944 -85 | Trackday (budget projekt)
- GIII Racing
- S-Poster
- Posts: 93
- Joined: 2012-12-22 18:40:20
- Telefon: 0707397411
- Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
- Årsmodell: 1991
- Contact:
Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)
Håller med föregående talare
Träning,träning träning, så blir du snabbare förare!
själv har jag tränat på GotlandRing i några år och kapar tiderna hela tiden utan att ha värstingprylar!
Lycka till nu!
Träning,träning träning, så blir du snabbare förare!
själv har jag tränat på GotlandRing i några år och kapar tiderna hela tiden utan att ha värstingprylar!
Lycka till nu!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Oken är från Volvo, så blir att byta rakt av, största anledningen är att jag vill slipa kärvande glidkolvsok och snedslitna belägg som dom ofta tenderar att bli, sen är mycket av det roliga att fixa och trixa lite själv. R däck har jag liggandes till 17" där av det köpet av fälgar.
Vad det gäller förarutbildning så har jag ett par i släkten som tävlingskört mycket i historisk racing, så man har blivit instruerad både på gata och bana, sen har jag kört mycket mc på bana oxå, och det ger en lite annan erfarenhet men mycket är ganska likt bilkörningen.
Gotland ring t.ex är en himmelsk bana att skrapa knän på och man upptäcker alla skavanker i banan på ett annat sätt med mc
Har till och med fått spårinstruktioner på dom flesta av banorna i Sverige av Erik Berger. Detta var iofs när msn var grabb och följde med på tävlingar men mycket kommer man ihåg, det ska bara omsättas i verklighet.
Kontentan är att jag till 100% håller med om att snabbaste sättet att bli snabbare är mycket körtid.
Veta hur man ska köra är en sak, men att köra som man vet, det är en annan
Vad det gäller förarutbildning så har jag ett par i släkten som tävlingskört mycket i historisk racing, så man har blivit instruerad både på gata och bana, sen har jag kört mycket mc på bana oxå, och det ger en lite annan erfarenhet men mycket är ganska likt bilkörningen.
Gotland ring t.ex är en himmelsk bana att skrapa knän på och man upptäcker alla skavanker i banan på ett annat sätt med mc
Har till och med fått spårinstruktioner på dom flesta av banorna i Sverige av Erik Berger. Detta var iofs när msn var grabb och följde med på tävlingar men mycket kommer man ihåg, det ska bara omsättas i verklighet.
Kontentan är att jag till 100% håller med om att snabbaste sättet att bli snabbare är mycket körtid.
Veta hur man ska köra är en sak, men att köra som man vet, det är en annan
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Igår kväll byta vi (min chefsmekaniker) kamrem, spännhjul vattenpump och balansaxelrem.
Passa även på att byta lilla slangbiten från vattenpumpen.
Jobbet flöt på bra, var en del jobb att rengöra kåporna som var helt nersmorda med olja och skit. Sen satt balansaxelhjulen fast lite grann oxå så dom fick masseras av.
När allt skruvades på plats igen märkte vi att den övre balansaxlen satt 2kugg fel så remmen fick släppas och hjulet justeras.
Nu börjar det närma sig bil igen front skärmar och huv ska passas in igen bara sen är den snart besiktnings klar.
Passa även på att byta lilla slangbiten från vattenpumpen.
Jobbet flöt på bra, var en del jobb att rengöra kåporna som var helt nersmorda med olja och skit. Sen satt balansaxelhjulen fast lite grann oxå så dom fick masseras av.
När allt skruvades på plats igen märkte vi att den övre balansaxlen satt 2kugg fel så remmen fick släppas och hjulet justeras.
Nu börjar det närma sig bil igen front skärmar och huv ska passas in igen bara sen är den snart besiktnings klar.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- LPunderground
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2012-05-07 17:04:30
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1983
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)
Haha, det går alltså framåt för dig? Hur går det för Kors btw?
Sen vet du om att du bara kommer se mina fina baklampor va?
Sen vet du om att du bara kommer se mina fina baklampor va?
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Det går framåt, byt olja, filter och tändstift igår, och hällt i Blue racing bromsvätska och luftat bromsarna.
Första körningen i april får vi se hur den uppför sig. Har på känn att dämparna inte är i bästa laget och den är hög som ett hus, så ska prova ändra svärdet bara och se om jag går ner den lite iaf.
Men den kommer nog inte ligga lika fint som golfen gjorde :-/
Kors har inte gjort något mer än byggt om till öppet filter i skärmen och tror han ställt om laddtrycket. Tror tyvärr inte han kommer köra på knutan
Och tror inte min kommer gå så speciellt fort den körningen.
Första körningen i april får vi se hur den uppför sig. Har på känn att dämparna inte är i bästa laget och den är hög som ett hus, så ska prova ändra svärdet bara och se om jag går ner den lite iaf.
Men den kommer nog inte ligga lika fint som golfen gjorde :-/
Kors har inte gjort något mer än byggt om till öppet filter i skärmen och tror han ställt om laddtrycket. Tror tyvärr inte han kommer köra på knutan
Och tror inte min kommer gå så speciellt fort den körningen.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- LPunderground
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2012-05-07 17:04:30
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1983
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)
Nä den är rätt mjuk, kändes när jag körde hem den från Sthlm bara. Kan ju alltid hitta "billiga" Koni, Bilstein eller Sachs dämpare till den senare annars?Jinnarp wrote:Det går framåt, byt olja, filter och tändstift igår, och hällt i Blue racing bromsvätska och luftat bromsarna.
Första körningen i april får vi se hur den uppför sig. Har på känn att dämparna inte är i bästa laget och den är hög som ett hus, så ska prova ändra svärdet bara och se om jag går ner den lite iaf.
Men den kommer nog inte ligga lika fint som golfen gjorde :-/
Kors har inte gjort något mer än byggt om till öppet filter i skärmen och tror han ställt om laddtrycket. Tror tyvärr inte han kommer köra på knutan
Och tror inte min kommer gå så speciellt fort den körningen.
Jag bytte krängare fram & bak på min igår, så stålomspunna slangar kvar, olja, filter sen småpill mest.
Sen ska jag & Fredrik nog köra den 11April med Porsche Center Syd Malmö också verkar det som.
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Hur har ni fått nys om den körningen? Och vad kostar det?
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Då kom mina hållare idag
Nu kan jag börja skruva ihop fronten och sen få den målad.
Tack 9xxDK för snabb affär
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Då kom mina hållare idag
Nu kan jag börja skruva ihop fronten och sen få den målad.
Tack 9xxDK för snabb affär
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Skruvat ihop lampor och frontplåt, skärmar och front. Ja konstatera att passformen inte är den bästa glipar runt lamphusen i nerfällt läge, huven sitter inte på samma avstånd runt om. Men det ska inte vara något utställnings ex. Och har en känsla av att den har varit emot kanske både en och två gånger i fronten. En del av plåten ser ut som wellpapp.
Fixat i eld har man oxå gjort själv, så tog lite tid att märka upp kablarna till ljusmotorn, nu behöver jag bara ha kontaktdonet så jag får ihop dom.
Med andra ord var det en irriterad garagedag, men det blev en del gjort iaf.
Fixat i eld har man oxå gjort själv, så tog lite tid att märka upp kablarna till ljusmotorn, nu behöver jag bara ha kontaktdonet så jag får ihop dom.
Med andra ord var det en irriterad garagedag, men det blev en del gjort iaf.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
En liten fråga här oxå. Är det någon som vet hur stor diametern är inne i fjäderbenen? Letar lite efter insatsdämpare men har inte rivit ner mitt eget än, så kan vara bra att veta innan.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: 944 -85 | Trackday (budget projekt)
Vilken tur att man har bilen nypolerad och klar för knutstorp, ringen samt Spa! Snart är vi på väg igen
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Hörde från Anders att ni skulle köra ner till spa oxå, får väl göra den resan nästa vår eller till hösten kanske. Men känns inte som det är ett jätteprojekt att få den reggad och körklar till april iaf.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 -85 | Trackday (budget projekt)
Fick lite gjort igår oxå monterade ur buren ur bilen så den kan helsvetsas. Borrade även alla hylsor till buren.
Nästa grej är att städa av och måla resterande invändigt orange, sen måla buren och återmontera. Därefter skruva i orginalstolar och få ordning på mina ljus så den är klar för besiktning.
Börjar känna lite press nu, då den ska premiärköras 17 april.
Nästa grej är att städa av och måla resterande invändigt orange, sen måla buren och återmontera. Därefter skruva i orginalstolar och få ordning på mina ljus så den är klar för besiktning.
Börjar känna lite press nu, då den ska premiärköras 17 april.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
Who is online
Users browsing this forum: gtBen