924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#361 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-02-16 20:43:22 Kul! Vilken kabel var det som var fel?
jag hade lagt undan (minst) en kabel för mycket, den låg där jag började leta efter den och fanns bland dem som var skyddade med en gemensam krympslang ...slutet gott allting gott :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#362 Post by gtBen »

Image
Idag blev det en första provkörning på gatan, allt verkar funka. Elektriska styrservot känns kanon, det blev uppenbart att det behövs en ordentlig cornerweight nu efter att jag höjt och sänkt bilen flera gånger + en hjulinställning på det.
Har även passat på att byta hjulspindeln vänster fram + nya hjullager, denna spindeln fick jag modifiera utan tillgång till en riktig fräs för att få det att lira med coiloversen från en 944Turbo. ...handverktyg och fil funkade bra det med.
Idag kände jag på en låda med lite prylar som plockats bort, bara den är 7-8kg 8)

Har fått kontakt med en Vagnboksbesiktigare från SBF så det är snart löst, ska även försöka få till en vanlig registreringsbesiktning för buren nu när det finns gott om tid att strula med sånt.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#363 Post by gtBen »

Jag börjar tydligen bli klar med allt ...för jag började polera bilen :shock: det har aldrig hänt förr, det gick att få bort det mesta av de svarta däcksmärken och av de röda märken från slalom-konorna.

Image
före, sträv torr och massor med svarta och röda märken

Image
efter, bilen blev F-n blank 8) borde göra 6hp minst
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#364 Post by Cédric »

Blev ju inte så tokigt det där! Har du bestämt dig för däcksetup?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#365 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-02-20 23:10:00 Blev ju inte så tokigt det där! Har du bestämt dig för däcksetup?
I år finns det inte längre en generell dispens i pcsr för att köra på fria däck, så enda valet är Michelin. Jag tycker det är förståeligt då Michelin är huvudsponsor för pcsr.
För mig blir det då Michelin TB5R+ eller TB15 när det inte längre är torrt.

Image
här är det mina standarddäck Dunlop 195/65 ytterst, och Nankang AR-1 225/45 till vänster i mitten och Michelin TB5R+ till höger i mitten. TB5R+ är 15mm lägre och 2,5% mindre omkrets än standard, och AR-1 är 44mm lägre och 7,5% mindre omkrets än std. Så bilen blir 15 mm högre med TB-däcken än med AR-1:orna, inte mycket att välja på.

Förra säsongen fick jag lite erfarenhet av Michelin-däcken då jag körde dem på min 911. Med TB15 gick bilen superbra och det funkade bra även i pcs-slalom. TB5:orna gick ännu bättre och inte ens lite dödgång i styrracket kändes längre, bilen gick superbra och gjorde 1,35 vid sitt första besök i Superstage (och det är ingen räserbil med sina låga 150hk).
Så för mig är Michelindäcken lovande, men kanske kommer att försöka träna så mycket som möjligt på AR-1 då de kostar mindre än hälften.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#366 Post by Cédric »

Synd att behöva gå upp i diameter, tror du kan behöva den lägre utväxlingen för lite acchjälp :) Lite konstigt att det inte finns nåt undantag i i PCSR om michelin inte kan leverera i någorlunda rätt storlek, känns inte helt rätt att behöva köra däck för historiskt. Även om dom är bra tror jag moderna däcken är snabbare och billigare.

Antar att 17x8 med 225 R17 Cup 2 skulle vara enda andra alternativet för rimliga däckspriser, men det blir ju rätt stora hjul med dom nackdelar det drar med sig, michelin har inte cup2 mindre än 19" på sin hemsida, så kanske även 17" ryker snart). Vilka 8" fälgar blir det för dig, telefoner? Alltid klurigt att hitta fälgar som är breda med högt ET.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#367 Post by safe »

TB5+ är ganska nya, de uppdaterades förra eller förrförra året. Gummiblandningen är samma som i Michelins slicks (finns väl förstås flera slicksblandningar).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#368 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-02-21 09:48:05 Synd att behöva gå upp i diameter, tror du kan behöva den lägre utväxlingen för lite acchjälp :) Lite konstigt att det inte finns nåt undantag i i PCSR om michelin inte kan leverera i någorlunda rätt storlek, känns inte helt rätt att behöva köra däck för historiskt. Även om dom är bra tror jag moderna däcken är snabbare och billigare.

Antar att 17x8 med 225 R17 Cup 2 skulle vara enda andra alternativet för rimliga däckspriser, men det blir ju rätt stora hjul med dom nackdelar det drar med sig, michelin har inte cup2 mindre än 19" på sin hemsida, så kanske även 17" ryker snart). Vilka 8" fälgar blir det för dig, telefoner? Alltid klurigt att hitta fälgar som är breda med högt ET.
Jag tror inte det hänger på skillnaden i profil/dimension. Det har gått att få dispens och köra Pirelli men de är minst lika dyra, hög kvalitet kostar. Mina TB5r+ är 18/60x15 som motsvarar 215/55x15, AR-1:orna är 225/45x15. En fördel är ju att bilen ser cool ut med höga hjul och mycket gummi ...högre sympati för stackaren med 924:an och de höga gamla däcken :mrgreen:
Absolut inte 17" eller 18" på min bil, det pajjar konceptet med lätta grejor och jag skulle absolut behöva uppgradera bromsarna också.

AR-1:orna kör jag på mina gamla knockout-rosa telefonfälgar som är breddade till 8", TB5:orna kör jag på 7" Fuchs-kopior från Group-4 och ett par i reserv på 7" Telefonisar.
safe wrote: 2023-02-21 10:09:51 TB5+ är ganska nya, de uppdaterades förra eller förrförra året. Gummiblandningen är samma som i Michelins slicks (finns väl förstås flera slicksblandningar).
TB5:or med plus-tecknet är de som är uppdaterade, jag har inte sett TB15 med plus-tecken så där vet jag inte om det finns.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#369 Post by Cédric »

Pirelli har ju också höga priser på däck i små dimensioner, mer än 1000kr mer per däck i min dimension, jämfört med till exempel AR1 eller Kuhmo v70 om man vill ha nåt skarpare.

7" ser väldigt smalt ut, känns som 7,5 eller 8" hade passat bättre. Braid kan bygga fuchskopior med högt ET sa dom när jag frågade kring olika fälgar, bara en stor mängd pengar som behövs, annars får man köpa deras billigare fälgar, men dom är tyvärr lite tunga för att tåla rally också. Hade gärna haft 8x15 på räserfälgarna om det funnits, för att få ner diametern lite på bandäcken. Blir intressant att se hur fort du kör, jag har som mål att vara snabbast 924 på banorna i sverige, men det kan bli lite tufft nu när du satsar så seriöst :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#370 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-02-21 19:55:427" ser väldigt smalt ut, känns som 7,5 eller 8" hade passat bättre. Braid kan bygga fuchskopior med högt ET sa dom när jag frågade kring olika fälgar, bara en stor mängd pengar som behövs, annars får man köpa deras billigare fälgar, men dom är tyvärr lite tunga för att tåla rally också.

Blir intressant att se hur fort du kör, jag har som mål att vara snabbast 924 på banorna i sverige, men det kan bli lite tufft nu när du satsar så seriöst :)
Smalt ...nä. Däcken ser helt perfekta ut på 7", lite svullna och fina. Jag hade mina 8" tillgängliga innan de lades på på 7":orna, men Michelin Motorsport sa att 7" är sweet spot på alla sätt för däcken. Jag har redan 5 set med fälgar till 924:an, det får räcka.
Jag har ingen ambition att min blir snabbaste 924, jag kammar hellre hem mest sympatier i startfältet. 211 hk borde inte räcka långt. Seriöst är inte rätta ordet, väl förberedd tycker jag. It's not how fast you go, it's how you go fast :mrgreen:
Vad räknar du med att ta ut ur din motor?
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#371 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2023-02-21 23:22:40
Cédric wrote: 2023-02-21 19:55:427" ser väldigt smalt ut, känns som 7,5 eller 8" hade passat bättre. Braid kan bygga fuchskopior med högt ET sa dom när jag frågade kring olika fälgar, bara en stor mängd pengar som behövs, annars får man köpa deras billigare fälgar, men dom är tyvärr lite tunga för att tåla rally också.

Blir intressant att se hur fort du kör, jag har som mål att vara snabbast 924 på banorna i sverige, men det kan bli lite tufft nu när du satsar så seriöst :)
Smalt ...nä. Däcken ser helt perfekta ut på 7", lite svullna och fina. Jag hade mina 8" tillgängliga innan de lades på på 7":orna, men Michelin Motorsport sa att 7" är sweet spot på alla sätt för däcken. Jag har redan 5 set med fälgar till 924:an, det får räcka.
Jag har ingen ambition att min blir snabbaste 924, jag kammar hellre hem mest sympatier i startfältet. 211 hk borde inte räcka långt. Seriöst är inte rätta ordet, väl förberedd tycker jag. It's not how fast you go, it's how you go fast :mrgreen:
Vad räknar du med att ta ut ur din motor?
Är inte riktigt övertygad än, lite bredare fälg i förhållande till däck brukar vara snabbare och skarpare, iaf i dom tester jag sett :). Men visst, sett till retrostuket så är buliga looken helt klart en fördel :) Fälgar multipliceras snabbt i garaget, har alldeles för många set, behöver egentligen sälja av några, tror det är 7 uppsättningar eller nåt sånt totalt. Borde vara ca 245 hästar med högt tryck, men kommer nog köra med lägre ladd kring 200 denna säsong för att prova ut nya motorn under sansade former, har ju en del annat som jag vill justera in å testa som nya fjädringen, vatten å kylsystem, rattrostig chaufför mm, diffbromsen ligger på hyllan dessutom där den gör begränsad nytta. Min bil är lite tung, men det är inte så lätt att komma åt utan att få göra avkall i antingen komfort eller att bilen börjar se för rejsig/risig ut.

Du kan ju alltid snegla varvtider från på dom riktigt snabba 8A 944orna som funnit genom åren, brukar vara ett effektivt sätt att känna sig långsam bakom spakarna. :lol: :#cheers: :#944burn:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#372 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-02-22 13:30:37Är inte riktigt övertygad än, lite bredare fälg i förhållande till däck brukar vara snabbare och skarpare, iaf i dom tester jag sett :). Men visst, sett till retrostuket så är buliga looken helt klart en fördel

Du kan ju alltid snegla varvtider från på dom riktigt snabba 8A 944orna som funnit genom åren, brukar vara ett effektivt sätt att känna sig långsam bakom spakarna. :lol: :#cheers: :#944burn
Vilken tur att det är min bil hjulen sitter på :#cheers:
Snabba bilar i 8A ...jovisst :shock: 2013 kördes Mantorp på 1,32 när reglerna var 6,5kg/hk ...jag tror inte det kan göras om ens idag när reglerna dessutom är ändrade 6,0kg/hk i 8A :roll:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#373 Post by gtBen »

Image
det gick att rulla in läppen och rulla ut skärmkanten några centimeter så att 7"-fälgar med låga ET går in utan problem. Vips har jag redan tillgång till regndäck för bakhjulen, jag får se om och när jag skaffar 2 extra däck för regn till 7"-telefoner till framhjulen också.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#374 Post by safe »

Tips på mer däck.
Måste funka bra i regn då man kan köra smala och ändå få mycket gummi i banan! :D
944-pickup.jpg
Janne P fotade den nere i Stuttgart på mässan förra helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#375 Post by Cédric »

Är S bakvagnen bredare, har för mig det. Annars borde det varit gott om plats för lågt et också. Med 20mm orginalspacer går 205+7" precis inte in bak utan att skrapa i läppen. Men du borde ha mer camber än mig?

Vissa körde fort,en kompis Max körde lite i 8a 2010. Strax Under 1.09 på knutan under pcrs tävling, va rätt snabbt då iaf, det var ju full inredning kvar och bly för att nå den tidens viktgräns med s2an.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users