944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#31 Post by hanilton199 »

Fälgarna passar så bra med din bil. Stillrent.
Är ägare av porsche 944 -84

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#32 Post by fälgen »

hanilton199 wrote:Fälgarna passar så bra med din bil. Stillrent.
Tackar, jag börjar gilla dem mer och mer. När jag köpte bilen var jag lite skeptisk, men jag har lärt mig :D

Hittade en slang idag till huvudkopplingscylindern. Original har utgått på porsche, men de hade en ersättare
..för 308kr. Istället köpte jag en slang på Hydroscand för en 20-lapp som ska tåla bromsvätska. Inte i närheten av lika snygg som original, men den gör förhoppningsvis sitt jobb :D

Image

Köpte även slangklämmor till bränslefiltret som jag glömde igår. De var inte lika billiga såg jag på kvittot sen :roll:

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#33 Post by fälgen »

Nu har jag tillbringat några timmar på rygg under bilen, har bytt kopplingshydrauliken eftersom huvudcylindern läckte. Bytte huvudcylinder, slavcylinder och slangar/rör. Gick smidigare än förväntat även om jag inte gillar att jobba under bilen. Luftade med metoden som någon här på forumet beskrev(kommer inte ihåg vem som ska ha äran), med en oljekanna underifrån och det funkade finfint :D Min nya oljekanna från gissa varifrån gick sönder på en gång men MacGyver var framme med ett buntband, sen gick det igen 8)

Har även börjat lite med bromsarna, har bytt slangarna bak till stålomspunna. Även det ett härligt "ligga på rygg jobb", men nu har jag åkt på en förkylning så eventuellt blir det inget mer skruvande imorgon. Fortsättning följer en annan gång...

Stolen ur, det är tillräckligt obekvämt att skruva vid pedalerna ändå.Inredde lite med en matta :)
Image

Gamla kopplingsslangen ner till slavcylindern hade sett sina bästa dar och byttes.
Image

Ny slavcylinder, den gamla var OK, men kändes dumt att inte byta när jag bytte huvudcylindern. Startmotorn bortplockad på bilden och transaxelröret skulle må bra av att blästras och målas...
Image

Det saknas något slags stopp för min kopplingspedal, vilket medför att pedalen går för högt upp, har skapat en tråd med frågan vad som saknas. http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25647" onclick="window.open(this.href);return false;
Som ett följdfel har brytaren till farthållaren tryckts in för långt och hängt sig. Får se om det går att få liv i den igen.
Image

Nya slangarna bak. Vet inte om jag kommer märka någon skillnad eller om det bara är mode med stålomspunna slangar, men nu slipper jag fundera på det.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#34 Post by fälgen »

För nån helg sen fick bromsarna sig en genomgång. Bytte framskivor, bromsslangar till stålomspunna och motionerade kolvarna lite så de rörde sig fint. Bytte olja till Motul RBF600 som nämnts tidigare.
Anledningen att jag bytte skivor var att det har vibrerat i höger framskiva vid bromsning, när man roterade skivan såg man med blotta ögat att det skevade. Tyvärr tycker jag att det verkar skeva även med en ny skiva på plats. Har inte kunnat provköra, så jag vet inte om det känns sen eller inte.
Vad kan det vara annars, skev spindel? Tycker det borde vibrera även när man kör i sådana fall?

Sen hade jag fått fel bromsbelägg och satte slitagevarnarna fel, när jag sen skulle byta gick två sönder, självklart en av varje så måste köpa alla nya :D Det är samma nummer fram och bak men olika längd.

Lite småfästen till slitagevarnarna behöver skaffa också så det blir ordentligt gjort.
Fick även dit mitt bränslefilter med ett par vibrationsdämpare från Swedol, blev riktigt bra, men de gamla var riktigt :evil: att få bort.

Pallade upp här i bakändan och det gick fint, men kan man palla direkt mot torsionsröret som sticker ut här?
Image

Tyckte att fettet verkade vara lite rostfärgat i mitten av spindeln, kan det vara det eller är det något annat?
Image

Fettet på det inre hjullagret, tyckte det såg mörkt ut, nån som kan kommentera om det brukar se ut så?
Image

Min nya favoritpryl..tog mig tid att göra rent alla gängor, tidsödande men det känns bra när man skruvar tillbaka grejerna.
Image

Spröda små prylar..
Image

Tog den här bilden för att påminna mig att jag måste rotera slangen lite. Hur har ni andra gjort för att få slangarna att sitta still i fästet på fjäderbenet? Gummiprylen vill gärna vridas ur när man svänger, även på andra sidan där slangen sitter bättre.
Image

Ny skiva
Image

Felet är ganska uppenbart.. Numret på beläggen börjar på 964, men enligt pelicanparts ska det vara så, får maila och fråga dem.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#35 Post by fälgen »

Har skickat iväg ett mail till pelicanparts och frågat om bromsklossarna, får se vad jag får för svar. Vore smidigt om jag får byta, fast det var ju tyvärr ett tag sen jag köpte dem.

Hann pilla lite på bilen förra helgen, hade inte så mycket tid, så jag började kolla på takluckan. Den har inte stannat när man är i det stängda läget utan kunnat fortsätta och släppa luckan även när man kör, vilket är lite spännande då det är lyftkrafter på den....

Trodde att microbrytarna var trasiga, men det visade sig att en plastpryl (tror den kallas "drive dog") hade gått sönder, troligvis pga att skenan den ska gå i var full med klet och för att plastdelen som håller skenan gått sönder. Brytarna funkade fint när man tryckte in dem med handen. Delarna plockades isär och fick sig en ordentlig rengöring, ska beställa nya delar och sen ska det förhoppningsvis funka som det ska.

Kan kanske vara ett tips för er som fortfarande har en fungerande mekanism, ta isär och rengör skenan.
Image

Paj plastpryl
Image

Den här delen går emot brytarna, men hur sitter ihop med den trasiga plastdelen ovan? Saknas det något?
Image

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#36 Post by Henka_E »

Så jäkla snyggt med original fälgar! Hoppas du inte faller för trycket och börjar kitta bilen med menlösa 19" och andra japs grejjer. Så jäkla snyggt med original stuk liksom!

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#37 Post by fälgen »

Henka_E wrote:Så jäkla snyggt med original fälgar! Hoppas du inte faller för trycket och börjar kitta bilen med menlösa 19" och andra japs grejjer. Så jäkla snyggt med original stuk liksom!
Tack, men det finns en visst risk att en uppsättning 17" cupfälgar av något slag hittar dit nån gång :D

Har skickat tillbaka bromsbeläggen till PelicanParts och fick idag bekräftat att de kommit fram. Ska få pengarna tillbaka för dem och ska beställa belägg och andra prylar därifrån igen returen är avklarad. De har skött returen bra hittills, hoppas de fortsätter med det.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#38 Post by fälgen »

Har äntligen fått tillbaka pengarna för beläggen jag fick fel, det gick väldigt fort när man klagade men när man inte klagade hände ingenting. Som vanligt med andra ord :roll:

Hur som helst så vände pengarna snabbt tillbaka USA tillsammans med en bunt till. Skickade precis iväg en beställning på diverse småprylar från pelicanparts. Tyvärr så var bromsbeläggen slut i lagret nu när jag skulle beställa, så jag struntade i dem nu och får köpa det senare istället. Mina är inte slut, men jag vill inte ge mig ut på bana som de är nu.

Ska meka lite i helgen och hoppas på att kunna ställa på bilen och köra en testrunda :#944burn:

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#39 Post by fälgen »

Ställde på bilen i helgen och körde en runda, hade glömt hur rolig den är!

Kupéfläkten har börjat bråka och funkar bara på max fläkthastighet, men i övrigt verkar vinterns lilla uppdateringar fungera bra.

Någon dom har tips på var man ska börja felsöka fläkten? Har fixat de flesta jordpunkterna, men inte den/de i bakkant av motorn.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#40 Post by Erol »

fälgen wrote:Ställde på bilen i helgen och körde en runda, hade glömt hur rolig den är!

Kupéfläkten har börjat bråka och funkar bara på max fläkthastighet, men i övrigt verkar vinterns lilla uppdateringar fungera bra.

Någon dom har tips på var man ska börja felsöka fläkten? Har fixat de flesta jordpunkterna, men inte den/de i bakkant av motorn.
Rätt vanligt att motstånden till fläktstyrningen ger upp, sök på forumet
så kommer du hitta en hel del trådar om fläktbekymmer.


Mv Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#41 Post by podium »

Härligt med påställd 951! Jag har besiktningstid om en vecka så då blir årets första tur för min del. Blir det Porsche till max på onsdag då?

mvh / markus

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#42 Post by fälgen »

podium wrote:Härligt med påställd 951! Jag har besiktningstid om en vecka så då blir årets första tur för min del. Blir det Porsche till max på onsdag då?

mvh / markus
Har inte tagit hem bilen än eftersom jag inte hade nån chaufför till saaben, men på lördag hämtar jag hem den!

Så nästa vecka blir det kanske två 951or på träffen då?

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#43 Post by podium »

Går min igenom så kan du räkna med att den dyker upp!

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#44 Post by fälgen »

Nu står bilen hemma i garaget igen och den går som den gjorde i höstas, förutom att jag inte har några vibrationer i bromsarna och att kopplingen känns lite smidigare :D

Tycker att det är svårt att få ur växlarna ibland, speciellt under lite hårdare acceleration. Några tips på vad det kan bero på? Kan det hjälpa att byta växellådsolja eller kan det vara så att motor och låda rör för mycket på sig, dvs dags att byta fästen?

Har en hel del "småsaker" att fixa:
*Blinkersen höger fram bråkar och funkar inte för det mesta
*Har delar till takluckan på väg hem, sen ska brytarna i bagagen fixas
*Nya dämpare till huven och lite andra delar på väg hem
*Fixa kupéfläkten som bara går på max
*Skaffa och byta vinge
*Byta ut stupröret på avgassystemet mot ett ordentligt slutrör
*Byta motorfäste
*Skaffa nya bromsklossar
*m.m.

Lagom plock för att pilla lite med då och då med andra ord :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#45 Post by fälgen »

Såhär kan en Saabträff i Linköping se ut nu för tiden :D Det ska bli kul när träffarna i Nykvarnsparken startar igen, inte långt kvar nu. Hoppas på att fel 944or vågar sig ut i år! http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=24562" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Fick ett paket ifrån Utzon igår med de delar som inte fanns på pelicanparts. (Det fanns där också, men då skulle de beställa från Tyskland, via USA och sen till mig, minst 3 veckor)

Image

Syns inte så bra, men det är en del till takluckan som jag precis mekat dit, så nu går det inte att släppa luckan när man kör, vilket känns skönt :D Det är rätt pilligt att skruva där i bagagen tycker jag, det är kanske därför det är så svårt att hitta bra bilder på nätet. Jag tog inga iallafall...

Sen är det nya bussningar till främre krängningshämmare, hoppas jag får de andra innan påsk så jag kan byta det då. Brytaren är till kopplingspedalen för farthållaren, min gamla hade sagt upp sig, förmodligen på att det är något tokigt med min kopplingspedal som jag inte löst än, se min tråd http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25647" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen det bästa (nåja :roll: ) i beställningen var skyddet över pluspolen till batteriet. Någon tidigare ägare har fixat dit en plastbit från en glassburk eller liknande. Nu slipper jag skämmas över den :D

På bilden sitter den nya nästan på plats, plasteländet syns också på kabeln. Sen undrar jag om någon vet vad den svarta grejen som det går tre röda kablar till är för något? Två av kablarna går till pluspolen och den tredje går in igenom torpedväggen, har inte följt upp den än. Känns inte som en originallösning, eller? Är det något slags motstånd/potentiometer och vad är det till isf?

Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users