet-kompressorhjul och större turbinhjul, med dessa uppgraderingar är den specad till 500hk.
När den sen kommer tillbaka ska jag montera tillbaka allt, montera bredbanslamda samt laddtrycksmätare för att kunna hålla koll på de viktiga Förhoppningsvis ska bilen besiktas så tidigt som möjligt så det finns gott om tid till finlir!
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2012-03-21 14:08:37
- Bilmodell: 944 2.7L
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Kul med fler 944 i västerås. Har själv en vit -89 utan turbo här i stan.
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Var det möjligtvis den som stod på den sista hällaträffen?Spöket wrote:Kul med fler 944 i västerås. Har själv en vit -89 utan turbo här i stan.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4337
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)
Varför så stort aggregat?bbellman wrote:Nästa steg nu är att skicka iväg turbon till Svensk Turboserviäce som ska uppgradera den, den kommer att få ett nytt billet-kompressorhjul och större turbinhjul, med dessa uppgraderingar är den specad till 500hk.
När den sen kommer tillbaka ska jag montera tillbaka allt, montera bredbanslamda samt laddtrycksmätare för att kunna hålla koll på de viktiga Förhoppningsvis ska bilen besiktas så tidigt som möjligt så det finns gott om tid till finlir!
Vad har du för planer för motorn?
Anledningen till frågorna är att det är en hel del att byta/kosta på ifall om man skall ta ut 500 hk ur en 951-motor och om man inte har planer på 500 hk så känns det som ett onödigt stort aggregat med dålig respons om man skall köra 300 hk.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users