924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Hur går det för dig?
Har du någon fungerande bil ännu?
Sven
Har du någon fungerande bil ännu?
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Jag är ute på djupt vatten för om det här kan jag ingenting. Men varför skakade han på huvudet, är det nåt uppenbart korkat?gegge wrote:Hittade bilder på insugskanalen. Erland på Topplocksverkstan bara skakade på huvudet:
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Nja Sven... Turbon ligger på is, hoppas på att komma igång med byggandet i år. Din gamla bil ska dammas av inom kort. Nytt riktigt garage i källaren. Men renovering av hus tar all tid, dessutom ska både motorcykel och båt fixas till innan sommaren.
Mattias, fräsningen från förbränningsrummet är väldigt grov och passningen till insug usel även om det är vanligt förekommande även på andra bilar. Det kan man fixa till själv med en dremel, så är den grundläggande portningen klar. Den ger säkert 10% mer flöde och effekt. Det som är märkligt i 924 toppen är den stora "grytan" bakom ventilskaftet. En konstant radie och area orsakar minst turbulens så därför har kanalen plastas igen, men det är överkurs. Här höjs även "golvet".
Mattias, fräsningen från förbränningsrummet är väldigt grov och passningen till insug usel även om det är vanligt förekommande även på andra bilar. Det kan man fixa till själv med en dremel, så är den grundläggande portningen klar. Den ger säkert 10% mer flöde och effekt. Det som är märkligt i 924 toppen är den stora "grytan" bakom ventilskaftet. En konstant radie och area orsakar minst turbulens så därför har kanalen plastas igen, men det är överkurs. Här höjs även "golvet".
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3899
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Jag är så jefla imponerad av allt arbete du lägger ner på den där motorn gegge!
Speciellt med tanke på hur mycket teori och tankeverksamhet som verkar ligga bakom alla små förändringar. Om man dessutom ser till hur pass lite effektökning de olika modifieringarna ger känns det än mer imponerande att du lägger ner all denna tid och energi. Och pengar, måste jag förutsätta.
Ska bli riktigt intressant att se vad summan av alla små förändringar blir i slutändan!
Bobo
Speciellt med tanke på hur mycket teori och tankeverksamhet som verkar ligga bakom alla små förändringar. Om man dessutom ser till hur pass lite effektökning de olika modifieringarna ger känns det än mer imponerande att du lägger ner all denna tid och energi. Och pengar, måste jag förutsätta.
Ska bli riktigt intressant att se vad summan av alla små förändringar blir i slutändan!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Idag har jag skruvat på bilen. Den har varit min dåliga samvete då den stått helt stilla sedan förra Porsche festivalen i Halmstad. Nu ska den värmas upp för årets Porsche Festival i Ronneby!
Bilen drack mycket olja, sotade som en diesel och på vägen hem hackade den betänkligt. Dags för felsökning...
Kompet ligger på stadiga 12 bar i samtliga cylindrar. Oljan är honungsfärgad och vattnet rostigt. Slangen från vevhusventilationen är torr. Inget kladd i insuget och insugskanalerna är rena. Lyfte toppen och kolvarna är sotiga. Kam, nockar, tryckare och cylinderlopp ser bra ut. Jag ser att det droppat mycket olja från adaptern till oljekylaren som sedan läckt ner på avgasröret. En plugg var slarvigt åtdragen. Vad är felet? Vevhusventilation som trycker olja? Ventiltätningar? Kolvringar?
Rengjorde allt och bytte grenröret till ett MSDS 4-1 vilket var ett pyssel kan jag lova. Kammen stod fel och nollades. Vacuumklockan på fördelaren är inte tät och behöver åtgärdas. Hittade en IGNITOR II brytarlöst på hyllan i värsta fall.
Bilen drack mycket olja, sotade som en diesel och på vägen hem hackade den betänkligt. Dags för felsökning...
Kompet ligger på stadiga 12 bar i samtliga cylindrar. Oljan är honungsfärgad och vattnet rostigt. Slangen från vevhusventilationen är torr. Inget kladd i insuget och insugskanalerna är rena. Lyfte toppen och kolvarna är sotiga. Kam, nockar, tryckare och cylinderlopp ser bra ut. Jag ser att det droppat mycket olja från adaptern till oljekylaren som sedan läckt ner på avgasröret. En plugg var slarvigt åtdragen. Vad är felet? Vevhusventilation som trycker olja? Ventiltätningar? Kolvringar?
Rengjorde allt och bytte grenröret till ett MSDS 4-1 vilket var ett pyssel kan jag lova. Kammen stod fel och nollades. Vacuumklockan på fördelaren är inte tät och behöver åtgärdas. Hittade en IGNITOR II brytarlöst på hyllan i värsta fall.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
När? Var? Är porshe festivalen? Ronneby är min hemstad och det vore ju nice att ta med äggskaletgegge wrote:Idag har jag skruvat på bilen. Den har varit min dåliga samvete då den stått helt stilla sedan förra Porsche festivalen i Halmstad. Nu ska den värmas upp för årets Porsche Festival i Ronneby!
Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Det är Porsche Club Sverige som i år lagt sin festival/årsmöte i Ronneby. Närmare bestämt Ronneby Brunn i mitten av maj. Det brukar vara en ganska populär tillställning som fort blir fullbokad, de PCS-medlemmar som vill vara med men ännu inte har anmält sig har nog missat tåget nu för i år.andypandy wrote:När? Var? Är porshe festivalen? Ronneby är min hemstad och det vore ju nice att ta med äggskalet
m v h Henrik
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2010-08-29 18:46:53
- Bilmodell: Porsche 924
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Skulle sjukt gärna vilja se en video så man får höra på motorn
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Märkligt nog låter motorn helt annorlunda i år Tomgången är jämn, inget Volvo-bröl och skifte vid 3000varv.
http://youtu.be/ZEepQkhJKV4" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten tur ut från uppfarten och ut på bybägen, vidare till lokala 70-vägen och hem igen.
Koppla gärna in ett par riktiga högtalare
http://youtu.be/ZEepQkhJKV4" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten tur ut från uppfarten och ut på bybägen, vidare till lokala 70-vägen och hem igen.
Koppla gärna in ett par riktiga högtalare
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Låter ju riktigt fint
Härligt Gegge
Härligt Gegge
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Sultanen
- Turbo-Poster
- Posts: 533
- Joined: 2008-06-08 23:32:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Din bil låter underbart!
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld
924 -80 Såld
- Cédric
- Addict
- Posts: 4635
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Låter riktigt skoj, känns den lika rapp som den låter? Har du sammanfattat receptet nånstans?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
87mm smidda VW bubbla kolvar Mahle
142,5mm H-profilstakar till BMW M5 US versionen med M3 lager
Vevskrapa med extratjock teflon Ishihara Johnson
Vev knivad, lättad 2kg och balanserad
Svänghjul på 4,6 kg och balanserat.
Topp med plastade kanaler, bättre säten och portat insug
AGAP kam på 276 grader och 14mm lyft
Eurospec ställbart kamdrev med stålhjul
Shimsade ventilfjädrar Performance Springs
Sten Parner solida ventiltryckare
Guldspridare MB Ferrari
Styrtryck på 3kg
Spjäll från Audi 100
MSDS 4-1 grenrör med 43cm kollektor i en terminatorbox
Orginalmotorn dog över 5000 varv och var rå i gången. Den här drar friskt till 7000 varv samtidigt som det inte är några problem att hänga ut rumpan med vridet på lägre varv.
142,5mm H-profilstakar till BMW M5 US versionen med M3 lager
Vevskrapa med extratjock teflon Ishihara Johnson
Vev knivad, lättad 2kg och balanserad
Svänghjul på 4,6 kg och balanserat.
Topp med plastade kanaler, bättre säten och portat insug
AGAP kam på 276 grader och 14mm lyft
Eurospec ställbart kamdrev med stålhjul
Shimsade ventilfjädrar Performance Springs
Sten Parner solida ventiltryckare
Guldspridare MB Ferrari
Styrtryck på 3kg
Spjäll från Audi 100
MSDS 4-1 grenrör med 43cm kollektor i en terminatorbox
Orginalmotorn dog över 5000 varv och var rå i gången. Den här drar friskt till 7000 varv samtidigt som det inte är några problem att hänga ut rumpan med vridet på lägre varv.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4635
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)
Det där är väl bottendelen du satte ihop till turbon, va blir det för komp med den kombon? Men toppen portad na ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users