944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Snyggt jobbat Gurra
Det borde bli ett lyft effektmässig mot orginalröret.
Jäkligt fin kollektor,lite lång kanske så resten blev något ihoptryckt,men det är inte lätt att bygga grenrör till 944 turbo.
Tror det kommer fungera utmärkt
Det borde bli ett lyft effektmässig mot orginalröret.
Jäkligt fin kollektor,lite lång kanske så resten blev något ihoptryckt,men det är inte lätt att bygga grenrör till 944 turbo.
Tror det kommer fungera utmärkt
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Hur går de med bilen, antar attvdu uppdaterat massvis i det tysta ?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Japp det jobbas på ordentligt! Men jag brukar mest uppdatera min biltråd på Rejsa, ska bli bättre på att uppdatera här ocksåmartenheller wrote:Hur går de med bilen, antar attvdu uppdaterat massvis i det tysta ?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Snabb recap om en del av vad som hänt sista tiden
Bort med gammalt tankskum, tankmätare som inte fungerar med E85 och med snabbtanklock:
Ny tänkmätare, nytt tankskum och nya packningar
Ny tanksetup
Ny teknikrigg. Ny kabelmatta till alltihop snart färdig. Link G4+ Xtreme, Racelogic traction control och 4-kanals EGT
Bort med gammalt tankskum, tankmätare som inte fungerar med E85 och med snabbtanklock:
Ny tänkmätare, nytt tankskum och nya packningar
Ny tanksetup
Ny teknikrigg. Ny kabelmatta till alltihop snart färdig. Link G4+ Xtreme, Racelogic traction control och 4-kanals EGT
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Ny förardörr. Den gamla ståldörren som var hyfsat rensad och hade plastrutor vägde 16,5 kg utan handtag eller backspegel. Den nya väger 6,4 ink rutor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Hoppsan! 10 kg sparat är inte illa!gurra wrote:Ny förardörr. Den gamla ståldörren som var hyfsat rensad och hade plastrutor vägde 16,5 kg utan handtag eller backspegel. Den nya väger 6,4 ink rutor.]
Nya tanksetupen blir för att tanka utan snabbtankningsanläggning antar jag. Såg lite förvirrat ut med bara ett vanligt tanklock tills jag insåg att du ska väl köra mestadels timeattack och behöver knappast spara tid på tankningen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
patand wrote:Hoppsan! 10 kg sparat är inte illa!gurra wrote:Ny förardörr. Den gamla ståldörren som var hyfsat rensad och hade plastrutor vägde 16,5 kg utan handtag eller backspegel. Den nya väger 6,4 ink rutor.]
Nya tanksetupen blir för att tanka utan snabbtankningsanläggning antar jag. Såg lite förvirrat ut med bara ett vanligt tanklock tills jag insåg att du ska väl köra mestadels timeattack och behöver knappast spara tid på tankningen.
Precis, men inte ens vid "normal" racing som tex Modsport och PCSR behövs snabbtankning så det är skönt att bli av med det. Snabbtankanläggning är jäkligt väldigt skrymmande och bökigt att pyssla med!
Spar in 7 kg på nya kopplingen också men sen tillkommer det lite extra vikt med ABS-systemet osv. Men kommer iaf hamna på rätt sida om 2 kg per hk
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Sant sant, det är ju vid långloppen man behöver snabbtankning (om reglementet tillåter det).gurra wrote:Precis, men inte ens vid "normal" racing som tex Modsport och PCSR behövs snabbtankning så det är skönt att bli av med det. Snabbtankanläggning är jäkligt väldigt skrymmande och bökigt att pyssla med!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2011-05-23 18:37:40
- Bilmodell: 951 3.0 8V
- Årsmodell: 1990
- Location: Kochersberg
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Duke - the guy who went so big he is now homeless.
Very nice work!
Very nice work!
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
I have a home, but no time to be thereTTM wrote:Duke - the guy who went so big he is now homeless.
Very nice work!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Som sagt, uppdaterar primärt min Rejsatråd men här kommer en recap.
3" runt vs 3.5" ovalt. Mer effekt, bättre aerodynamik, mindre tjongande och dongande över kurbsen
Ny downpipe och avgas färdigt! Eller nja, flänsarna slog sig lite mycket mellan dp och avgas så jag får kapa bort och sätta dit nya grejer..
3" ut från turbo direkt över till 3.5" som sedan övergår till 3.5 ovalt och sen till 3.5 runt igen
Folk runtomkring mig pratar vårfärger på tröjor, byxor, blommor, natur och solsken men det här är alla vårfärger jag ser
Det är väl lika bra att backa bandet en bit! Här är en uppdatering om turbomontering. Trogna läsare minns hur svårt det var att få turbon på plats och hur nära den låg blocket.
Dvs såhär:
Bestämde mig för att göra något åt det och efter diverse "jiggande", testande och klurande så hade Rolle tagit fram de här nya bitarna och nu sitter turbon längre bort från motorn, rakare vinkel med mer plats för downpipe och inlopp roterat nedåt för enklare rördragning = win/win.
Nackdelen är att inloppsrör till turbo, downpipe, oljeretur, styrstag och 3 AN12 slangar till torrsumpen som ska få plats på mycket begränsad yta.
För att få till inloppet på turbon nedåt så fick jag göra en dubbelfläns för oljereturen med ett rör som en spacer för att få slanganslutningen längre ner.
I förra veckan dök så äntligen min nya tvåskiviga koppling och tillhörande svänghjul upp.
Raskt in till Rolle som fick gänga svänghjulet för 36 M6or som ska fungera som vevtrigger. En flaska Loctite 2701 och en påse stoppskruv senare så var det inmätt och färdigt med triggergivaren.
Komplett setup. 184 mm tvåskivig sintrad koppling som totalt sett (exkl startkrans) väger låga 7,3 kg. 7 kg lättare än den setup jag körde förra året!
Tryckplattan är av tryckande typ och inte dragande som det är original så det är lite pyssel att få ett hydraliskt urtrampningslager på plats.
3" runt vs 3.5" ovalt. Mer effekt, bättre aerodynamik, mindre tjongande och dongande över kurbsen
Ny downpipe och avgas färdigt! Eller nja, flänsarna slog sig lite mycket mellan dp och avgas så jag får kapa bort och sätta dit nya grejer..
3" ut från turbo direkt över till 3.5" som sedan övergår till 3.5 ovalt och sen till 3.5 runt igen
Folk runtomkring mig pratar vårfärger på tröjor, byxor, blommor, natur och solsken men det här är alla vårfärger jag ser
Det är väl lika bra att backa bandet en bit! Här är en uppdatering om turbomontering. Trogna läsare minns hur svårt det var att få turbon på plats och hur nära den låg blocket.
Dvs såhär:
Bestämde mig för att göra något åt det och efter diverse "jiggande", testande och klurande så hade Rolle tagit fram de här nya bitarna och nu sitter turbon längre bort från motorn, rakare vinkel med mer plats för downpipe och inlopp roterat nedåt för enklare rördragning = win/win.
Nackdelen är att inloppsrör till turbo, downpipe, oljeretur, styrstag och 3 AN12 slangar till torrsumpen som ska få plats på mycket begränsad yta.
För att få till inloppet på turbon nedåt så fick jag göra en dubbelfläns för oljereturen med ett rör som en spacer för att få slanganslutningen längre ner.
I förra veckan dök så äntligen min nya tvåskiviga koppling och tillhörande svänghjul upp.
Raskt in till Rolle som fick gänga svänghjulet för 36 M6or som ska fungera som vevtrigger. En flaska Loctite 2701 och en påse stoppskruv senare så var det inmätt och färdigt med triggergivaren.
Komplett setup. 184 mm tvåskivig sintrad koppling som totalt sett (exkl startkrans) väger låga 7,3 kg. 7 kg lättare än den setup jag körde förra året!
Tryckplattan är av tryckande typ och inte dragande som det är original så det är lite pyssel att få ett hydraliskt urtrampningslager på plats.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Mycké jobb äré! Riktigt tjusiga lösningar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen
Min senaste batch-uppdatering.
Riktigt nöjd med nya kabelmattan
Har haft ett annat vinterprojekt som nu är färdigt. Operation "gatbromsar är för gatbilar och racebromsar för racebilar"
AP Racing 6-kolvsok, AP Racing 356x32 mm skivor, bells från Sellholm och adaptrar och bromskylningssköldar från Rolle.
Ser nästan mer fram emot att bromsa än att gasa i sommar
Provmonterat
Så här såg det ut när jag bytte till en större trycksektion i torrsumpspumpen. Det gäller att hålla koll på detaljerna då en normal AN-adapter som skruvas in i pumpen är för lång och skulle ta i pumpdreven när pumpen är igång. Hade varit en trist historia! Bara att korta och porta upp igen.
Belly of the Beast tar sig!
Allt trycktestades och genomkördes (oljetryck, kylsystem, bränslesystem) och efter en del pyssel och omgörandeav triggers osv så startades motorn upp.
Helt okej respons från en lågkompad 3.1 liters turbofyra
http://www.youtube.com/watch?v=jIjxt0BeN8E" onclick="window.open(this.href);return false;
Riktigt nöjd med nya kabelmattan
Har haft ett annat vinterprojekt som nu är färdigt. Operation "gatbromsar är för gatbilar och racebromsar för racebilar"
AP Racing 6-kolvsok, AP Racing 356x32 mm skivor, bells från Sellholm och adaptrar och bromskylningssköldar från Rolle.
Ser nästan mer fram emot att bromsa än att gasa i sommar
Provmonterat
Så här såg det ut när jag bytte till en större trycksektion i torrsumpspumpen. Det gäller att hålla koll på detaljerna då en normal AN-adapter som skruvas in i pumpen är för lång och skulle ta i pumpdreven när pumpen är igång. Hade varit en trist historia! Bara att korta och porta upp igen.
Belly of the Beast tar sig!
Allt trycktestades och genomkördes (oljetryck, kylsystem, bränslesystem) och efter en del pyssel och omgörandeav triggers osv så startades motorn upp.
Helt okej respons från en lågkompad 3.1 liters turbofyra
http://www.youtube.com/watch?v=jIjxt0BeN8E" onclick="window.open(this.href);return false;
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Snygga bromsar!
Å kabelmatten... undrar varför inte alla bilar har en lika väl uppmärkt och snygg kabelmatta! Borde ju vara lag på det!
Å kabelmatten... undrar varför inte alla bilar har en lika väl uppmärkt och snygg kabelmatta! Borde ju vara lag på det!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad
Det var mycket jobb med mattan Men gav en otäck känsla av välbefinnande att koppla in denpatand wrote:Snygga bromsar!
Å kabelmatten... undrar varför inte alla bilar har en lika väl uppmärkt och snygg kabelmatta! Borde ju vara lag på det!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users