Page 1 of 2

944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-08 20:55:54
by LPunderground
Tjenixen!

Kände att det var dags att gå vidare i 944 ägandet, så bestämde mig för att sälja min N/A och införskaffade denna istället! :)

En 83a som har fått motor, drivlina och låda från en Turbo S från 1989. Alltså 250hk motor & M220, alltså diff! :D
Helrensad invändigt på all onödig vikt av förra ägaren, plasthuv, skärmar, rutor m.m.
I princip en färdig racer förutom att det ser lite sådär ut invändigt och i motorrum med kablar, kontakter o grejer.

Så tanken med denna bilen är att fräscha upp den i vinter innan den blir piskad på bana next year!

Gör en lista på vad jag vet har gjorts med bilen samt vad som ska göras.

Chassi:
- M030 ben med Bilstein dämpare fram, sänkta max.
- Ställbara Koni stötdämpare bak.
- Sänkt max på svärdet bak.
- Stumma fästen till bakvagnen.
- Turbo krängare fram/bak.
- Bärarmar m.m bytt till nyare från 87- med stora ET.
- Helbur genom torpedvägg och svetsad i tornen, styvar upp lite kanske?


Bromsar:
- Porsche 993 Turbo bromsar fram enligt uppgift? Lite större än M030 iaf..
- Porsche 944 Turbo bromsar bak.
- Original belägg?
- Stålomspunna bromsslangar.
- Röda ok.


Interiör:
- Rensad på inredning.
- Huvudströmbrytare in & utvändigt.
- Sparco PRO 2000 stolar.
- RRS Ratt.
- Short shift.
- Helbur.
- Brandsläckare.
- Säkringsdosor m.m flyttat till kardantunnel, framför vxlspak.
- Plåt istället för dörrsidor.
- Plastrutor.
- Reservhjulsbaljan bortkapad och ersatt med en plåt.
- Batteri i baksätet.


Exteriör:
- Lackad i Hell Gelb.
- Svart plasthuv.
- Plastskärmar.
- Plast frontplåt med GTS lampor.
- Någon läpp på fronten.
- Vita blinkers i fronten.
- Hål för bromskylning istället för dimljus.


Fälgar:
- 17" Cup3 med Michelin PS2.
- 16" Design 90 med R-däck.



Framtidsplaner inför 2015:
- Måla om invändigt.
- Måla om buren.
- Fräscha upp med kablar, säkringar osv invändigt.
- Snygga till motorrum med kontakter osv.
- 2st 6-punktsbälten.
- Diverse bussningar i fram/bakvagn.
- Skjutlucka i förar rutan.



Önskningar:
- Bättre stötdämpare / coilovers.
- Fjäderbensstag.
- 968 Bakvinge.
- 968 Dörrhandtag.
- 968 Backspeglar.
- 2-Delad bakspoiler från en turbo.



Lägger upp några bilder innan läggdags, kommer mer med tiden. :)

Färgen går inte annat än att älska! :#drool: :lol:
Image

Image

Här ser man lite av säkringsdosan, inte det snyggaste..
Image

Image

Image

Image

944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-08 23:14:57
by Natanael
Grymt! Grattis till bilen! Du inspirerar en annan inför framtiden ;-) Det måste ha varit din nu sålda 944:a jag såg på släp idag när jag körde genom Göteborg?

Posted: 2014-09-09 07:27:33
by LPunderground
Tackar! :) haha ja måste det varit, farsan mötte upp en norrman runt 17 tiden i Göteborg igår. Stod dock inte på släp utan en biltransport. ;)

Re: 944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-09 09:49:36
by patand
Är den omreggad med motorn osv? :) Säkerligen en potentbil på bana!

Posted: 2014-09-09 09:52:51
by LPunderground
Nej den är ju inte det.. Enligt SFRO ska den inte behöva gå som ombyggt fordon eftersom allt är original Porsche grejer, meen problemet är 20% effektökning.. :/

Re:

Posted: 2014-09-09 09:55:18
by patand
LPunderground wrote:Nej den är ju inte det.. Enligt SFRO ska den inte behöva gå som ombyggt fordon eftersom allt är original Porsche grejer, meen problemet är 20% effektökning.. :/
20% effektökning? Det är ju drygt 50% till från 163hk till 250hk? :#944burn:

Re: 944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-09 10:06:50
by Janne J
Jag vet en 944 n/a som är ombyggd till turbo, så här ser det ut i regbeviset:

MOTOR: PORSCHE 4-CYL TURBO 1991
VÄXELLÅDA: PORSCHE TURBO 1991
BROMSAR FRAM SKIVOR OCH OK PORSCHE 996
BROMSAR BAK SKIVOR OCH OK PORSCHE 996
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT

Posted: 2014-09-09 11:12:52
by LPunderground
Hehe jag vet.. :D
Jo har sett den o kollat upp det, men den är ju ombyggt fordon o det kostar 5000kr för SFRO sen ska vanlig reg bes också. Inte värt pengarna för det lilla den kommer köras på väg. :)

Re:

Posted: 2014-09-09 12:55:49
by Janne J
LPunderground wrote:Hehe jag vet.. :D
Jo har sett den o kollat upp det, men den är ju ombyggt fordon o det kostar 5000kr för SFRO sen ska vanlig reg bes också. Inte värt pengarna för det lilla den kommer köras på väg. :)
Ok, men den dagen du vill sälja bilen gör det skillnad.

Hursomhelst, grattis till en kul bil!

Ha det gött

Janne

Sv: Re: Re:

Posted: 2014-09-09 14:51:25
by LPunderground
Janne J wrote:
LPunderground wrote:Hehe jag vet.. :D
Jo har sett den o kollat upp det, men den är ju ombyggt fordon o det kostar 5000kr för SFRO sen ska vanlig reg bes också. Inte värt pengarna för det lilla den kommer köras på väg. :)
Ok, men den dagen du vill sälja bilen gör det skillnad.

Hursomhelst, grattis till en kul bil!

Ha det gött

Janne
Jo jag vet, vi får se med tiden.

Tack så mycket! :)

Re: 944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-09 17:27:19
by fälgen
Tänk på att tex försäkringsbolag mycket väl kan hitta denna tråd, vilket skulle kunna ställa till det om bilen varit inblandad i en olycka..

Men för att prata om något roligare, intressant bil med rätt uppgraderingar! Färgen lämnar ju knappast någon oberörd, jag tycker den är snygg!

Vad är det för bur? På sista bilden verkar det vara ett rör precis över förarstolen, får det plats? Jag har visserligen innertaket kvar, men jag har svårt att få plats med hjälm på.

Sv: Re: 944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-10 11:40:17
by LPunderground
fälgen wrote:Tänk på att tex försäkringsbolag mycket väl kan hitta denna tråd, vilket skulle kunna ställa till det om bilen varit inblandad i en olycka..

Men för att prata om något roligare, intressant bil med rätt uppgraderingar! Färgen lämnar ju knappast någon oberörd, jag tycker den är snygg!

Vad är det för bur? På sista bilden verkar det vara ett rör precis över förarstolen, får det plats? Jag har visserligen innertaket kvar, men jag har svårt att få plats med hjälm på.
Jo må så vara, men den går bara bana så där gäller ingen försäkring ändå.

Haha ja den är grym, man kan inte missa den direkt. Heter Hell Gelb, från gamla 11or på 70talet har jag för mig.. :)

Buren är nog som förra ägaren svetsat själv, är ett litet rör vid stolen men man tar inte i det faktiskt, trodde själv det först men gick iaf fint på Mantorp! :)

Re: 944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-10 17:18:46
by fälgen
Jaha, missade att den bara går bana. Mantorp skriver du, var du där med porscheklubben nu i helgen? Lyckades (trots färgen :D ) missa dig i sådana fall.

Hur upplever du bilen jämfört med din förra? Hur mycket väger bilen?

Re: 944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-10 18:25:05
by LPunderground
fälgen wrote:Jaha, missade att den bara går bana. Mantorp skriver du, var du där med porscheklubben nu i helgen? Lyckades (trots färgen :D ) missa dig i sådana fall.

Hur upplever du bilen jämfört med din förra? Hur mycket väger bilen?
Nix va där förra måndagen då dem har Trackday första måndagen i månaden April-Oktober.

Denna har ju bättre bromsar, mer effekt, bättre stötdämpare&ben fram, diffad låda osv så den känns ju rätt så mycket bättre. Men min gamla röda gick faktiskt jävligt fint! :D
Körde 7sec snabbare på Mantorp med denna än den förra, och då har jag nog en del tid o kapa när jag lärt mig bilen ordentligt skulle jag tro..
Vikt vet jag inte, ska väga den. Hoppas dock på mindre än 1100kg.. :P

944 -83 | Turbo S

Posted: 2014-09-10 18:51:39
by Jinnarp
1090kg väger min med 1/4 tank :)
Många burrör= mer vikt :p