944 -84 | Flip N Turn
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2014-12-23 14:46:20
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Eskilstuna
- Contact:
944 -84 | Flip N Turn
Hej! Nybliven medlem och Porsche ägare. Kan inget om Porsche men ni kanske kan hjälpa mig lite. Tanken är väl att snygga till, serva och sälja bilen vidare.
Porsche 944, 1984, Svensksåld.
Bilen är Metallicblå, har inte listat ut vad färgen heter än. Men det kanske finns någon stans i bilen som det står skrivet? Hittade en kod LY58/LY56.
Hittade utrustningslistan bak i bilen och den verkar inte speciellt välutrustad.
M404 - FRONT AND REAR SWAY BARS (vad innebär detta?, kraftigare krämhämmare än orginal?)
M429 - WHITE FOG LIGHT
M455 - WHEEL LOCKS (Låsbultar till fälgarna?)
M651 - ELECTRIC WINDOWS
M657 - POWER STEERING
M666 - WITHOUT LAQUER PRESERVATION AND CHROME PRESERVATION (Vad betyder detta?)
Utöver den utrustningen är det lite annat jag undrar över. Gissar att inredningen är utbytt någon gång, det sitter elstyrda sportstolar i läder med matchande baksäte. Kan vara orginal men borde inte det finnas en utrustningskod för det? Här är en bild.
Det sitter det några 17" Fälgar på bilen. Tänkte höra om någon vet vad det är för typ av fälgar? Det sitter även någon typ av cornersplitter/addon på bakfångaren. Är detta något orginaltillbehör eller bara någon som stylat bilen? Se bild nedan.
Sen var det fronten. Kollat på alla bilar på blocket och hittar ingen med liknande front. Vet ni vad det är för front som sitter på? Ursäka bildkvalitén, mobilkameran är kass.
Kommer nog fler frågor senare, men börjar såhär.
Tack på förhand // Marcus
Porsche 944, 1984, Svensksåld.
Bilen är Metallicblå, har inte listat ut vad färgen heter än. Men det kanske finns någon stans i bilen som det står skrivet? Hittade en kod LY58/LY56.
Hittade utrustningslistan bak i bilen och den verkar inte speciellt välutrustad.
M404 - FRONT AND REAR SWAY BARS (vad innebär detta?, kraftigare krämhämmare än orginal?)
M429 - WHITE FOG LIGHT
M455 - WHEEL LOCKS (Låsbultar till fälgarna?)
M651 - ELECTRIC WINDOWS
M657 - POWER STEERING
M666 - WITHOUT LAQUER PRESERVATION AND CHROME PRESERVATION (Vad betyder detta?)
Utöver den utrustningen är det lite annat jag undrar över. Gissar att inredningen är utbytt någon gång, det sitter elstyrda sportstolar i läder med matchande baksäte. Kan vara orginal men borde inte det finnas en utrustningskod för det? Här är en bild.
Det sitter det några 17" Fälgar på bilen. Tänkte höra om någon vet vad det är för typ av fälgar? Det sitter även någon typ av cornersplitter/addon på bakfångaren. Är detta något orginaltillbehör eller bara någon som stylat bilen? Se bild nedan.
Sen var det fronten. Kollat på alla bilar på blocket och hittar ingen med liknande front. Vet ni vad det är för front som sitter på? Ursäka bildkvalitén, mobilkameran är kass.
Kommer nog fler frågor senare, men börjar såhär.
Tack på förhand // Marcus
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2014-12-23 14:46:20
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 944 | Flip N Turn
Kom på en till fråga. Först bland utrustningskoderna står det C00 och C55, vad betyder dom koderna?
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Porsche 944 | Flip N Turn
Fälgarna du har är Porsche Cup1 och front och bakdiffusor är från 944 turbo/S2. Ser lite modernare och snyggare ut så! Och ja, stolarna är nog också bytta till turbo/S2 stolar. Grattis till bilköpet!
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2014-12-23 14:46:20
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 944 | Flip N Turn
Tack för svaren!
Vart köper man reservdelar till dessa bilar? Behöver lite slangar till motorn som torkat och spruckit. Är det proschecenter som gäller eller finns det några bra hemsidor eller ebay säljare? Hittar inte mycket när jag googlar runt.
Behöver väl eventuellt kamrem och servicedetaljer också. Har inte fått servicehistoriken än så får se vad som behövs göras.
Något mer som man bör göra i samband med service? Bilen startar lätt, går fint, har stadig tomgång men tickar en del. Har stått ett tag och inte haft möjlighet till någon ordentlig varmkörning än.
Vart köper man reservdelar till dessa bilar? Behöver lite slangar till motorn som torkat och spruckit. Är det proschecenter som gäller eller finns det några bra hemsidor eller ebay säljare? Hittar inte mycket när jag googlar runt.
Behöver väl eventuellt kamrem och servicedetaljer också. Har inte fått servicehistoriken än så får se vad som behövs göras.
Något mer som man bör göra i samband med service? Bilen startar lätt, går fint, har stadig tomgång men tickar en del. Har stått ett tag och inte haft möjlighet till någon ordentlig varmkörning än.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Porsche 944 | Flip N Turn
Reservdelar hittar du här....
http://www.utzon.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.utzon.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2014-12-23 14:46:20
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 944 | Flip N Turn
Tack för länken. Bra priser också.
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Porsche 944 | Flip N Turn
Tickar den efter riktig varmkörning med ny olja och nytt filter så är det nog tyvärr ventiltryckarna ( någon av dem iaf) som gett upp.
Tyvärr är priserna inte så spännande, 1995kr kostar dom hos utzon.
Tyvärr är priserna inte så spännande, 1995kr kostar dom hos utzon.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2014-12-23 14:46:20
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 944 | Flip N Turn
Tänkte ta tag i bromsarna, men hittar ingen hylsa till låsbultarna/låsmuttrarna. Ser ut som att det skulle vara något porsche orginalverktyg. Vet ni vart man kan få tag i ett sånt?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Porsche 944 | Flip N Turn
Porsche Center lär nog ha om det är original.Crazymac wrote:Ser ut som att det skulle vara något porsche orginalverktyg. Vet ni vart man kan få tag i ett sånt?
Annars brukar det lösa sig om man åker till en bra däckfirma, de slår på en krafthylsa och några sekunder senare är muttern borta från bulten.
EDIT: Jag passade på att fixa rubriken på tråden så den följer standarden.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2014-12-23 14:46:20
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 -84 | Flip N Turn
Tackar, får bli ett besök hos porschecenter.
Skruvade lite med bilen igår och dök på två nya problem.
1) Fönsterhissen på passagerarsidan fungerar inte. När man trycker på knappen så klickade det i motorn åt båda håll. Jaha tänkte jag, mekanismen behöver väl smörjas så jag skruvade ner dörrsida och fönstermekanismen. När jag fått ur ruta och fönsterhiss och väl lossat motorn så upptäcker jag att fönstermekanismen går lätt. Försöker köra motorn löst och växelhuset rör sig bara någon millimeter åt vardera håll. Lossar de 2 torxskruvarna som håller motorn i växelhuset och försöker få ut den men det verkar vara tvärstopp. Låter bli att vålda då jag inte vill ha sönder motorn som verkar fungera. Problemet är ju att växelhuset inte går att skruva isär vad jag kan se. Är det någon här som haft samma problem och fått igång växelhuset? Eller tror ni att det är kugghaveri? Såg att en ny fönsterhiss går på 3-4000 så skulle hellre få liv i denna gamla. Vad säger panelen? Går det eller är det bara att köpa nytt? Sitter dessa fönsterhissmotorer på några andra bilar?
2) Det kommer ingen varmluft i bilen alls, det är bra nivå i kylsystemet, termostaten kommer nog behöva bytas för nålen pendlar 1-2 millimeter i mitten vid varm motor, men detta borde inte påverka varmluften tycker jag. Finns det några värmeventiler som kan fastna? Är dessa mekaniska eller elektriska och vart sitter dom? Tycker att den spaken som reglerar värmen känns fast i sin rörelse men går lite trögt. Vart ska jag börja felsöka, runt värmepaket eller under huven?
Tack på förhand!
Skruvade lite med bilen igår och dök på två nya problem.
1) Fönsterhissen på passagerarsidan fungerar inte. När man trycker på knappen så klickade det i motorn åt båda håll. Jaha tänkte jag, mekanismen behöver väl smörjas så jag skruvade ner dörrsida och fönstermekanismen. När jag fått ur ruta och fönsterhiss och väl lossat motorn så upptäcker jag att fönstermekanismen går lätt. Försöker köra motorn löst och växelhuset rör sig bara någon millimeter åt vardera håll. Lossar de 2 torxskruvarna som håller motorn i växelhuset och försöker få ut den men det verkar vara tvärstopp. Låter bli att vålda då jag inte vill ha sönder motorn som verkar fungera. Problemet är ju att växelhuset inte går att skruva isär vad jag kan se. Är det någon här som haft samma problem och fått igång växelhuset? Eller tror ni att det är kugghaveri? Såg att en ny fönsterhiss går på 3-4000 så skulle hellre få liv i denna gamla. Vad säger panelen? Går det eller är det bara att köpa nytt? Sitter dessa fönsterhissmotorer på några andra bilar?
2) Det kommer ingen varmluft i bilen alls, det är bra nivå i kylsystemet, termostaten kommer nog behöva bytas för nålen pendlar 1-2 millimeter i mitten vid varm motor, men detta borde inte påverka varmluften tycker jag. Finns det några värmeventiler som kan fastna? Är dessa mekaniska eller elektriska och vart sitter dom? Tycker att den spaken som reglerar värmen känns fast i sin rörelse men går lite trögt. Vart ska jag börja felsöka, runt värmepaket eller under huven?
Tack på förhand!
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 -84 | Flip N Turn
Värmevetilen sitter i motorrummet mot torpeden, något bakom/nedanför ventilkåpan. Denna kan kärva eller så har fästet som håller i armen gått sönder eller hoppat ur. Denna ventil går att nå och manövrera för hand, sitter den fast allt för hårt får du plocka ur den och motionera upp de .
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users